Gå til innhold

Norsk kultur å låne penger men ikke gi tilbake?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har opplevd alle mine norske venner som låner penger aldri vippser tilbake når de låner bort penger eller deler vi en regning de vippser ikke tilbake da heller, eller feks ikke vil spandere tilbake, hvorfor er det sånn? Er det en norsk greie? 

i utelandet får man alltid tilbake bestemt dato eller at folk alltid spanderer tilbake, men i norge folk verken spanderer eller vil låne bort penger, og hvis mam først låner bort er man kjempe snill, er dette en kulturgreie i norge? 

Anonymkode: 5713c...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig en helt annen erfaring, om jeg betaler en gang, bruker venner å gjøre det neste gang. Om vi deler ei regning så betaler vi alle vår del der og da, enten ved å spørre betalingsstedet eller å vippse med en gang. 

Ikke det, usikker på hvorvidt jeg eller typen har betalt «helt likt» når det kommer til å spise ute o.l, da jeg aldri har satt meg ned og gjort matten på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplever at andre kulturer er mer gavmilde enn nordmenn generelt, de deler det de har. 

Anonymkode: 6ceec...091

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med utlandet, det finnes over 200 stater i verden. 

Anonymkode: d2bdc...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angry Man skrev (På 1.8.2024 den 13.29):

Det er Drittsekkisk. Fra Drittsekkistan. Ikke norsk. :D 

Men da må jo alle være drittsekk hvis det er det tilfelle? Alle norske vennene mine er akkurat SÅNN! Og jeg har alltid kjent mange mennesker, aldri hatt problemer med å få venner, blir kjent med nye hele tiden. Det virker som det bare er en greie her i norge, hadde spanske venninner som ble værende her og vi satt å snakket om det, og de opplevde det samme med de norske vennene, det første spanske gjør etter de låner penger av meg er å løpe hjem for å finne frem penger å gi tilbake eller ha en nøyaktig dato man betaler tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.34):

Hva mener du med utlandet, det finnes over 200 stater i verden. 

Anonymkode: d2bdc...c3a

Generelt mange mennesker i utelandet er ikke sånn, kanskje skandinavia evt flere land i europa er sånn men f eks spanske, latinoer, italienske, portugisere, bulgarians kosovere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaine skrev (På 1.8.2024 den 13.26):

Har egentlig en helt annen erfaring, om jeg betaler en gang, bruker venner å gjøre det neste gang. Om vi deler ei regning så betaler vi alle vår del der og da, enten ved å spørre betalingsstedet eller å vippse med en gang. 

Ikke det, usikker på hvorvidt jeg eller typen har betalt «helt likt» når det kommer til å spise ute o.l, da jeg aldri har satt meg ned og gjort matten på det. 

Rart aldri opplevd det sånn og alle jeg kjenner er liksom sånn at de nekter å låne bort penger pga akkurat dette problemet, at folk ikke vippser tilbake osv drøyer det eller prøver å la folk glemme pengene en typ slags vinning. Har også bodd i to andre byer og det er akkurat det samme … har aldri skjønt greia. Har ingen problemer med å låne bort penger men jeg låner ikke bort til nordmenn da jeg vet de ikke betaler tilbake, og akkurat det er veldig irriterende at man faktisk ikke kan være grei mot noen fordi de forventer det, ikke så takknemmelig for å faktisk få låne heller!!! En annen hadde vært overlykkelig og gitt en gave for å låne penger. Iallefall vært veldig takknemmelig, men når de nordmennene her er takknemmelig virker det falskt også prøver de unngå gi det tilbake …..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 11.47):

Har opplevd alle mine norske venner som låner penger aldri vippser tilbake når de låner bort penger eller deler vi en regning de vippser ikke tilbake da heller, eller feks ikke vil spandere tilbake, hvorfor er det sånn? Er det en norsk greie? 

i utelandet får man alltid tilbake bestemt dato eller at folk alltid spanderer tilbake, men i norge folk verken spanderer eller vil låne bort penger, og hvis mam først låner bort er man kjempe snill, er dette en kulturgreie i norge? 

Tror jeg vet hva du mener. Er en del av de jeg kjenner som lånte eller en betalte regningen, og så betalte de aldri sin del. Etter at vipps kom ble det problemet mindre, vi gjør ofte opp med en gang. 

På samme måte (men ik skkkert det gjelder samme folkene), er det et styr å få tilbale ting man låner bort. Bøker, barneutstyr eller fisketein. 

Anonymkode: 30bd5...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart aldri opplevd det sånn og alle jeg kjenner er liksom sånn at de nekter å låne bort penger pga akkurat dette problemet, at folk ikke vippser tilbake osv drøyer det eller prøver å la folk glemme pengene en typ slags vinning. Har også bodd i to andre byer og det er akkurat det samme … har aldri skjønt greia. Har ingen problemer med å låne bort penger men jeg låner ikke bort til nordmenn da jeg vet de ikke betaler tilbake, og akkurat det er veldig irriterende at man faktisk ikke kan være grei mot noen fordi de forventer det, ikke så takknemmelig for å faktisk få låne heller!!! En annen hadde vært overlykkelig og gitt en gave for å låne penger. Iallefall vært veldig takknemmelig, men når de nordmennene her er takknemmelig virker det falskt også prøver de unngå gi det tilbake …..

Mulig jeg bare er heldig og har usaklig gode venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke særlig vanlig å låne penger av venner når man er voksen. Dermed tenker jeg at de som gjør det, har en vanskelig økonomi og/eller er veldig lite flinke med penger - altså folk man absolutt ikke bør låne penger til, om man vil ha dem tilbake.  Jeg tror aldri jeg har blitt spurt av noen venner eller bekjente om lån.

Når det gjelder felles betaling på restaurant o l, er det vanlig å vippse mens man sitter rundt bordet, til den som betaler. 

Anonymkode: a6063...82a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å låne penger oppfatter jeg som veldig uvanlig, leser egentlig bare om det her inne.

Når det gjelder spandering er det jo nordmenn som er rare. I alle andre land jeg har reist rundt i og kjenner folk er det vanlig at man spanderer, og at det går litt på rundgang. Det å gjøre opp, vippse penger, og alt det, opplever jeg bare i Norge. Mulig fordi alkohol historisk har vært veldig dyrt. 

Anonymkode: 6b8aa...f2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dette er innvandrerkultur. Se hvor mye stjeles og svindles fra landet vårt fra innvandrere.

Anonymkode: b4375...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier ikke å få tilbake penger. Når jeg ber om å få de tilbake blir jeg kuttet ut istedenfor.  Ser det er plagsomt for dem når jeg ber om å få de tilbake. Og har også opplevd å bli baksnakket når de ikke vil betale. Nå er det lettere med vips, da blir det så synlig om de ikke betaler for seg. Jeg låner ikke ut penger da. Men senest i går måtte jeg fikse en fellesgave. Har fått tilbake av en av tre

Anonymkode: 57bcb...99c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor driver dere å låner bort så mye penger hele tiden?

Anonymkode: 05336...224

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi halvparten av befolkningen er dummere enn gjennomsnittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det lurer jeg også på.

Blir så og si aldri spurt om å låne bort penger til noen, verken til etnisk norske eller andre. Kjøper kaffe for kollegaen min om jeg uansett skal innom, men hun vipser meg med det samme. Har et par yngre søsken som er studenter som har spurt om et lite lån fra tid til annen, men de får heller pengene i gave enn som lån, er snakk om 5-6 hundrelapper i løpet av året bare. 

Voksne folk som må låne penger av andre er åpenbart ikke noen man burde låne penger til, med mindre man er forberedt på at det blir «glemt» eller nedprioritert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, dette er innvandrerkultur. Se hvor mye stjeles og svindles fra landet vårt fra innvandrere.

Dette har ingenting med innvandring å gjøre, dette er nordmenn 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres helt absurd ut for meg. I mitt etter hvert nokså lange liv med mange venner har jeg aldri blitt bedt om å låne bort ei eneste krone. Tror ts må ha en ganske så spesiell omgangskrets. Hvis noen legger ut, betales det tilbake ved første mulige anledning, og nå, med Vipps, betaler alle umiddelbart. Så jeg lure oppriktig på hva slags venner ts omgir seg med. 

Anonymkode: 7fe06...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle utenlanske familier man finner i norge er veldig til å dele med seg eller betale tilbake (dette ligger i kulturen), nå er jeg fra en annen kultur altså blandet kultur så jeg vet hvordan norsk og mange andre kulturer er, og det er KUN nordmenn som er slik, utenlanske som stjeler på gater er noe annet (har ingenting med denne saken å gjøre, snakker om låning av penger og deling) skal du begynne å nevne hvor mye utenlanske stjeler, så aner du ikke hvor mye nordmenn stjeler heller, og spesielt vinning, nordmenn er verst, mange utenlanske tørr som regel ikke stjele, kommer helt an på hvor de er fra. (Dagens ungdom er ekstreme utenlanske og norske og ja kommer an på HVEM land de er fra). Nordmenn stjeler like mye, men å låne penger av et menneske du kjenner og ikke betale tilbake handler mye om lite respekt og takknemmlighet for sånt har jeg ikke opplevd fra utenlanske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...