Gå til innhold

Avspilling av lydbok for barna uten å skaffe dem en skjerm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 
 Jeg ønsker å kunne spille av lydbøker for barnet mitt på en enhet som IKKE er en datamaskin eller mobiltelefon. Hun er 3 år og elsker lydbøker men jeg vil ikke at hun skal ha skjerm. Nå må jeg låne henne min telefon og vi kan ikke lytte på ulike ting samtidig feks i bilen eller på hytta, selv om jeg kjøper familieabonnementet. Jeg tenkte å høre om noen her  kanKje hadde noen tips i denne sammenhengen? KanKje andre skjermfrie foreldre som er i samme situasjon? Finnes d noen fysiske dippedutter man kan spille av på uten skjerm? Vi har ikke internett eller støm på hytta. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til noe, men skjermen kan jo være avskrudd om dere har en ekstra/gammel mobiltelefon. 

Anonymkode: dd55e...a7a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker høytaler slik at alle hører samme bok, men av og til bruker et av barna headset. Vi har en gammel telefon til formålet, som gjør at vi kan avspille flere bøker samtidig. Barna har ikke tilgang til telefonen, den styres av far eller meg.

Anonymkode: 84389...9db

• Nyttig 3
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her var barne medlem av bokklubb og fikk både bok og lydbok på cd. Så vi satte på cd og barne så i boka samtidig. Vet ikke om slik fins fortsatt

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en enkel brukt telefon og send via bluetooth til en høyttaler eller hodetelefoner

Anonymkode: 8fba4...c49

• Nyttig 2
Skrevet
16 minutter siden, jegerrinne said:

Her var barne medlem av bokklubb og fikk både bok og lydbok på cd. Så vi satte på cd og barne så i boka samtidig. Vet ikke om slik fins fortsatt

Men skaff en billig mobil og trådløst headsett/høytalere, da kan dere voksne styre det uten at barnet trenger å forholde seg til mobilen.

Evt ser jeg at power bl.a faktisk selge discman med cd, og at du får kjøpt lydbøker for barn på cd hos Norli bl.a. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte faktisk både en discman til turbruk, og en god gammeldags cd-spiller til hjemme. Biltema hadde en enkel, basic en.

En får ennå kjøpt barnebøker på cd, og vi lånte mye på biblioteket.

Ungene elsket å kunne styre det selv, velge bok og sette i cd-plate.

Bonus at en de kunne spille barneplater med sanger også :)

Anonymkode: f2f08...37a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Batteridrevet CD-spiller eller discman. Selv har jeg sånn liten CD-spiller og kassettspiller og alle de gamle kassettene mine fra tidlig 90-tallet får kjørt seg stadig vekk 😃

Anonymkode: cc76e...23c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke gått for discman. Hvis barnet ditt virkelig liker lydbøker kan dere ha behov for bøker i mange år, og da vil det bli forferdelig dyrt med CD-er, samt at utvalget er mindre. Jeg ville gått for lydbok-app og en enkel mobil.

• Liker 2
Gjest issoras
Skrevet

Vanskelig i bilen, men hjemme kan jeg caste lydbøker til en høytaler (bruker google sin), og lytte til hva jeg vil utenom. 

I bilen må vi ha to mobile enheter hvis vi ikke skal høre på det samme. Da må du ha en mobil eller nettbrett. Er jo bare å bruke bluetooth, og dele nett med en gammal mobil uten simkort? 

Hvis ikke må du jo bruke discman, men så lenge en voksen styrer mobilen og det ikke finnes noe annet gøy på den skjønner jeg ikke helt problemet... 

Skrevet

Old school CD.
Vi hade en CD spelare med högtalare och skivor med ljudböcker och barnböker som barnen snabbt lärde sig spela själv. Krävde att vi brände ner kopior - så de kunde bytas ut när barnen repat skivorna. 
Det var före iPad-tiden och före streamade ljudböcker.

VIll du jobba med streamat så är en gammal mobiltelefon bäst, där alla andra appar är borttagna och de inte kan ladda ner något.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bere å ha et nettbrett, men ho har ikke tilgang til skjerm? Antar dere setter på før henner uansett 

Anonymkode: cd9b9...d65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker min gamle mobil og setter skjermen låst.

Anonymkode: d8a15...915

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøp en enkel brukt telefon og send via bluetooth til en høyttaler eller hodetelefoner

Anonymkode: 8fba4...c49

Jeg tipper dette er den enkleste måten, dersom du skal bruke en app/strømmetjeneste. 

Om du har mulighet til å laste ned bøkene i mp3, kan de jo overføres til en gammel mp3 spiller og høres. 

Vi lånte mest lydbøker til barn på biblioteket, og spilte på CD spiller. 

Anonymkode: 52e63...ba7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TTT22 skrev (5 timer siden):

Hei dere! 
 Jeg ønsker å kunne spille av lydbøker for barnet mitt på en enhet som IKKE er en datamaskin eller mobiltelefon. Hun er 3 år og elsker lydbøker men jeg vil ikke at hun skal ha skjerm. Nå må jeg låne henne min telefon og vi kan ikke lytte på ulike ting samtidig feks i bilen eller på hytta, selv om jeg kjøper familieabonnementet. Jeg tenkte å høre om noen her  kanKje hadde noen tips i denne sammenhengen? KanKje andre skjermfrie foreldre som er i samme situasjon? Finnes d noen fysiske dippedutter man kan spille av på uten skjerm? Vi har ikke internett eller støm på hytta. 

Du kan gå inn på Tibi og se hvilke alternativer de anbefaler til sine lydbøker. Daisyspiller er et alternativ, men de er dyre.
Tror fysiske bibliotek og kan anbefale lydbokavspiller, fordi de har gratis nedlasting av lydbøker. 

Anonymkode: 01ee4...a46

• Nyttig 1
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Tusen takk for kjempegode tips!!!🙂❤️🙏🏻Og for engasjementet alle sammen! Jeg har nå løst det på bil og på hytta (sommer uten strøm og nett)- ved å gjøre som flere her nevner: bruke en gammel mobil- som jeg laster ned masse bøker og podcaster til slik at de kan spilles av offline (med er familie-abbonement fra Storytel så jeg kan være pålogget og laste ned til flere ulike enheter. NRK Radio lar deg laste ned uten å være innlogget- så da er også Fantorangens Lydmysterier - som er en enorm favoritt hos oss- i boks!). Så har vi kjøpt er lite barne-headset som hun kan lytte på. Litt vanskelig i bilsetet pga liten plass rundt hodet, men det går såvidt! Så takker jeg for påminnelsen og den gode ideen m lydbøker og og musikk cd’r fra biblioteket, med gammel diskman/CD-spiller, som flere av dere har nevnt! Jeg tror hun er akkurat gammel nok til å sette enormt stor pris på å kunne styre noe selv!! Igjen- tusen takk for engasjementet- dette var mitt første innlegg her, og jeg er ydmykt takknemlig og imponert over engasjementet og alle svarene- og synes det er helt fantastisk at vi kan hjelpe hverandre på denne måten ❤️🙏🏻❤️

Endret av TTT22
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 11.30):

Vi kjøpte faktisk både en discman til turbruk, og en god gammeldags cd-spiller til hjemme. Biltema hadde en enkel, basic en.

En får ennå kjøpt barnebøker på cd, og vi lånte mye på biblioteket.

Ungene elsket å kunne styre det selv, velge bok og sette i cd-plate.

Bonus at en de kunne spille barneplater med sanger også :)

Anonymkode: f2f08...37a

Nydelig- det skal jeg prøve! Tipper at jenta mi også kommer til å elske å styre selv!!

Skrevet
issoras skrev (På 1.8.2024 den 13.30):

Vanskelig i bilen, men hjemme kan jeg caste lydbøker til en høytaler (bruker google sin), og lytte til hva jeg vil utenom. 

I bilen må vi ha to mobile enheter hvis vi ikke skal høre på det samme. Da må du ha en mobil eller nettbrett. Er jo bare å bruke bluetooth, og dele nett med en gammal mobil uten simkort? 

Hvis ikke må du jo bruke discman, men så lenge en voksen styrer mobilen og det ikke finnes noe annet gøy på den skjønner jeg ikke helt problemet... 

problemet var at jeg ikke ville legge igjen mobilen min inne hos henne på rommet på hytta eller i bilen, da d er lett å begynne å fikle med skjerm (som jeg ikke vil at hun skal ha ennå) Men nå løste vi det med en gammel telefon m kun data-sim og et headset, hvor begge fungerer også uten strøm/kun batteri. Har ikke strøm på hytta 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 13.50):

Er ikke bere å ha et nettbrett, men ho har ikke tilgang til skjerm? Antar dere setter på før henner uansett 

Anonymkode: cd9b9...d65

Nei, vi prøver å holde igjen på alt av skjerm så lenge som mulig ;-). Setter på for henne med Sonos-anlegg fra egen mobil hjemme, men der er litt værre i bilen hvis vi voksne innimellom vil høre på noe annet enn henne eller ha en pause fra barnebøker/musikk (ellers elsker jeg stort sett å dele opplevelsen også/være sammen, men man kan jo trenge en pause….) På hytta har vi ikke strøm eller internett/wifi (til høytalere og Bluetooth-høytalere el.l), så derfor får vi ikke til å spille av flere ulike ting samtidig! Har kjøpt headset og gammel telefon nå, så da løste det seg :-)! 

Skrevet

Det fins egne spillere for dette formålet. F.eks Hiro, Toniebox og Yoto. 

Anonymkode: a407f...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...