Gå til innhold

Tror jeg har shopping avhengighet og nå skal jeg forsøke kjøpestopp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett problem med at jeg stadig kjøper ting som jeg ikke virkelig trenger så jeg bruker ofte mer penger enn jeg har i inntekt så jeg må bruke av sparekontoen. Egentlig har jeg ett ønske om å bare kjøpe ting jeg virkelig trenger og få en mer minimalistisk livsstil, men så går jeg på smell etter smell fordi jeg ja jeg tror faktisk jeg nesten har shopping avhengighet.

Det jeg kjøper mest av er usunn mat og drikke også forskjellig av klær. Men jeg kan også ende opp med dyrere kjøp som ny treningsklokke og ny vannkoker selv om det jeg har fungerer (men begynner bli gammelt). 

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan greie kjøpestopp? Jeg tenker da altså kjøpe nytt bare dersom jeg absolutt MÅ ha nytt. Altså skal jeg bare kjøpe sunn mat når jeg er på matbutikken og ikke kjøpe noe nye klær eller annet i det hele tatt, skal være superstreng. 

Anonymkode: 216ca...492

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fokus. 

Ikke fokuser på at du må "gi avkall" på noe, men heller på hva du kan oppnå. 

Lag en utfordring for deg selv som f.eks. "denne måneden skal jeg utfordre meg selv og teste hvor lite penger jeg egentlig trenger å bruke til livets opphold". 

Hvis du har muligheten til det, er selvsagt en fottur over flere dager en godt middel til å realisere hvor lite man faktisk trenger av materielle saker. 

Anonymkode: 5d39c...151

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat: Lag handleliste og HOLD DEG TIL DEN. Kan være en ide å skrive en koseting på handlelisten slik at det blir lettere å ikke vike fra den.

Klær: Ikke kjøp klær med mindre du faktisk VET at du mangler noe. F.eks at du har ødelagt en bukse og trenger en erstatning for ikke å mangle rene klær. To ganger i året ca bør du prøve alle klær du har i skapet. Det gir nye ideer til hva du kan bruke. 

Dyre andre ting: Har du levd et fint liv hittil uten dette? Da kan du fortsette å leve uten! 

Dropp å gå i butikker med mindre du vet du må ha noe. Dropp nettsider for salgsvarer på samme basis. Les på andre sider isteden.

Lykke til! Det er tankegang man må jobbe med her!

Anonymkode: 1a8b0...503

AnonymBruker
Skrevet

Kjapt spørsmål, går dette i perioder? Blir du glad av å dra kortet? 

Anonymkode: 2a652...6d3

AnonymBruker
Skrevet

slutt å gå i butikker, og slutt med netthandel. Det er ingen grunn til å gå inn på nettsidene når du ikke skal kjøpe noe.

KJøp mat en gang i uka. Jeg går til butikken, og det begrenser hvor mye jeg handler fordi jeg må bære det hjem. Bruk Oda eller liknende dersom det gjør det lettere å holde seg til handlelista.

Begrens hvor mye penger du har tilgjengelig.

Anonymkode: 5b237...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eller gjør som meg, kjøp kun ting du vet du bruker. Om du er usikker, så kjøper du ikke. Enkelt og greit. Har kjøpt hundrevis av varer fra Temu og Aliexpress og har knapt nok kastet noe av det. Bruker det aktivt.

Anonymkode: 0acf5...783

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å selge det du ikke trenger. Kanskje får du en liten oppvåkning da😗😉😊

Anonymkode: c2e6d...c1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...