Gå til innhold

En økonomvenn har sagt at det lønner seg heller å øke inntektene enn å kutte utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har i alle tider blitt sagt at man må kutte utgifter når ting blir dyrere og så videre. En venn av meg med doktorgrad i økonomi har i går sagt at det er lite smart i en tid som vår, når matprisene stiger fra uke til uke, og alt annet også stiger. Selv om man kutter utgifter, vil man få mindre å rutte med hver påfølgende måned fordi alt stiger HELE TIDEN. Han sier da at det et lurere å bytte jobb til en med høyere lønn, få en sidejobb/sidegeskjeft, altså øke inntektene i stedet for å kutte hele tiden til man ikke gjør annet enn å spise knekkebrød. Hva mener dere?

Anonymkode: 7d352...464

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har i alle tider blitt sagt at man må kutte utgifter når ting blir dyrere og så videre. En venn av meg med doktorgrad i økonomi har i går sagt at det er lite smart i en tid som vår, når matprisene stiger fra uke til uke, og alt annet også stiger. Selv om man kutter utgifter, vil man få mindre å rutte med hver påfølgende måned fordi alt stiger HELE TIDEN. Han sier da at det et lurere å bytte jobb til en med høyere lønn, få en sidejobb/sidegeskjeft, altså øke inntektene i stedet for å kutte hele tiden til man ikke gjør annet enn å spise knekkebrød. Hva mener dere?

Er det ikke ganske åpenbart at det lønner seg å øke inntektene? 

Anonymkode: f8d5a...078

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er elementær kunnskap. 

Det er to måter å få bedre råd på, øke inntekter eller kutte kostnader. Det er som regel mer å hente på å øke inntekten, enn å redusere kostadene, men det er som regel ett større inngrep i livet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
kri.star skrev (2 minutter siden):

Dette er elementær kunnskap. 

Det er to måter å få bedre råd på, øke inntekter eller kutte kostnader. Det er som regel mer å hente på å øke inntekten, enn å redusere kostadene, men det er som regel ett større inngrep i livet.

Så hvorfor råder alle "kjendisøkonomene" at man heller må spare ved å skru av strømmen, dusje i kaldere vann, ta på genser og sitte i stua i 17 plussgrader, spise billigere mat og droppe ferie? Svært få råd om å øke inntektene.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror du blander.

Det er som @kri.star sier to måter å få ting til å gå rundt på - øke inntektene eller redusere utgiftene. En kan og gjøre begge deler.

Spørsmålet er hvilken av de lønner seg i det lange løpet, og ikke minst hvem av de som er realistisk å få til?

Det er lett å kutte ut alkohol og snus på handlelista. Det gir fort lavere utgifter og mer handlingsrom. Og det beste av alt, man kan gjøre det fra NÅ.

Men det er ikke like enkelt alltid å skaffe seg en ekstrainntekt eller bedre betalt jobb. Det tar fort noen uker/måneder å få til, kanskje man må flytte på seg og/eller videreutdanne seg. Det tar tid. Og kan og koste penger. Men det er det som gir best gevinst over tid.

Så når du kommer hit og virker overrasket over det vennen din sa så mistenker jeg at du har blandet mellom hva som er realistisk for de fleste å få til nå, og hva som anbefales på lang sikt.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor råder alle "kjendisøkonomene" at man heller må spare ved å skru av strømmen, dusje i kaldere vann, ta på genser og sitte i stua i 17 plussgrader, spise billigere mat og droppe ferie? Svært få råd om å øke inntektene.

Tull. Du har misforstått.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva du tjener. Mer lønn gir mer skatt, som igjen gjør at du sitter igjen med mindre. I tillegg øker mange forbruket når inntekten går opp. 

Anonymkode: fb35e...021

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig lønner det seg alltid å øke inntektene. Komme seg i jobb hvis man ikke er det, øke stillingsbrøk eller søke ny jobb. 

Anonymkode: 411fc...2b0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke økonom, men noen vil vel påstå at dersom en øker inntekten, vil utgiftene også øke, fordi en bruker mer. Men hvis en øker inntekten uten å bli påvirket av statusjag, så bør det vel gå ganske greit.

Bruker du innteksøkningen til å kjøpe ny bil, større hus, i dyrere strøk, for å øke lån og få finere bil, så vil du tjene mye inn på lang sikt, men du betaler også mer inn på det. Gevinsten får du ikke før om tiår. Men kjøper du bolig i upcoming strøk, til mye lavere pris, og div. så vil du ha mer å rutte med underveis. Men det er jo også verdivalg, og økonomi betyr ikke alt. Noen tenker på skolekrets, miljø div. Begge veier, faktisk, med samme type argumentasjon. 

Og så er det noen som er avhengig av veldedighet. Folk flest kan ikke bidra så mye der, da ens eget liv er viktigere enn det, sånn må det jo være.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke doktorgrad for å skjønne det.

Hvis det er det en lærer ved å ta doktorgrad blir jeg alvorlig bekymret.

Anonymkode: ac3da...626

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han har helt rett. Problemet er at det ofte er vanskelig å øke inntekter...

Anonymkode: cc653...60a

• Liker 3
Skrevet

De som det står så dårlig til med at rådene er "skru ned varmen og sitt med ullgenser" istedenfor "slutt å bytte ut Teslaen hvert 3. år" er gjerne de som er uføre, pensjonister, eller på andre måter sliter i arbeidslivet.

Det er ikke like produktivt å si "bare å øke inntektene vettu!" til Kari på 55 år som har vært uføretrygdet i et par tiår, knapt klarer å gå til postkassa, og ikke har et eneste øre å investere i aksjer eller utleieleiligheter eller bitcoins eller hva som måtte være dagens bli-rik-fort-plan. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det ofte er vanskelig å øke inntekter mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

De som det står så dårlig til med at rådene er "skru ned varmen og sitt med ullgenser" istedenfor "slutt å bytte ut Teslaen hvert 3. år" er gjerne de som er uføre, pensjonister, eller på andre måter sliter i arbeidslivet.

Det er ikke like produktivt å si "bare å øke inntektene vettu!" til Kari på 55 år som har vært uføretrygdet i et par tiår, knapt klarer å gå til postkassa, og ikke har et eneste øre å investere i aksjer eller utleieleiligheter eller bitcoins eller hva som måtte være dagens bli-rik-fort-plan. 

Hvis uføre Kari kan strikke eller sy, kan hun øke inntekten ved å selge håndverk. For eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det ofte er vanskelig å øke inntekter mye.

Du trenger ikke å øke inntektene MYE. Jeg har økt inntekter med 3-4 tusen per måned ved å ta meg en ekstrajobb på oppdrag innenfor noe som jeg er god til. Jeg selger også håndverk innimellom. Det skal ikke mye til før man plutselig ikke trenger å kutte i matbudsjettet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke alle forunt å øke inntekter, spesielt ikke i nedgangstider hvor det er rift om jobber.

Det er jo ofte et tips jeg ser da, ikke nødvendigvis å bytte jobb men å selge det man har på Finn og om det er mulig ta på seg noe ekstra. Øke arbeidsprosent om man ikke jobber fulltid. 

jeg har en fast jobb jeg elsker, og lønna øker mer eller mindre i takt med prisøkning. Men det virkelige lønnshoppet får man jo når man bytter jobb. Om det hadde blitt helt økonomisk krise, så måtte jeg jo sett på om jeg kunne fått mer et annet sted. Jeg kan ikke få mer der jeg er nå, vi er i periode med kutt.

Anonymkode: c7ae6...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han har helt rett. Problemet er at det ofte er vanskelig å øke inntekter...

Det er da bare å jobbe mer… 

Anonymkode: 9f22f...5ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen gi oss disse sparerådene..? Det er å spare seg til fant, som det heter. Og det monner egentlig ganske lite.

Jeg har også alltid hørt at det er smart å ha flere inntektskilder. Slik har jeg ordnet livet mitt, og jeg føler meg ganske trygg. Med god buffer, sparing i fond, etc. Et resultat av jobbinnsats gjennom veldig mange år. Flere tiår. 

Anonymkode: d43ef...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Økonomer råder ikke folk til å øke inntekten, fordi de da får masse pissesure svar ala Kvinneguiden om at «Det er ikke så lett!».

Det ER virkelig ikke lett å øke inntekten når man er lavt utdannet og gjerne er alene med en flokk lausunger.

For folk med riktig utdannelse og arbeidsevne over 100% er det mye lettere.

Anonymkode: 585e3...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på hva du tjener. Mer lønn gir mer skatt, som igjen gjør at du sitter igjen med mindre. I tillegg øker mange forbruket når inntekten går opp. 

Anonymkode: fb35e...021

Mer lønn gjør selvfølgelig at du sitter igjen med mer. Man betaler jo ikke mer i skatt enn hva man tjener ekstra. 😂😂😂

Anonymkode: 8e8bb...797

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...