Gå til innhold

Utrolig stor forskjell på barnet om det har vært i bhg kontra helg/ferie. Vurderer familiebarnehage til neste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! De ukene det er barnehage merker vi kjempestor forandring på jenta vår, både morgen og ettermiddag. Personligheten hennes er egentlig mild, svært omsorgsfull, god til å kommunisere og bare skjønn. Sånn er hun når det er ferie og helg. Når det er barnehage derimot, blir hun mye dårligere til å kommunisere (sier rare ting, sier jeg vet ikke, gjør språket/stemmen til), mye mer trass, kan finne på å rope og nesten «utagere» mildt fysisk. Er det vanlig at det kan være SÅ stor forskjell? 

Hun er fire år og går i en stor barnehage, de er 20 på avdelingen hennes. Hun har det sosialt bra i barnehagen.

Til lillebror vurderer vi nå familiebarnehage (eneste alternativet kontra storesøster sin barnehage). Noen som har erfaring med det? 

Anonymkode: 54bf6...ec7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være bra og ikke bra. Du har ofte 4 barn og 1 voksen. De skal følge rammeplanen etc som en barnehage.

Men...blir dette voksne syk i 3 dager må dere ta dere fri disse dagene da barnehagen blir stengt 

Ofte er disse hjemme hos noen og sikkerhetens er kanskje ikke like bra som i barnehagen.

Jeg har jobba i 2 stk og de har vært bra, men ebe ble det ofte satt på tv og andre jeg jobbet ble det til at jeg og den som eide barnehagen bare satt og pratet mens barna lekte.

Husk at om barn harc3-6 uker ferie vi de være litt anderledes, de får mer oppmerksomhet hjemme, dere har kanskje ikke så hastverk hjemme. Hun er hjemme med mor og far i 3 uker 24 timer i døgnet.  Andre rutiner etc 

Pluss i en familie barnehagen tror jeg de kan eks ha 4 barn 1-6 år

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hmm, det med sykdom hos de ansatte virker jo litt tungvint da.

Ja, klart at hun har mer tid sammen med oss når det er ferie og helg, men tror ikke bare tid er årsaken. F.eks. så merket vi det allerede godt på mandag (første dag etter ferien), og da er det jo ikke mangel på tid (som vi har hatt massevis av i flere uker) som er årsaken.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte et mye større aktivitets nivå i bgh, mye folk og inntrykk og ta til seg.

Kan vær at hun blir trøttere av a vær i barnehagen, det går seg nok til.

Barn er ofte ikke så veldig annerledes enn oss voksne, vi har og mer ro i ferier/helger, ingen tidspress, ingenting som "må" gjøres etc

Anonymkode: b519d...059

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar! Hmm, det med sykdom hos de ansatte virker jo litt tungvint da.

Ja, klart at hun har mer tid sammen med oss når det er ferie og helg, men tror ikke bare tid er årsaken. F.eks. så merket vi det allerede godt på mandag (første dag etter ferien), og da er det jo ikke mangel på tid (som vi har hatt massevis av i flere uker) som er årsaken.

Jeg tenker tid som at dere ikke må levere til viss tid i barnehagen...dere kan ikke sove så lenge dere vil ...og plutselig må hun kle på seg og spise.for hun plutselig skal i barnehagen.

Husk det bare har gått 4 dager.

Regner med at du også synes det er litt rart å komme tilbake til jobben etter ferien... komme inn i ting etc..

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn trives bedre i små miljøer. Jeg jobber i en liten barnehage. Har du sjekket om det finnes en barnehage med få barn der? Bygget vårt kan nok ha opptil 30 barn, men i år er vi 14 barn totalt. 2 avdelinger som er mye sammen, men og mye delt. (Spesielt i kjernetiden). Fordelen med en mindre barnehage er mer ro, lettere å gjøre "gøye" ting med hele gruppa. vi har vikarer knyttet til oss om vi blir syke. Som barna kjenner godt. Du slipper fri ved sykdom i personale. Ett av minusene er selvsagt få lekekamerater, men vi jobber mye med at alle skal kunne leke med alle/ingen bestevenner. Det er nok litt vanskelig å vite at vi er en liten barnehage, for på nett blir det reklamert med at vi har plass til 30 og virker som en stor barnehage. (Og ja, prøver å få sjefen tol å endre siden, men det er ikke enkelt ) 😅

Anonymkode: eebca...0b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ofte et mye større aktivitets nivå i bgh, mye folk og inntrykk og ta til seg.

Kan vær at hun blir trøttere av a vær i barnehagen, det går seg nok til.

Barn er ofte ikke så veldig annerledes enn oss voksne, vi har og mer ro i ferier/helger, ingen tidspress, ingenting som "må" gjøres etc

Anonymkode: b519d...059

Hadde tenkt å skrive det, men det har ingenting med oss voksne å gjøre. Vi har det veldig rolig og fleksibelt før og etter jobb. 
Skjønner at det er større aktivitetsnivå og inntrykk i barnehagen, vet jo at det er defor hun blir som hun blir. Lurer bare på om det er vanlig at det er i så stor grad, eller om det kan ha noe med akkurat denne barnehagen å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (51 minutter siden):

Jeg tenker tid som at dere ikke må levere til viss tid i barnehagen...dere kan ikke sove så lenge dere vil ...og plutselig må hun kle på seg og spise.for hun plutselig skal i barnehagen.

Husk det bare har gått 4 dager.

Regner med at du også synes det er litt rart å komme tilbake til jobben etter ferien... komme inn i ting etc..

Vi har det veldig rolig og fleksibelt. 
dette handler ikke bare om akkurat nå (du nevner fire dager), har pågått lenge. Men hvis det er vanlig og ikke har noe med akkurat denne bhg å gjøre så skal vi slå oss til ro med det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Noen barn trives bedre i små miljøer. Jeg jobber i en liten barnehage. Har du sjekket om det finnes en barnehage med få barn der? Bygget vårt kan nok ha opptil 30 barn, men i år er vi 14 barn totalt. 2 avdelinger som er mye sammen, men og mye delt. (Spesielt i kjernetiden). Fordelen med en mindre barnehage er mer ro, lettere å gjøre "gøye" ting med hele gruppa. vi har vikarer knyttet til oss om vi blir syke. Som barna kjenner godt. Du slipper fri ved sykdom i personale. Ett av minusene er selvsagt få lekekamerater, men vi jobber mye med at alle skal kunne leke med alle/ingen bestevenner. Det er nok litt vanskelig å vite at vi er en liten barnehage, for på nett blir det reklamert med at vi har plass til 30 og virker som en stor barnehage. (Og ja, prøver å få sjefen tol å endre siden, men det er ikke enkelt ) 😅

Anonymkode: eebca...0b7

Tusen takk! Det er nok tilfellet for jenta vår, har fått kommentarer på det fra bhg også. Hun trives kjempegodt når de er et mindre antall barn og mindre støy. 

Når det gjelder mindre barnehager så er det akkurat det med evt. få lekekamerater som gjør det så vanskelig. Enten er man kanskje heldig og har flaks, eller så vil ikke barnet knytte seg noe særlig til noen av barna? Vil barnet da for det om trives i barnehagen? Det som gjør at vår til dels trives nå er de gode, jebnaldrende vennene. De voksne har ingenting å si..

Gjest jegerrinne
Skrevet

Jeg jobbet i en familie bhg. Der var vi flere ansatte en det vi egentlig trengte, men ved å være det var vi heler ikke så belastet hvis en skulle bli syk. I tilleg var det og mye lettere å dra på tur siden vi var flere. Vi var mye på besøk rundt i lokalsamfunnet biblioteket, gårder, turer i skogen , besøkte aldershjem,  svømmehallen osv. Vi hadde og varmmat 3 dager i uka som var alt fra kjøttkaker med poteter og grønsaker, supper med kjøtt, gryteretter osv som var laget fra bund, og ungene hadde og ofte vært med å hentet grønsaker hos den lokale bonden på jordet.

Men er desverre ikke mange slike bhg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! De ukene det er barnehage merker vi kjempestor forandring på jenta vår, både morgen og ettermiddag. Personligheten hennes er egentlig mild, svært omsorgsfull, god til å kommunisere og bare skjønn. Sånn er hun når det er ferie og helg. Når det er barnehage derimot, blir hun mye dårligere til å kommunisere (sier rare ting, sier jeg vet ikke, gjør språket/stemmen til), mye mer trass, kan finne på å rope og nesten «utagere» mildt fysisk. Er det vanlig at det kan være SÅ stor forskjell? 

Hun er fire år og går i en stor barnehage, de er 20 på avdelingen hennes. Hun har det sosialt bra i barnehagen.

Til lillebror vurderer vi nå familiebarnehage (eneste alternativet kontra storesøster sin barnehage). Noen som har erfaring med det? 

Jeg tenker at kortere dager hadde reddet henne, det høres ut som om hunner overstimulert og sliten. 

De fleste av oss har kortere lunte når vi er slitne. 

Anonymkode: e38b1...01b

AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt forsøkt kortere dager i barnehagen om dere merker så store endringer på henne, eventuelt flere fridager i ny og ne.

Barn har veldig godt av å lære seg å være i store grupper med andre barn osv før skolestart, da er det ingen som duller med dem slik som i barnehagen.

Anonymkode: db5bf...212

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 timer siden):

Det kan være bra og ikke bra. Du har ofte 4 barn og 1 voksen. De skal følge rammeplanen etc som en barnehage.

Men...blir dette voksne syk i 3 dager må dere ta dere fri disse dagene da barnehagen blir stengt 

Ofte er disse hjemme hos noen og sikkerhetens er kanskje ikke like bra som i barnehagen.

Jeg har jobba i 2 stk og de har vært bra, men ebe ble det ofte satt på tv og andre jeg jobbet ble det til at jeg og den som eide barnehagen bare satt og pratet mens barna lekte.

Husk at om barn harc3-6 uker ferie vi de være litt anderledes, de får mer oppmerksomhet hjemme, dere har kanskje ikke så hastverk hjemme. Hun er hjemme med mor og far i 3 uker 24 timer i døgnet.  Andre rutiner etc 

Pluss i en familie barnehagen tror jeg de kan eks ha 4 barn 1-6 år

Det høres ut som en elendig familiebhg og ikke noe jeg kjenner meg igjen k

Anonymkode: 2c962...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Det er mere inntrykk og deror også mer slitsomt U bhg, 20 barn er mange å ha rundt seg.

Jeg har jobbet i faniliebhg og det var helt topp, vi var masse på turer og mye ute, la opp aktiviteter etter hva de interserte seg for. Desverre ble den nedlagt etterhvert siden de som eide den skulle flytte.

Er flere familiebhg i kommunen her og alle har ekstremt godt rykte.

Anonymkode: 2c962...2ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk! Det er nok tilfellet for jenta vår, har fått kommentarer på det fra bhg også. Hun trives kjempegodt når de er et mindre antall barn og mindre støy. 

Når det gjelder mindre barnehager så er det akkurat det med evt. få lekekamerater som gjør det så vanskelig. Enten er man kanskje heldig og har flaks, eller så vil ikke barnet knytte seg noe særlig til noen av barna? Vil barnet da for det om trives i barnehagen? Det som gjør at vår til dels trives nå er de gode, jebnaldrende vennene. De voksne har ingenting å si..

Min erfaring er at det er lettere å sørge for inkludering i leken i små grupper, for da skjønner både barn og voksne at vi faktisk må forholde oss til de som er der. Det er også mer akseptert å ha venner i ulik alder, noe som kan være en stor fordel siden barn utvikler seg i ulikt tempo. I store grupper er det lettere å falle helt ut, uten at noen egentlig får det med seg.

Men akkurat hvordan barn finner virkelig gode venner handler jo litt om flaks og kjemi.

Anonymkode: 3e8e5...a57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...