AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Svar kun om du har opplevd det selv. Lest at det tar ganske lang tid før boligen går på tvang, min er uten lån. Så er felleskostnader som blir kravet fra sameiet. Ser for meg 6mndr eller noe? Anonymkode: 007ea...52d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Felleskostnader og evt kommunale eiendomsgebyr/skatt har gjerne realpant i boligen dvs at det går relativt fort. For eksempel er kommunene svært kjappe og de behandles også fortløpende. La oss si man hadde forfall i juni så vil det begæres og forelegges rundt juli/august, kommer det ikke noe da så skjer det fortløpende at det blir oppnevnt medhjelpere ifb tvangsalg. Medvirker man ikke må namsmannen inn i bilde for å påse at takstmann/megler får gjort jobben. Så forfall juni som ikke blir betalt og vil nok føre til en reel tvangsalgs prosess i høst mnd hvis man ikke medvirker - så er det jo store variasjoner på hvor lenge det faktisk tar å få solgt et objekt via tvangsalg og videre stadfeste det. Det er jo ofte det som tar tid, nemlig og få solgt, finne kjøper. Anonymkode: 98da7...43f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Felleskostnader og evt kommunale eiendomsgebyr/skatt har gjerne realpant i boligen dvs at det går relativt fort. For eksempel er kommunene svært kjappe og de behandles også fortløpende. La oss si man hadde forfall i juni så vil det begæres og forelegges rundt juli/august, kommer det ikke noe da så skjer det fortløpende at det blir oppnevnt medhjelpere ifb tvangsalg. Medvirker man ikke må namsmannen inn i bilde for å påse at takstmann/megler får gjort jobben. Så forfall juni som ikke blir betalt og vil nok føre til en reel tvangsalgs prosess i høst mnd hvis man ikke medvirker - så er det jo store variasjoner på hvor lenge det faktisk tar å få solgt et objekt via tvangsalg og videre stadfeste det. Det er jo ofte det som tar tid, nemlig og få solgt, finne kjøper. Anonymkode: 98da7...43f Boligen er lett å selge. Man får vel oppnevnt en megler som tar seg av dette? Markedspris. Anonymkode: 007ea...52d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Boligen er lett å selge. Man får vel oppnevnt en megler som tar seg av dette? Markedspris. Anonymkode: 007ea...52d Kan risikere å ikke få markedspris. Vet om noen og der tok banken å takket ja til mer eller mindre første budd og det ble stående igjen restgjeld som personen stod med. Ble solgt 300.000 under takst, fordi kreditorer ville ha fortgang. Anonymkode: 11cfa...25e 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Vi fikk tvangssolgt en i løpet av 3 måneder. Absolutt ikke markedspris. Den ble solgt for å dekke gjeld og det var det Anonymkode: 918f6...a46 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Boligen er lett å selge. Man får vel oppnevnt en megler som tar seg av dette? Markedspris. Anonymkode: 007ea...52d Boliger som selges på tvangssalg er generelt sett "tung solgte" fordi de færreste potensielle kjøpere er interessert i å kjøpe via tvang. Nei man vil i de aller færreste tilfeller oppnå markedspris. Man selger for å kunne dekke gjelden Anonymkode: 98da7...43f 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Boligen er lett å selge. Man får vel oppnevnt en megler som tar seg av dette? Markedspris. Anonymkode: 007ea...52d Du får langt under markedspris. Tvangssalg er ugunstig for kjøper fordi det tar lang tid, og er forbundet med betydelig risiko for kjøper. Dermed vil kjøper forvente en betydelig rabatt i bytte mot denne økte risikoen. Noen (mange) vil ikke kjøpe på tvangssalg uansett, noe som i seg selv hindrer en normal budrunde: Du mister mange potensielle kjøpere, noe som også reduserer salgssummen. Anonymkode: f41bd...3d5 8
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Tror jeg bør selge selv i stedet da, før alt grå i grus. Den er jo uten gjeld, har heller ingen annen gjeld pr i dag. Er syk, ingen inntekt. Så like greit å la den gå så jeg kan leve av pengene. Anonymkode: 007ea...52d 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror jeg bør selge selv i stedet da, før alt grå i grus. Den er jo uten gjeld, har heller ingen annen gjeld pr i dag. Er syk, ingen inntekt. Så like greit å la den gå så jeg kan leve av pengene. Anonymkode: 007ea...52d Hvis alternativene er tvangssalg vs selge selv, så er det alltid best å selge selv! Anonymkode: f41bd...3d5 10 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Vi hadde begge økonomiske problemer og fikk masse lønnstrekk begge to. Snakket en del med namsmannen denne perioden, fordi vi var redde for å miste huset. Fikk tilbakemelding at så lenge vi hadde inntekt og kun betalte 6000 kr i måneden til banken. Skulle vi alltid prioritere Bank, forsikring og kommunale avgifter først. Siden vi hadde barn og så lavt månedsbeløp til banken. Ville de aldri ha godkjent et tvangssalg av huset så lenge det ikke er pga kommunale avgifter. Anonymkode: a99a6...a14 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis alternativene er tvangssalg vs selge selv, så er det alltid best å selge selv! Anonymkode: f41bd...3d5 Ja, må vel regne med ca 100 000kr til megler. Bolig verdt ca 3,7mill. Anonymkode: 007ea...52d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror jeg bør selge selv i stedet da, før alt grå i grus. Den er jo uten gjeld, har heller ingen annen gjeld pr i dag. Er syk, ingen inntekt. Så like greit å la den gå så jeg kan leve av pengene. Anonymkode: 007ea...52d Er det ikke litt drastisk å selge boligen pga du mangler noen kroner til å betale fellesutgifter til borettslaget? Søk om sosialhjelp, sykepenger eller noe hos NAV først liksom. Anonymkode: 629ac...402 8
Fireflies Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tror jeg bør selge selv i stedet da, før alt grå i grus. Den er jo uten gjeld, har heller ingen annen gjeld pr i dag. Er syk, ingen inntekt. Så like greit å la den gå så jeg kan leve av pengene. Anonymkode: 007ea...52d Hvis situasjonen er så ille at du ikke får rettet det, selv med hjelp av nav så selg selv! Men har du snakket med nav og husbanken og sett om du har krav på noe? 1
Gjest Piperen Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 Det som ofte er problemet med tvangssalg er at man må vente og vente, før man har fått tilslag og godkjent fra retten og så vet man heller aldri hvilken stand boligen er i ved overtagelse. vi solgte hus på tvangssalg, fikk akkurat så vi endte i null. Men det var lange måneder å vente.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis alternativene er tvangssalg vs selge selv, så er det alltid best å selge selv! Anonymkode: f41bd...3d5 Da må du raska på. Med en gang det er tatt utlegg i boligen kan du ikke selge den selv Anonymkode: 478f6...a02
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Da må du raska på. Med en gang det er tatt utlegg i boligen kan du ikke selge den selv Anonymkode: 478f6...a02 Det stemmer ikke. Anonymkode: 98da7...43f
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er det ikke litt drastisk å selge boligen pga du mangler noen kroner til å betale fellesutgifter til borettslaget? Søk om sosialhjelp, sykepenger eller noe hos NAV først liksom. Anonymkode: 629ac...402 NAV er et helvete å forholde seg til. Anonymkode: 007ea...52d 1
Million Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): NAV er et helvete å forholde seg til. Anonymkode: 007ea...52d Ja, men det er vel verdt det å forholde seg til dem litt i en periode av livet ditt, i steden for å miste hjemme ditt? For det som kan være et helvete å forholde seg til, er utleiemarkedet. Lunefulle utleiere som leier ut rønner og mugne leiligheter, låse seg inn i den uten lov og snoker i tingene dine, sier deg opp med dårlige begrunnelser så du må ut og finne ny leiebolig på nytt hvert år osv. Pga at betingelsene for å eie utleieboliger ikke lenger er særlig gunstig og utleiere ofte går i minus, så selges tidligere utleieboliger til folk som vil bo der selv. Det er mange tusen færre utleieboliger å finne på markedet nå enn for bare et par år siden. Det tallet minsker hele tiden, og det er faktisk kjempevanskelig mange steder å finne seg et sted å leie. Folk sliter i lang tid med å finne noe. Nei, leiemarkedet er ofte ikke noe særlig å måtte forholde seg til. Det ser jeg som bor i borettslag i blokk, jeg eier min egen leilighet, men i blokka er det to-tre av leilighetene som har vært leid ut i årevis. Gjennomtrekk av leieboere! Hver leieboer eller familie bor der kanskje ett til to år, før de må eller flytter frivillig. En familie bodde over meg bare 10 måneder før de ble kastet ut pga mye bråk (og kanskje manglende betaling?) Så her er stadig nye naboer. Leieboere oppfører seg ofte også mer "skjødesløst" enn de som eier leilighetene selv, fordi de gir litt mer faen i alt når de likevel ikke skal bo her særlig lenge. Bråker mer og kaster søppel overalt osv. Behold leiligheten din som du har /ev huset, og ta heller bryderiet med å forholde deg til NAV og få hjelp av dem en stund. Det er forhåpentligvis ikke for evig du må det. Lykke til. Endret 1. august 2024 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #19 Skrevet 2. august 2024 Million skrev (20 timer siden): Ja, men det er vel verdt det å forholde seg til dem litt i en periode av livet ditt, i steden for å miste hjemme ditt? For det som kan være et helvete å forholde seg til, er utleiemarkedet. Lunefulle utleiere som leier ut rønner og mugne leiligheter, låse seg inn i den uten lov og snoker i tingene dine, sier deg opp med dårlige begrunnelser så du må ut og finne ny leiebolig på nytt hvert år osv. Pga at betingelsene for å eie utleieboliger ikke lenger er særlig gunstig og utleiere ofte går i minus, så selges tidligere utleieboliger til folk som vil bo der selv. Det er mange tusen færre utleieboliger å finne på markedet nå enn for bare et par år siden. Det tallet minsker hele tiden, og det er faktisk kjempevanskelig mange steder å finne seg et sted å leie. Folk sliter i lang tid med å finne noe. Nei, leiemarkedet er ofte ikke noe særlig å måtte forholde seg til. Det ser jeg som bor i borettslag i blokk, jeg eier min egen leilighet, men i blokka er det to-tre av leilighetene som har vært leid ut i årevis. Gjennomtrekk av leieboere! Hver leieboer eller familie bor der kanskje ett til to år, før de må eller flytter frivillig. En familie bodde over meg bare 10 måneder før de ble kastet ut pga mye bråk (og kanskje manglende betaling?) Så her er stadig nye naboer. Leieboere oppfører seg ofte også mer "skjødesløst" enn de som eier leilighetene selv, fordi de gir litt mer faen i alt når de likevel ikke skal bo her særlig lenge. Bråker mer og kaster søppel overalt osv. Behold leiligheten din som du har /ev huset, og ta heller bryderiet med å forholde deg til NAV og få hjelp av dem en stund. Det er forhåpentligvis ikke for evig du må det. Lykke til. Jeg får se. Anonymkode: 007ea...52d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #20 Skrevet 2. august 2024 Er det ikke bedre å ta opp et lite lån så det dekker det du skylder enn å måtte selge ? Anonymkode: 4d716...581 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå