Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #1 Skrevet 17. februar 2006 Jeg driver å selger noen Pc-spill nå. Mottaker skal betale frakt, men hvordan gjøres det? Ønsker også at mottaker betaler før han/hun får pakka slik at jeg ikke blir lurt. Hvordan går jeg fram? Håper noen kan hjelpe meg!!
Titti72 Skrevet 17. februar 2006 #2 Skrevet 17. februar 2006 Da sender du pakka i oppkrav og spør om prisen på frakten og legger det til i beløpet som skal betales før pakka leveres ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #3 Skrevet 17. februar 2006 Da sender du pakka i oppkrav og spør om prisen på frakten og legger det til i beløpet som skal betales før pakka leveres ut. ← Hvordan sender jeg i oppkrav da? Sier ifra på postkontoret bare? Er veldig grønn på dette
Bobeline Skrevet 17. februar 2006 #4 Skrevet 17. februar 2006 Bare å si at du vil sende en oppkravspakke (tror de koster 163 kroner) eller et oppkravsbrev (59 kroner + vanlig porto). Pakkene er forsikret og lettere å få erstatning på hvis noe går galt, og pakker har kvittering med sendingsnummer Dette gjelder ikke for brev med mindre de rekommanderes (ved rekommandering fås det forsikring og sendingsnummer på brevet). Oppkravsbrev kan sendes som a-prioritet eller b-økonomi, noe som avhenger av vekt. Sendes oppkravsbrev uten å rekommanderes, er det ingen kvittering eller forsikring på brevet. Oppkravspakker har høyere forsikring enn rekommanderte oppkravsbrev. Prisen på rekommandert oppkravsbrev kan lett overstige prisen på oppkravspakke. Både oppkravsbrev og oppkravspakke må betales før utlevering.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #5 Skrevet 17. februar 2006 Tenkte å sende Pc-spilla i en sånn boble konvolutt. Det burde holde? Oppkravsbrev vil vel være nok?
Nella Skrevet 17. februar 2006 #6 Skrevet 17. februar 2006 Tenkte å sende Pc-spilla i en sånn boble konvolutt. Det burde holde? Oppkravsbrev vil vel være nok? ← Dersom kjøper syns det er greit at det sendes som brev så krever du inn penger før du sender noe som helst. Ta betalt for boblekonvolutten også du, prisliste på posten.no Få kjøper til å sette penger for spill + proto/emballasje inn på din konto og når penger er inne så sender du. Da er du sikker. Og jeg har ikke møtt noen som ikke går med på det enda. Sett det som betingelse på salget (forhåndsbetaling) og det er ikke noe problem i det hele tatt. Ved å sende som oppkrav kan det skje at kjøper ikke henter pakka og du må betale retur også. Dessuten er oppkrav dyrt. Skulle jeg kjøpt pc-spill ville jeg hatt det tilsendt som brev.
Gjest gjesta Skrevet 17. februar 2006 #7 Skrevet 17. februar 2006 Få kjøper til å sette penger for spill + proto/emballasje inn på din konto og når penger er inne så sender du. Da er du sikker. Og jeg har ikke møtt noen som ikke går med på det enda. Sett det som betingelse på salget (forhåndsbetaling) og det er ikke noe problem i det hele tatt. Ved å sende som oppkrav kan det skje at kjøper ikke henter pakka og du må betale retur også. Dessuten er oppkrav dyrt. Skulle jeg kjøpt pc-spill ville jeg hatt det tilsendt som brev. ← Du løper jo en risiko ved å betale på forskudd også da. Kan være greit å huske at det ikke bare er selger som løper en risiko. Har aldri vært borti et tilfelle hvor man har betalt for emballasjen. Porto er ok når det er opplyst på forhånd, men aldri emballasjen. Noe får da selger også stå for.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #8 Skrevet 18. februar 2006 Men hvordan vet jeg hva frakta kommer på når de skal betale på forskudd??
Bobeline Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 Posten har prislister på brev- og pakkeporto, så det er bare å ta frem kjøkkenvekten og sette i gang med å veie. Med pc-spill og emballasjen på slik at du får rett vekt.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Jeg anbefaler oppkrav siden dette beskytter både deg som selger, og kjøperen. Det er noen som er villig til å betale på forskudd, men de løper jo en risiko for at de betaler for noe de aldri mottar. Når jeg har solgt ting, så sender jeg alltid i oppkrav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå