Gå til innhold

Barn 15 mnd sliter med søvm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt noen gode råd. Har et barn på 15 mnd som de siste 4 månedene har strevd mye med søvn om natten. Han klarer å sove hele natten, forrige uke sov han natten gjennom hele uka (ny rekord), mens denne uka er vi på natt nr to med utfordringer. Han sover nå konsekvent oppå meg eller barnefar. Legges han I senga våkner han og hyler. Slik holder han på i flere timer. Vi vet at de kveldene det er lett å legge han, er det større sjanse for at han våkner ila natten og ikke får sove i egen seng. Vi har forsøkt så mange ganger med samsoving, men da vil han bare leke. Han bestemte seg brått i en alder rundt 8 mndr at han ikke ville sove i samme seng som oss lenger.

Vi trenger råd til hva som kan hjelpe. Helsestasjonen hadde ingen råd, utenom å prøve og legge han tidligere på dagen. Det hjalp mot hvor lang tid vi bruker på legging. Helsesykepleier snakket om å muligens medisinere med noe som hjelper med å holde søvnen (tipper hun snakket om melatonin) om det ikke bedres etter barnehagestart. Jeg er skeptisk til om det vil hjelpe. 

Han bruker altså gjerne 2-3 timer etter en oppvåkning før han sover i egen seng igjen.

Anonymkode: 96dbd...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er best for at dere selv får sove. Hvis dere går på underskudd av søvn blir dere så sliten. 
Ofte blir det bedre når de starter i bhg og får rutiner. 
Han sovner i egen seng, men vil samsove når han våkner? 
Bare gjør det beste ut av det, for det vil endre seg. 
Hos oss kom alltid en eller begge tuslende inn Ila natta og krøp opp i senga vår. 
Synes det bare var kos, jeg fikk sove likevel. 

Anonymkode: e3f3f...b6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gjør det som er best for at dere selv får sove. Hvis dere går på underskudd av søvn blir dere så sliten. 
Ofte blir det bedre når de starter i bhg og får rutiner. 
Han sovner i egen seng, men vil samsove når han våkner? 
Bare gjør det beste ut av det, for det vil endre seg. 
Hos oss kom alltid en eller begge tuslende inn Ila natta og krøp opp i senga vår. 
Synes det bare var kos, jeg fikk sove likevel. 

Anonymkode: e3f3f...b6d

Slik det er nå så får vi ikke sove de nettene han våkner. Eller, vi tar annenhver time inne hos han. Har stol med en god krakk og foraøkt å gjøre det mest mulig behagelig for oss også så vi får slappet godt av når vi er der. Når han våkner kan han enten være våken i en time eller tre, eller han kan sovne på oss og våkne så fort vi legger han fra oss. Etter x antall forsøk sover han jo videre i egen seng til slutt, men det tar som regel rundt 2 timer. Noen ganger kortere, noen ganger lenger. For ett par uker siden brukte vi 3,5 time på å få han til å sovne igjen. Det er vel og en rekord.

Han vil ikke samsove i vår seng, ikke i godstolen i stua eller sofaen. Forsøkt flere ganger og det ender alltid med at han våkner opp og vil leke. Vi må altså være på rommet hans. Ett par ganger har jeg blitt så desperat at jeg har gått tur med han, det har gjerne hjulpet, men vil ikke lage en vane om at å våkne betyr tur. 

Vi forsøker å ha veldig faste rutiner hjemme, noen synes nok vi er firkanta, men vi merker på han at han trenger det. Så alle måltider er til ca samme tid hver eneste dag, for eksempel. Vi planlegger gjøremål ut ifra når han skal sove. Vi har gitt opp å sove borte, han sover bare i egen seng i bil eller vogn om vi triller den. Hadde jeg visst han ville bli så sær på det hadde jeg nok vært mye mer på overnatting andre steder med han mye lenger en det jeg var.

Anonymkode: 96dbd...0d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...