Gå til innhold

Hvilket C-vitaminserum skal jeg velge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å gå tom for C-vitaminserum, og ønsker å prøve noe annet enn det jeg har. Har brukt den fra The Ordinary, men ønsker noe annet. Syns den nesten peeler huden min og virker litt sterk, på en måte. 

For noen år siden brukte jeg C-vitaminserumet til Ole Henriksen (ikke det med banan, det andre), og likte det veldig godt. Syns det føltes godt på og syns jeg fikk en glød av det, noe jeg ikke kan si om TO sin. Men prisen er jo stiv, da. Noen som har erfaring med det over tid, og som kan si om det er verdt prisen?

Og er det fra Lumene mer eller mindre det samme som det fra Ole Henriksen, eller er det stor forskjell?

Jeg er 42 år, og har vel en slags kombinasjonshud. Dvs ikke tørr eller mye linjer, men heller mot fet (men sjelden urenheter). 

Anonymkode: 42a7c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

EmerginC sitt c vitamin er det beste jeg har prøvd. Prisen er litt høy. Ville ikke valgt c vitamin serum basert på rimelig pris da C vitamin er en ustabil ingridiens. Ikke alle c vitamin serum er stabile etter åpning eller gir særlig synlig effekt. Flere serum er også alt for irriterende på huden. Viss du ser etter rimelig alternativ hadde jeg valgt et serum for glød og gjevn hudtone (brightning) med andre ingridienser. Det er fult mulig å finne til en rimelig pris.

Anonymkode: 70cfe...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar så langt. EmerginC har jeg brukt andre produkter av fra før, og likte det. Noen som har noen formening om serumet derfra sammenlignet med det fra Ole Henriksen (med eller uten banan?), og Ole H sitt sammenlignet med Lumene sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne synes jeg er super, koster en del, men drøy i bruk

013964127423.jpg

Anonymkode: 3b9ec...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar så langt. EmerginC har jeg brukt andre produkter av fra før, og likte det. Noen som har noen formening om serumet derfra sammenlignet med det fra Ole Henriksen (med eller uten banan?), og Ole H sitt sammenlignet med Lumene sitt?

Ole Henriksen var det første c vitamin serumet jeg prøvde. Testet litt ulike serum byttet ettervært over til EmerginC sitt 20% og har siden hold meg til det. Synes det er bedre. Har ikke prøvd banan versjonen fra Ole Henriksen eller lumene sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være greit å vite at ddt benyttes ulike former for C--vitamin i serumer som finnes på markedet. De fleste formene som benyttes i hudpleie i dag, har det til felles at de motvirker pigmentering og virker utjevnrnd på hudtonen, og så har de litt ulike egenskaper og effektivitet utover det. Ikke alle typene av C--vitamin har like godt dokumentert effekt, og det varierer i hvilken konsentrasjon de ulike formene er effektive. Noen former passer bedre til visse hudtyper enn andre.

Ren askorbinsyre (ascorbic acid/l-ascorbic acid) er den den reneste og mest effektive formen av C--vitamin og har dokumentert effekt i lave konsentrasjoner. Dette er samtidig også den mest ustabile (oksiderer svært lett) og potensielt mest hudirriterende formen, og den egner seg ikke for fet/uren hud.

Ingen av de nevnte serumene inneholder forøvrig  AA/LAA. Emergin C inneholder to typer C--vitamin kalt Sodium Ascorbyl Phosphate (SAP) og Magnesium Ascorbyl Phosphate (MAP). Begge er mer stabile og mer skånsomme enn AA/LAA, er effektive antioksidanter og gir økt UV-beskyttelse kombinert med solkrem. SAP er dessuten den formen som er best egnet for fet/uren hud, og MAP er egnet også for sensitiv og tørr hud.

Ole Henriksen Truth Serum inneholder SAP, mens OH Banana Bright Serum. inneholder en form kalt 3-0 Ethyl Ascorbic Acid, som er en modifisert form av AA  og langt mer stabil og mindre irriterende enn AA. Beskytter mot UV-stråling i kombinasjon med solkrem, men er en av de mindre dokumenterte formene av C--vitamin.

Lumène inneholder en form av C--vitamin kalt Ascorbyl Glucoside, som også er en stabil form som er velegnet for sensitiv hud, er en god antioksidant og beskytter mot UV-stråling. Denne formen må imidlertid kombineres med niacinamide for å få god effekt mot pigmenteringer.

Mad Hippie, som AB#5 anbefaler, inneholder SAP, og er ofte omtalt som det beste serumet for fet og uren hud.

Serumene fra Ole Henriksen inneholder en del eteriske oljer som kan virke hudirriterende, samt parfyme, så av den grunn ville jeg personlig ikke valgt en av disse.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar! Energin C sitt frister, men det er dyrt. Klarer ikke helt å legge fra meg Ole Henriksen sitt, og ser det er på tilbud i en pakke med en krem fra samme merke som jeg har sett flere her inne anbefale (lilla boks, heter noe med Strength peptide). Vurderer å kjøpe den nå, og kanskje teste Emergin C senere.

Og som alltid spennende å lese hva du kan om hudpleie, @Roci Takk for at du tar deg tid😀

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man forresten bruke C-vitamin og Niacinamide samtidig, altså oppå hverandre, eller skal de helst brukes hhv morgen og kveld og ikke kombineres direkte? Jeg syns det kan være vanskelig med ulike serum, da jeg vet noen ikke skal være på huden samtidig, men husker aldri hvilke.

Kanskje du vet, @Roci?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville brukt Niacinamide på kvelden. Det fungerer godt sammen med retinol viss du bruker det. Niacinamide først.

Skal du bruke Niacinamide sammen med c vitamin, så bør du påføre c vitamin først. Vente 10 - 15 min før du påfører Niacinamide. Noen mener 4 minutter er nok ventetid men jeg pleide å vente lengre når jeg kombinerte de 2 ingridiensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (På 2.8.2024 den 9.21):

Det kan være greit å vite at ddt benyttes ulike former for C--vitamin i serumer som finnes på markedet. De fleste formene som benyttes i hudpleie i dag, har det til felles at de motvirker pigmentering og virker utjevnrnd på hudtonen, og så har de litt ulike egenskaper og effektivitet utover det. Ikke alle typene av C--vitamin har like godt dokumentert effekt, og det varierer i hvilken konsentrasjon de ulike formene er effektive. Noen former passer bedre til visse hudtyper enn andre.

Ren askorbinsyre (ascorbic acid/l-ascorbic acid) er den den reneste og mest effektive formen av C--vitamin og har dokumentert effekt i lave konsentrasjoner. Dette er samtidig også den mest ustabile (oksiderer svært lett) og potensielt mest hudirriterende formen, og den egner seg ikke for fet/uren hud.

Ingen av de nevnte serumene inneholder forøvrig  AA/LAA. Emergin C inneholder to typer C--vitamin kalt Sodium Ascorbyl Phosphate (SAP) og Magnesium Ascorbyl Phosphate (MAP). Begge er mer stabile og mer skånsomme enn AA/LAA, er effektive antioksidanter og gir økt UV-beskyttelse kombinert med solkrem. SAP er dessuten den formen som er best egnet for fet/uren hud, og MAP er egnet også for sensitiv og tørr hud.

Ole Henriksen Truth Serum inneholder SAP, mens OH Banana Bright Serum. inneholder en form kalt 3-0 Ethyl Ascorbic Acid, som er en modifisert form av AA  og langt mer stabil og mindre irriterende enn AA. Beskytter mot UV-stråling i kombinasjon med solkrem, men er en av de mindre dokumenterte formene av C--vitamin.

Lumène inneholder en form av C--vitamin kalt Ascorbyl Glucoside, som også er en stabil form som er velegnet for sensitiv hud, er en god antioksidant og beskytter mot UV-stråling. Denne formen må imidlertid kombineres med niacinamide for å få god effekt mot pigmenteringer.

Mad Hippie, som AB#5 anbefaler, inneholder SAP, og er ofte omtalt som det beste serumet for fet og uren hud.

Serumene fra Ole Henriksen inneholder en del eteriske oljer som kan virke hudirriterende, samt parfyme, så av den grunn ville jeg personlig ikke valgt en av disse.

Men vil du da dele serum som faktisk inneholder det du nevner og ikke bare kommentere det andre har kommet med? 😊 akkurat c-vit-verdenen synes jeg er en jungel.

Anonymkode: 06b87...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan man forresten bruke C-vitamin og Niacinamide samtidig, altså oppå hverandre, eller skal de helst brukes hhv morgen og kveld og ikke kombineres direkte? Jeg syns det kan være vanskelig med ulike serum, da jeg vet noen ikke skal være på huden samtidig, men husker aldri hvilke.

Kanskje du vet, @Roci?

Ts

Personlig bruker jeg c-vit på dag og niacinamide på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2024 at 11:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg holder på å gå tom for C-vitaminserum, og ønsker å prøve noe annet enn det jeg har. Har brukt den fra The Ordinary, men ønsker noe annet. Syns den nesten peeler huden min og virker litt sterk, på en måte. 

For noen år siden brukte jeg C-vitaminserumet til Ole Henriksen (ikke det med banan, det andre), og likte det veldig godt. Syns det føltes godt på og syns jeg fikk en glød av det, noe jeg ikke kan si om TO sin. Men prisen er jo stiv, da. Noen som har erfaring med det over tid, og som kan si om det er verdt prisen?

Og er det fra Lumene mer eller mindre det samme som det fra Ole Henriksen, eller er det stor forskjell?

Jeg er 42 år, og har vel en slags kombinasjonshud. Dvs ikke tørr eller mye linjer, men heller mot fet (men sjelden urenheter). 

Kaster meg litt inn i denne tråden selv. Jeg elsker C-vitamin serumet til Ole Henriksen, men den blir brukt opp så fort og prisen er så stiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje du vet, @Roci?

Ts

Nå driver jeg og finner frem i denne hudpleie-jungelen selv om dagen, men det jeg har lest om C-vitamin er at det er best å bruke på morgen. På kvelden så bruker ofte en del syrer som AHA eller PHA, som gjør at C-vitamin mister "piffen" og ikke fungerer så godt som det skal om du blander den med syrer. 🙂 Merket selv på huden at det var mye bedre da jeg begynte med C-vitamin på morgen. (Ikke at jeg vet om det er relevant da det eneste serumet jeg bruker er C-vitamin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 8.18):

Men vil du da dele serum som faktisk inneholder det du nevner og ikke bare kommentere det andre har kommet med? 😊 akkurat c-vit-verdenen synes jeg er en jungel.

Jeg er helt enig med deg at C-vitaminverdenen og for såvidt hudpleie generelt er en jungel :) Her er noen serum som inneholder AA/LAA:

COSRX The Vitamin C 13 Serum (13% AA, finnes også i 23% konsentrasjon)

Paula's Choice C15 Super Booster (15% AA)

La Roche Posay Vitamin C 10 Serum (10% AA, inneholder alkohol og parfyme)

SkinCeuticals C E Ferulic (15% AA)

Dette er bare et lite utvalg av noen av de mer kjente C-vitaminserumene, og oversikten er på ingen måte uttømmende. Dette er som sagt en form for C-vitamin som er ganske ustabil, slik at produktene bør oppbevares i kjøleskap etter åpning. Det er også den formen som potensielt er mest hudirriterende, så det er viktig å starte med en av de lavere konsentrasjonene (10-15%) og heller øke konsentrasjonen etterhvert som huden venner seg til virkestoffet.

Ellers har denne nettsiden en utmerket oversikt over de ulike formene for C-vitamin i hudpleie, samt produkttips: https://www.heltkrem.no/heltkrem-ingrediens/c-vitamin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 22.00):

Kanskje du vet, @Roci?

Ts

For de fleste går det helt fint å bruke niacinamide og C-vitamin sammen. Vitamin C bør påføres før niacinamide. Påfør for eksempel et serum med vitamin C og vent med å tilføre niacinamide til huden er helt tørr. Da får vitamin C trukket godt inn i huden, og det er mindre sjanse for at huden blir irritert. I tillegg forstyrres ikke C vitaminets pH verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...