Gå til innhold

Tips til veggfarve på jenterom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som er tolv år, jente, og hun er glad i blått. Er det fint å male en vegg i blått og la resten forbli hvite som de er nå? 

Og er det noen gode fargetips der ute til en ikke alt for mørk blåfarve. Rommet er ikke sånn kjempestort, kanskje 9 kvm

Tenker å sette inn skapet Havsta i den gamle gråfargen, den går mot blått.

HAVSTA Storage combination w/glass doors, gray, 317/8x181/2x831/2" - IKEA

Anonymkode: e42a2...e1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Retro blå på soverommet
5159 RETROBLÅ - Farge til maling innendørs (jotun.com)

Den virker litt mørk når det er dårlig lysforhold, og så virker den ganske lys når det er gode lysforhold. 
Jeg synes det er perfekt for soverom, da rommet virker lyst når jeg har åpen gardiner og slipper inn dagslys, samtidig som rommet blir mørkt på kvelden når jeg skal sove. 

Anonymkode: d7b07...5f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke tolvåringen få bestemme selv hvilke farger og møbler hun vil ha på rommet sitt? Ta henne med i malerbutikken og plukk ut noen fargeprøver sammen med henne. Ta eventuelt fargeprøvene med på ikea for å se hvordan de passer sammen med de møblene hun har lyst på. Hvis hun er bare bittelitt interessert, så er det kjempestas å få velge selv! Så må hun selvfølgelig også være med på å skru sammen møbler og male rom. Mye læring og god selvfølelse som kommer med det.

Anonymkode: 317d4...27b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken farge ønsker barnet da? 

Blått kan bli veldig fint, men ikke som kontrast mitt hvitt. 

Vi prøvde oss på to vegger i stua i st pauls blue og resten hvitt. Måtte male de siste veggene også. Jeg syntes at ensfarget rom er penest

Anonymkode: 6f094...95c

Skrevet

Jenta mi har fått bestemme selv. Vi har vært innom rosa,svart, plomme og nå når hun er 12år har hun 3 vegger hvitt og 1 rosa. Bare hvite møbler. Hun har fått valgt helt selv. Hvis jenta di vil ha 1 vegg blå så kjør på. Hvis hun vil ha 4 blå, kjør på!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Vi har allerede skapet.

Det blir kanskje ikke så fint med en vegg i blått og de andre hvite..

AnonymBruker
Skrevet

Ville ha malt alt i blått ja.

Anonymkode: 05ead...627

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jenta er 12 år så bør hun få bestemme fargen på rommet sitt selv, og så får heller foreldrene (mor) lukke øynene hvis det ikke er bra nok for henne. 

Anonymkode: cf047...f9d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet liker blått ja,Eller så hadde jeg ikke vurdert det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Finest om alt er blått. Hvitt er veeeldig klinisk, særlig på soverom. Jotun sin pilasterblå synes jeg er nydelig, og står veldig fint til hvite detaljer som listverk, møbler etc

Anonymkode: 369ac...58d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Finest om alt er blått. Hvitt er veeeldig klinisk, særlig på soverom. Jotun sin pilasterblå synes jeg er nydelig, og står veldig fint til hvite detaljer som listverk, møbler etc

Ja men det er en av fargene vi har tenkt på jo! har du et bilde av den IRL?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men det er en av fargene vi har tenkt på jo! har du et bilde av den IRL?

IMG_3252.jpeg

IMG_3251.jpeg

IMG_3250.jpeg

IMG_3249.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kilden er en blåfarge som min datter valgte på samme alder. Hun var veldig fornøyd med den i mange år fremover. Hun hadde den først som kontrast mot hvit og deretter svart. Så lenge hun ville ha det slik, så var det fint. Eller også sagt, hva andre mener om hvorvidt det var fint eller ikke betyr nada. 

Anonymkode: a0f97...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en loftstue med MYE skråtak hvor veggene er Deco Blue. Jeg var redd for at det skulle bli for mørkt og trangt, men det er bare godt og lunt. Angrer ikke et sekund, og vurderer å male eget soverom i noe tilsvarende!

Anonymkode: 968f5...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kilden er en blåfarge som min datter valgte på samme alder. Hun var veldig fornøyd med den i mange år fremover. Hun hadde den først som kontrast mot hvit og deretter svart. Så lenge hun ville ha det slik, så var det fint. Eller også sagt, hva andre mener om hvorvidt det var fint eller ikke betyr nada. 

Vi har også et rom malt i kilden (slette gipsvegger) og personlig synes jeg den er for knæsj for et soverom. Hadde jeg kunne valgt på nytt hadde jeg gått for pilasterblå. Men det er nok en smakssak hvorvidt man foretrekker sterke eller mer nedtonede farger på soverommet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har også et rom malt i kilden (slette gipsvegger) og personlig synes jeg den er for knæsj for et soverom. Hadde jeg kunne valgt på nytt hadde jeg gått for pilasterblå. Men det er nok en smakssak hvorvidt man foretrekker sterke eller mer nedtonede farger på soverommet

Ja jeg ser at Kilden er litt mer over i det turkise.

Synes egentlig pilaster blå er den som er finest av de blåfargene vi har sett på.

Deco blue er fin den, men kanskje heller i en stue

TS her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pilasterblå på hjemmekontoret. Fin og rolig farge, uten å være kjedelig, som skifter veldig ut fra type lys inn i rommet. 

Anonymkode: 71fc7...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker collected blue ganske godt. 

Anonymkode: e3c32...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 13.17):

Det er godt mulig. Hos oss var den bare en liten del av rommet, så den ble ikke så dominerende. Jeg syntes vel egentlig den var litt dus, men nå er jeg glad i farger da 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...