Gå til innhold

Kan NAV hjelpe økonomisk med husleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis f.eks husleie er på 12000kr, bostøtte 6000 og sosialhjelp er på 10 000. Vil da NAV bidra med noe til å dekke husleie? 
Prøver å hjelpe noen å søke NAV hjelp etter at vedkommende ble arbeidsledig, men jeg vet ikke hva denne personen har rett til. Aldri vært i NAV opplegg selv og har null peiling.

Anonymkode: b0c31...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis f.eks husleie er på 12000kr, bostøtte 6000 og sosialhjelp er på 10 000. Vil da NAV bidra med noe til å dekke husleie? 
Prøver å hjelpe noen å søke NAV hjelp etter at vedkommende ble arbeidsledig, men jeg vet ikke hva denne personen har rett til. Aldri vært i NAV opplegg selv og har null peiling.

Sosialhjelp er en kommunal ytelse. Hva hvem får fra hvilken kommune er helt avhengig av kommunen og den individuelle søknaden. Ingen kan saksbehandle spørsmålet ditt her inne på generelt grunnlag og med så lite konkrete opplysninger. Ring Nav, når de åpner.

Anonymkode: 385b0...ff0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får vedkommende allerede 16000kr så må ju husleie betales først og så får vedkommende eventuelt søke supplerende livsopphold hvis hen mangler penger til mat i slutten av måneden. 

Burde vel å søke dagpenger hvis hen er blitt arbeidsledig. 

Anonymkode: 95967...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får vedkommende allerede 16000kr så må ju husleie betales først og så får vedkommende eventuelt søke supplerende livsopphold hvis hen mangler penger til mat i slutten av måneden. 

Burde vel å søke dagpenger hvis hen er blitt arbeidsledig. 

Vel vedkommende ble arbeidsledig for lenge siden men har levd på oppsparte midler som nå er borte. Så inntekt er 0, akkurat nå. Jeg bare skrev tall jeg så etter kjapt Google søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vel vedkommende ble arbeidsledig for lenge siden men har levd på oppsparte midler som nå er borte. Så inntekt er 0, akkurat nå. Jeg bare skrev tall jeg så etter kjapt Google søk.

Søk dagpenger. Er kontoen tom må hen søke sosialhjelp,  da får jen mest sannsynlig dekt boligutgifter innenfor rimelig grense og livsopphold.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, da har du fått max stønad til bolig, men du vil jo få arbeidsledighetstrygd.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedkommende må ringe NAV imorgen.

Anonymkode: ca862...d0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søk dagpenger. Er kontoen tom må hen søke sosialhjelp,  da får jen mest sannsynlig dekt boligutgifter innenfor rimelig grense og livsopphold.  

Sjekket nå og ser at h*n ikke vil ha rett til dagpenger heller. Egentlig er jo vedkommende alvorlig kronisk syk, men vil ikke egentlig ha NAV hjelp overhodet så jeg må regelrett overtale til be om å søke her.Men jeg har seriøst ikke råd til å bidra til hverken livsopphold eller husleie nå. Bare lyst å gråte av hele situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han må snakke med en saksbehandler i nav, han kan få supplerende sosialhjelp så han har så mye som livsopphold sats er, etter at han har betalt husleie, hvis det feks ikke finnes rimeligere leiligheter til leie i det området. 

Anonymkode: bd7a6...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han må snakke med en saksbehandler i nav, han kan få supplerende sosialhjelp så han har så mye som livsopphold sats er, etter at han har betalt husleie, hvis det feks ikke finnes rimeligere leiligheter til leie i det området. 

Anonymkode: bd7a6...a84

Men hva er livsopphold sats? 
Det står jo ingen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva er livsopphold sats? 
Det står jo ingen steder

Spørs hvor du bor, og sivilstatus og hvor gammel du er. I noen kommuner kan den være så lav som 6000, andre kan ha 9000 i livsopphold som sats som enslig. Det kan godt hende at normen i deres kommune er 6000 kr til livsopphold + han får 10000 til husleia.  

Du får nesten ringe nav å høre hva satsene på livsopphold vedr sosial hjelp er i vedkommende sin kommende. Du får også spørre din venn om du kan lese vedtaket han fikk av nav sist vedr sosialhjelp. Der vil det stå hva Som var blitt beregnet til livsopphold og husleie.

Livsopphold er forresten ment til å skulle dekke internett, mobil, forsikringer, transport, Helseutgifter, mat, klær, fritid. Egentlig alt bortsett fra husleien og strøm,.for det skal dekkes utenom forutsatt at han leverer strøm regning med søknaden.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sjekket nå og ser at h*n ikke vil ha rett til dagpenger heller. Egentlig er jo vedkommende alvorlig kronisk syk, men vil ikke egentlig ha NAV hjelp overhodet så jeg må regelrett overtale til be om å søke her.Men jeg har seriøst ikke råd til å bidra til hverken livsopphold eller husleie nå. Bare lyst å gråte av hele situasjonen. 

Kanskje aap er aktuelt?

Anonymkode: adedc...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje aap er aktuelt?

Anonymkode: adedc...5b7

Tror ikke det er ønskelig. Jeg sliter med å få vedkommende til å skaffe sosialhjelp i det hele tatt

tussi84 skrev (9 minutter siden):

Spørs hvor du bor, og sivilstatus og hvor gammel du er. I noen kommuner kan den være så lav som 6000, andre kan ha 9000 i livsopphold som sats som enslig. Det kan godt hende at normen i deres kommune er 6000 kr til livsopphold + han får 10000 til husleia.  

Du får nesten ringe nav å høre hva satsene på livsopphold vedr sosial hjelp er i vedkommende sin kommende. Du får også spørre din venn om du kan lese vedtaket han fikk av nav sist vedr sosialhjelp. Der vil det stå hva Som var blitt beregnet til livsopphold og husleie.

Livsopphold er forresten ment til å skulle dekke internett, mobil, forsikringer, transport, Helseutgifter, mat, klær, fritid. Egentlig alt bortsett fra husleien og strøm,.for det skal dekkes utenom forutsatt at han leverer strøm regning med søknaden.

Skjønner. Takk. Tror jeg må bare be om å bli med til NAV her, hvis mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på nav sine sider og søk sosialstønad. Søk om livsopphold og husleie og strøm. Livsoppholdssatsen for enslig er vel på rundt kr 8000 pr mnd nå, Husleie på 12 000 for en enslig dekkes nok i Oslo- området. Kommunene har ulike grenser for hvor høy husleie som aksepteres.

Er personen syk må det også søkes AAP. Det vil jo ta litt tid, så i mellomtiden er det sosialstønad som gjelder. 

For å få sosialstønad må kontoen være tom. Noen kommuner godtar at man har penger på BSU, andre ikke.

Har man formue i form av å eie deler av bolig eller en bil av verdi kan det bli avslag.

Søknaden må dokumenteres med husleiekontrakt, siste skatteoppgjør og siste skattemelding. Også kontoutskrifter kan kreves. 

Søk først, be om en avtale i søknaden. Er det tomt for penger haster det med å få avgårde søknaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personen KAN ha krav på supplerende sosialstønad, gitt at husleien ikke er for høy for området, personen søker aktivt etter jobb/er for syk til å jobbe og mange flere faktorer.

Er det helt tomt for penger kan personen i tillegg  søke om nødhjelp i fra Nav for å penger til mat frem til neste utbetaling.

Anonymkode: 108d8...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror ikke det er ønskelig. Jeg sliter med å få vedkommende til å skaffe sosialhjelp i det hele tatt

Skjønner. Takk. Tror jeg må bare be om å bli med til NAV her, hvis mulig. 

Betal iallefall ingenting for vedkommende. Motivasjonen til å ta tak i det nødvendige må bli stor nok til å gjøre det. Noe som ikke skjer om du sørger for at vedkommende klarer seg uten å gå på nav. 

Bli med og slikt som hjelp, men ikke bidra økonomisk. 

Anonymkode: 44983...12d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...