Gå til innhold

Hvem er alle disse pappaene på lekeplassene?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg. Jeg tar alt unntatt gressklipping/snømåking/hagestell.

Han sover ca 14 timer i døgnet så som oftest sover han. Hvis ikke sitter han å ser på tv eller spiller.

ts

Anonymkode: 8414c...3bc

Hvorfor er du egentlig sammen med han?hva er vits med å ha familie hvis en av partene bare har meldt seg ut… 

Bidrar han noe som helst i hverdagen? Avlaster han deg slik at du får truffet venner og slikt? 

Anonymkode: d027b...061

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg. Jeg tar alt unntatt gressklipping/snømåking/hagestell.

Han sover ca 14 timer i døgnet så som oftest sover han. Hvis ikke sitter han å ser på tv eller spiller.

ts

Og sånn trodde/tror du alle andre har det, det er rart at andre foreldre faktisk tar seg av barna sine og følger dem på lekeplassen? Du gjør jo det selv, du trodde du var unntaket og mannen din normalen? Selvfølgelig er de fleste fedre både gode fedre, kjærester og voksne som gjør ting med og for familien sin. Akkurat som mødre. 

De du møter på lekeplassen er normale. Din mann derimot.... 

Anonymkode: 077cf...683

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange 30åringer med caps bak frem , usikker på om de er fedre eller søsken 

Anonymkode: 711bf...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er egentlig litt glad for å lese dette for etter å ha lest endel tråder skulle man nesten tro at menn flest var ubrukelig som omsorgspersoner.

Anonymkode: 5ad25...d79

De fleste av oss har oppegående og likestilte men, som viser omsorg både ovenfor meg og barna. Og det siste han gjør er å sette seg på sofaen dersom noen av oss, eller huset, behøver hans oppmerksomhet. 

Men det er fullstendig unødvendig av meg å gå inn i tråder om nattevåk og krangling, og skrive at hos oss har diskusjonen alltid gått på hvem som skal få lov til å stå opp, da vi vil det beste for den andre. Da blir man bare (som jeg også ble i en uskyldig tråd som denne) beskyldt for å rosemale ting, og lyve. 

Anonymkode: 96592...6b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange 30åringer med caps bak frem , usikker på om de er fedre eller søsken 

Anonymkode: 711bf...4f2

Det er i 30 årene håret begynner å bli tynt hos noen. Skjønner godt de drar på seg en caps. Kanskje bakfrem gir dem en følelse av å være ungdommelig. Selv synes jeg bremmen kan være i veien for synet/oversikten, og går derfor ikke med caps. Caps er en fin oppfinnelse, skygger godt for sola, men vel... Det kler ikke alle.

Anonymkode: 2848c...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyst biologisk. Fedre bonder best med barna sine gjennom lek. Mødre bonder best med barna sine gjennom omsorg og kos. Flott at dette utspiller seg så naturlig og fint i mange familier.

Anonymkode: a3d7b...421

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (19 timer siden):

Disse fedrene sitter som oftest på mobilen.

Nope det var et fryktelig idiotisk svar

Anonymkode: cd6f7...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 10.53):

Det er i 30 årene håret begynner å bli tynt hos noen. Skjønner godt de drar på seg en caps. Kanskje bakfrem gir dem en følelse av å være ungdommelig. Selv synes jeg bremmen kan være i veien for synet/oversikten, og går derfor ikke med caps. Caps er en fin oppfinnelse, skygger godt for sola, men vel... Det kler ikke alle.

Det er for å unngå å bli solbrent når man mangler hår. Caps bak fram for å beskytte nakken og ryggen mot sola.

Solkrem hadde også nyttet, men det er noe med gamle hunder og nye triks.

Anonymkode: 781ed...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2024 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

Har et barn på 2 år som jeg er mye ute og farter med. Vi elsker å finne på morsomme ting sammen og er på alt fra besøksgårder til biblioteker, svømmehaller og lekeplasser.

Legger merke til at jeg som oftest er på alle disse stedene sammen med en haug fedre. Det er alltid fedrene som er ute, eller begge (og selvfølgelig noen mødre), men det er påfallende mye fedre!

Min mann nekter å dra ut med barnet og er til nød med en sjelden gang så vi blir alle 3. 

Kjenner jeg synes det er leit på mitt barns vegne at far er så lite interessert. Samtidig er det jo dessverre normalen i vår familie. Blir derfor så overrasket over at det kryr av fedre på alle lekeplasser vi kommer til.

Og, hvor er mødrene? Hva gjør dere mens far og barn er ut og koser seg? Hvorfor ble det pappa som dro ut?

Leit å høre at din mann ikke er så engasjert ennå. Kanskje det hjelper deg etterhvert som barnet blir eldre? Barn er gjerne veldig knyttet til mor når de er små. Etterhvert som barna blir litt eldre og mer fysiske, dialogen og kontakten blir litt annerledes, så kan det være mannen din finner sin plass i disse arenaene.

Når det gjelder hva mødrene driver med, det kan vel være hva som helst? Matlaging, huslige oppgaver, tid med større barn, handling, cafétur, eller kanskje til og med en liten hvil?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for å unngå å bli solbrent når man mangler hår. Caps bak fram for å beskytte nakken og ryggen mot sola.

Min bror går med caps fordi håret er tynt, og synes det er pinlig fordi han nettopp har fylt "bare" 30, og han går med den bakfrem for han føler seg som vår far (bestefaralder) om han går med den frem 😅 Derfor jeg skrev det. Ja, faren vår går med caps fordi håret er tynt, og han synes ikke det er så pent og føler seg gammel (noe han jo egentlig er...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 10.53):

Eller at de har capsen foran når sola er i veien f.eks når de går, og tar den bakfrem for å få bedre oversikt mens de er på lekeplassen eller lignende. Caps er faktisk et nyttig hodeplagg hvis man bruker det riktig, og ikke bare kritiserer hvordan andre ser ut med det ;)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke dumt. 

Men hvordan få på mannen caps uten å avsløre at dette er årsaken? 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset så har jeg hatt mest omsorg for barnet fra fødsel til ca. 2 år, mest pga. jobbsituasjon og litt fordi det føltes naturlig for meg. Ammet helt fram til 2 år og ungen var veldig på meg hele tiden på tross av at hun elsker pappen sin. 

Nå er hun litt eldre og dynamikken har forandret seg. Jeg er veldig klar til å være litt meg selv igjen og ikke BARE mamma med en unge på armen hele tiden.

Det jeg merker er at jeg har mye lettere for å ta ungen med på husarbeid, sysle med ting innendørs eller ute i hagen sammen. Mannen har ikke ro i ræva, så når han skal gjøre noe sammen med ungen så er det gjerne: sykling, lekeplassen, butikken osv. 

Det er en fin balanse, sånn sett. Vi utfyller hverandre. Ungen elsker å gjøre morsomme aktiviteter sammen med pappa, men liker også å gjøre rolige ting sammen med mamma. Så er det selvfølgelig mye vi gjør sammen alle tre også. 

Og hva gjør jeg når de er på lekeplassen? Noen ganger ligger jeg strak i sofaen i ren utmattelse, andre ganger er det husarbeid, eller en dusj i ro og fred. 

Anonymkode: dbcc7...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 18.54):

Nope det var et fryktelig idiotisk svar

Har sett dem. Mobilpappaer på lekeplassen, som ikke klarer å løsrive blikket fra når ungen roper "se på meg!" eller ramler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (4 minutter siden):

Har sett dem. Mobilpappaer på lekeplassen, som ikke klarer å løsrive blikket fra når ungen roper "se på meg!" eller ramler.

Tror det er fifty-fifty mobilpappaer og mobilmammaer på lekeplassen. Kanskje ørliten overvekt også av mobilmammaer. Innimellom tar de bilde da for å poste på face. Og noen ganger er ungen borte, da blir de hysteriske...haha.

Hilsen lekeplasspappa som prøver å unngå mobilen.

Anonymkode: 3ec95...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (12 timer siden):

Min lar (til min frustrasjon...) som regel telefonen ligge igjen hjemme. 

Hva skjer med disse kommentarene? Er det et stort behov for å overbevise seg selv om at vi som faktisk har det så harmonisk og godt i forholdet, egentlig ikke har det likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en mann som var helt fantastisk å ta med ungen på trilleturer, på lekeplasser, i bassenget, når ungen var liten. Senere ble det fjellturer, telt og fisketurer, skøyter, fotball osv. Han gjorde det fordi han syntes det var morro og selvsagt for å få en god tilknytning til barnet - det var i hans interesse og jeg fikk tid til litt husarbeid, og kunne ha litt egentid, som jeg ofte ikke rakk når ungen var hjemme eller når jeg var tilbake i full jobb. I tillegg hjalp det meg mye at han tok seg av barnet når han kom hjem fra jobb når barnet var baby og jeg var hjemme. Husker han sa at jeg hadde en mye viktigere jobb hjemme med babyen enn han… Da fikk jeg sovet, dusjet og spist litt. Vi hadde en kolikkunge, og for meg var det nok også fødselsdepresjon inne i bildet. Tror det var veldig viktig for han ser jeg i ettertid - han vokste opp uten noe godt forhold til sin far, og jeg tror at han tenkte at den sirkelen skulle iallefall han bryte! 

Anonymkode: 1d4d1...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 20.25):

Har et barn på 2 år som jeg er mye ute og farter med. Vi elsker å finne på morsomme ting sammen og er på alt fra besøksgårder til biblioteker, svømmehaller og lekeplasser.

Legger merke til at jeg som oftest er på alle disse stedene sammen med en haug fedre. Det er alltid fedrene som er ute, eller begge (og selvfølgelig noen mødre), men det er påfallende mye fedre!

Min mann nekter å dra ut med barnet og er til nød med en sjelden gang så vi blir alle 3. 

Kjenner jeg synes det er leit på mitt barns vegne at far er så lite interessert. Samtidig er det jo dessverre normalen i vår familie. Blir derfor så overrasket over at det kryr av fedre på alle lekeplasser vi kommer til.

Og, hvor er mødrene? Hva gjør dere mens far og barn er ut og koser seg? Hvorfor ble det pappa som dro ut?

Her er far oftest ute med barna. Det er flere grunner. Han liker best å være ute. Jeg trenger litt hvile. Dersom vi begge er sammen med barna, vil de automatisk klenge mer på meg, og derfor er det fint at far og barn er litt alene. Jeg får ladet batteriene av å være alene hjemme. Han tar igjen tid med barna (han jobber mer enn meg). Det er alltids noe husarbeid som bør gjøres, jeg syns det er deilig å drive på litt inne alene. Feks lage middag, også kommer dem inn og spiser.

Jeg syns ikke det er «å kose seg» å sitte på sandkassekanten eller dytte en huske. Det er helt normalt at foreldre deler på ansvaret for barna, og de fleste menn syns kanskje det er gøyere å være ute med dem, mens jeg liker feks bedre å leke inne. Jeg syns deres ansvarsfordeling virker utrolig merkelig og umoderne. Jeg kan jo like gjerne spørre deg: syns ikke du det er deilig med litt egentid, lese en bok eller lage middag i fred? Vil du alltid heller «kose deg» på lekeplassen med mann og barn hver gang?

Anonymkode: 9a94e...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (19 timer siden):

🤦🏻‍♀️ akkurat som enkelte mødre! Men du følger med på fedrene istedenfor eget barm du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 20.25):

Eeeh, what?? Hvorfor er det ikke flere i tråden som reagerer på dette? Hvorfor i alle dager har du fått barn med denne typen?🤯

Anonymkode: 9a799...f6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...