Gå til innhold

Hvem er alle disse pappaene på lekeplassene?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Har et barn på 2 år som jeg er mye ute og farter med. Vi elsker å finne på morsomme ting sammen og er på alt fra besøksgårder til biblioteker, svømmehaller og lekeplasser.

Legger merke til at jeg som oftest er på alle disse stedene sammen med en haug fedre. Det er alltid fedrene som er ute, eller begge (og selvfølgelig noen mødre), men det er påfallende mye fedre!

Min mann nekter å dra ut med barnet og er til nød med en sjelden gang så vi blir alle 3. 

Kjenner jeg synes det er leit på mitt barns vegne at far er så lite interessert. Samtidig er det jo dessverre normalen i vår familie. Blir derfor så overrasket over at det kryr av fedre på alle lekeplasser vi kommer til.

Og, hvor er mødrene? Hva gjør dere mens far og barn er ut og koser seg? Hvorfor ble det pappa som dro ut?

Anonymkode: 8414c...3bc

• Liker 1
  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange fedre er ute med ungene sånn at mødrene kan slappe av, shoppe og trene. Egentid. Evt at konene jobber feks helg. 

Har lagt merke til det selv, og det er nok fordi jeg har vært mye alene med barna pga mann som jobbet borte. Samtidig var han mye på lekeplasser og ute på tur med ungene når han var hjemme. For å å ta igjen tapt tid, og gi meg pause. 

Anonymkode: cd2b8...268

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og far bytter på å ta med barnet på lekeplassen. På morningen får den andre parten sove ut da. På ettermiddagen er det gjerne fordi jeg trener eller er ute med venninner.

Anonymkode: f3dc0...b71

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det samme, at jeg ofte er omringet av en haug fedre på lekeplasser og bibliotek. Men tror mye har med at mange fedre har permisjon nå på tampen før barnehagestart (har hvertfall snakket med mange). 

Men når det er sagt, så er barnefar her mye ute med barnet også. Har en ekstremt mammadalt, så får ikke gjort noe som helst hvis han er hjemme. Skal jeg vaske hus, bake, snakke i telefon med familie (har hele familien på andre kanten av landet) eller andre ting her hjemme så MÅ barnet ut av huset. Og da blir det naturlig at far drar ut alene. 

Anonymkode: fd998...131

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det fordi jeg hadde jobbhelg, nå er det fordi jeg sitter å ammer baby store deler av dagen 

Anonymkode: 6f830...36e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det alltid vært slik at far er den som liker å leke og herje litt. Mens jeg foretrekker roligere aktiviteter, alt fra kreative leker, til lesestunder og slikt. 

I tillegg er det jo ikke noe å nekte på at det å underholde et barn gjennom en helg er en av mange oppgaver. For oss er det slik at jeg slapper godt av med og trives med å være effektiv i huset, mens han foretrekker lekeplassen eller andre aktiviteter. 

Og så gjør vi mye felles, selvfølgelig. Men man trenger jo ikke å være like mye på begge to, hele tiden. 

Anonymkode: 96592...6b3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går pappa ut med barnet så mamma kan vaske hus, ta klesvasken, pusse vinduer og rydde. Tar det som egentid og aktivitet er det jo, selv om det ikke er trening. Ikke mye hvile her i gården😅 

Anonymkode: 0cfc4...476

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det, så er det nok litt typisk i min omgangskrets også at det er fedrene som går på lekeplass med barna. Og følger i barnebursdag. Mødrene tar kveldsstell og legging. Det er ikke noen regel uten unntak, men det er litt oftere slik enn motsatt som jeg observerer det.

I vår husholdning er det jeg, altså moren, som er mest på lekeplass og på tur generelt med barna. Det skyldes delvis mannens jobb. Og sikkert også delvis at jeg syns dagen blir bedre hvis vi drar ut. Mannen tar barnebursdagene når han kan, fordi han syns det er ok og jeg syns det er skikkelig slitsomt. Og der møter han visstnok på alle de andre fedrene. Kanskje alle her sender fedrene fordi de vet at det er det alle de andre også gjør.

Anonymkode: 62124...d1a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her går pappa ut med barnet så mamma kan vaske hus, ta klesvasken, pusse vinduer og rydde. Tar det som egentid og aktivitet er det jo, selv om det ikke er trening. Ikke mye hvile her i gården😅 

Anonymkode: 0cfc4...476

Ja, men jeg unngikk bevisst å skrive at far går ut med barnet så mor kan stelle i huset ☺️

Anonymkode: 38363...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har et barn på 2 år som jeg er mye ute og farter med. Vi elsker å finne på morsomme ting sammen og er på alt fra besøksgårder til biblioteker, svømmehaller og lekeplasser.

Legger merke til at jeg som oftest er på alle disse stedene sammen med en haug fedre. Det er alltid fedrene som er ute, eller begge (og selvfølgelig noen mødre), men det er påfallende mye fedre!

Min mann nekter å dra ut med barnet og er til nød med en sjelden gang så vi blir alle 3. 

Kjenner jeg synes det er leit på mitt barns vegne at far er så lite interessert. Samtidig er det jo dessverre normalen i vår familie. Blir derfor så overrasket over at det kryr av fedre på alle lekeplasser vi kommer til.

Og, hvor er mødrene? Hva gjør dere mens far og barn er ut og koser seg? Hvorfor ble det pappa som dro ut?

Anonymkode: 8414c...3bc

Her tar vi de litt ut hver for oss, men finner også på mye sammen. 

Anonymkode: 79e16...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at veldig mange fedre som er mye "allergier høyt og lavt sammen med barna" er helgepappaer som trenger å aktivisere barnet. På den ene siden er det koselig om de leker sammen, men veldig mange helgepappaer bruker aktiviteter til å selv få en pause mens de selv "ser flink ut". 

Min eks er en av disse. De første årene var det alltid "på noe". De var på skyland, leos lekeland, adrenalinpark, bø sommerland, hunderfossen osv osv.. ser bra ut på papiret, men om du spurte ungene var pappa "sammen med de andre pappaen og snakket og drakk kaffe" mens de var rundt og aktiviserte seg selv. Ikke like fantastisk etter min mening. Men klart: når du ikke får være foreldre 24/7 men bare har barna av og til så blir du muligens mer "barnevakt" og kanskje mer "tivolipappa" enn du hadde vært om dere var sammen på heltid. Da hadde du nok havnet i "kjip foreldergruppen" sammen med oss andre slitne heltidsforeldre. 

Anonymkode: b2ca3...e8a

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut med barna så konemor får egentid med vaskebøtta og klesvasken.

Anonymkode: 1a007...fce

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går ut med barna så konemor får egentid med vaskebøtta og klesvasken.

Anonymkode: 1a007...fce

For å være ærlig.

Klesvasken med en god podcast, eller på telefon med ei venninne, foran lekeplassen. Hvilken dag som helst 😅

For mannen er det motsatt.

Vinn-vinn. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lagt merke til dette selv. Det er enormt mye fedre som er ute med barna, og jeg ser sjeldent mødrene. Veldig søtt da å se så mange dedikerte pappa'er. Min er ikke gira på å være ute.

Anonymkode: d36e4...398

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de tar den enkleste jobben med å sitte på rumpa med mobilen og se på at selvstendig store barn leker, mens mor får unna husarbeid, matlaging og passer de minste barna hjemme. 

Anonymkode: eec6e...d91

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her tar pappa også med største på 4,5 og baby på lekeplass, så jeg kan vaske. 

Anonymkode: de059...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenepappa, så da er det jo alltid jeg som er med overalt. Synes det ser ut til å være ganske 50/50 rundt her ellers. De aller fleste er jo uansett heldige og er to.

Anonymkode: 8c45d...34c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen her er veldig flink til å ta med guttungen på 3 år ut alene. Enten om det er svømmehall, lekeplass, lekeland eller evt. ærender på butikker, IKEA osv. Han har også tatt med barnet på utenlandstur sammen med faren sin og de planlegger en ny guttetur til høsten. 

Han er dog borte 50% av året og ønsker å tilbringe mest mulig tid med ungene når han er hjemme. Minste er bare 3-4 måneder så jeg sitter å ammer endel hjemme fremdeles. Han kan også ta med babyen (han gjør det på eget initiativ hvis jeg ligger å sover) ut på tur med eldstemann. Så jeg er veldig glad for at han trives såpass godt i pappa rollen og mestrer den kjempegodt. 

Anonymkode: 6cff9...3eb

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi de tar den enkleste jobben med å sitte på rumpa med mobilen og se på at selvstendig store barn leker, mens mor får unna husarbeid, matlaging og passer de minste barna hjemme. 

Anonymkode: eec6e...d91

Denne oste litt av bitterhet over noe... 

Hva foretrekker du selv?

Ja, jeg lager mat. Ja, jeg vasker klær. Og det er oppgaver jeg trives med. Gir meg ro og tid for meg selv. Trenger bare at det ikke er så mye støy og lyd rundt meg. 

Mannen vasker bad, støvsuger, og er mest på lekeplassen (ikke med telefon, men i lek). 

Vil jo tro, og håpe, at de fleste par har snakket godt om disse tingene. Og fordelt ting på en måte som gjør at man tar mest mulig av de oppgavene man trives best med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...