AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #1 Skrevet 31. juli 2024 I barnehagen var det greit for da gikk alle på allidrett, men nå skal de begynne på skolen. Hva er vanlig at barna går på, og hvor mange aktiviteter? Fotball, turn, dans, svømming? Tenker det egentlig er nok med en ettermiddag per uke med aktiviteter, men må man gå på flere ting for å ikke bli utenfor? Anonymkode: 73bec...b4b
Daisy-love Skrevet 31. juli 2024 #2 Skrevet 31. juli 2024 Det varierer nok fra sted til sted, men fotball er en greie hos veldig mange, og særlig gutter. Å være eneste, eller en av få som ikke spiller kan gjøre at en føler seg utenfor. Dette jevner seg ofte ut med årene. Jeg føler det er litt mer variasjon hvilken aktivitet det ellers er mange går på, og om det samme skjer der. Én aktivitet i uken holder egentlig, maks to, men noe som ikke krever for mye når de er så små.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #3 Skrevet 31. juli 2024 Noen går jo på aktiviteter nesten hver dag, men jeg synes også at en til to aktiviteter er nok. Her er det så mye å velge i at man uansett ikke får med seg alt. Hvilke aktiviteter som er vanligst, kommer jo helt an på hva som er populært der du bor. Her går det i fotball for guttene og turn for jentene. Mange går også på kulturskolen og spiller piano, men min er ikke interessert i det. Anonymkode: 39ee1...b8c
Disco Skrevet 31. juli 2024 #4 Skrevet 31. juli 2024 Nei. Anbefaler å ta en ting av gangen, men å la barnet prøve flere ting. 2
Gjest Malmfrid Skrevet 31. juli 2024 #5 Skrevet 31. juli 2024 Hos oss var det fotball for både gutter og jenter fra de var 5 år.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #6 Skrevet 31. juli 2024 Vi prøvde 2 ting av gangen. Det meste er kun 1 dag i uka pr aktivitet, men det økte til 2 dager pr uke i 2 eller 3. klasse så greit å ha litt å velge mellom. Med en gang vi droppet SFO ble alt sååå mye enklere med aktiviteter, men de startet i 2/3 klasse på Fotball etter skolen og var ferdig trent kl 16-1630. Anbefaler det istedet for SFO. Mine har prøvd håndball, fotball og turn 1-3 klasse. Ingen fortsatte på Allidrett i 1. klasse siden det var nok tilbud i så mange idretter. Om dere ikke er aktiv familie så ikke vent lenge med å starte på ballidrett, det kan ta lang tid å ta igjen og sjansen for å slutte er større om man starter senere enn andre. Anonymkode: 7663f...d17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Skrevet 31. juli 2024 Varierer nok fra sted til sted, ja. Her er det fotball for guttene, turn eller håndball for jentene som er greia. Men noen har også korps, kulturskole, skiskole, speider.. min gutt går på fotball, jenta som er skolestarter nå vil foreløpig ikke noenting så vi får se 😅 synes det holder med en aktivitet, særlig når fotballen tar såpass mange dager i uka i kampsesong.. men vet flere i klassen har 2-3 fritidsaktiviteter. Anonymkode: c9fda...3bf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #8 Skrevet 31. juli 2024 Hos oss går det i håndball og fotball flere i klassen av begge kjønn er med på beggedeler. Det er flyere i klassen som også driver med turn begge kjønn der også. Det er noen få i klassen som ikke gjør noen ting og et par som går på veldig mye. Samholde i klassen har vært veldig bra hos oss, ingen som blir holdt utenfor. Men vi har en veldig sammensveiset foreldregruppe. Anonymkode: 4c4d4...c9b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #9 Skrevet 31. juli 2024 Ballsport er greit å begynne med, og svømming senest i 2 klasse. Og så er det lurt å gå på noe som ikke er konkurransesport synes jeg, så våre har også vært i speideren fra første klasse og ene i korpset fra 3 klasse. Turn har vi også i «pakka». Men det er veldig stor forskjell på hvor mye barn orker i første klasse, så se det litt an er lin anbefaling. Mine har ikke vært så slitne på ettermiddagen. De første årene er det jo også bare en trening i uka. Anonymkode: 3264b...ce9 2
Gjest jegerrinne Skrevet 31. juli 2024 #10 Skrevet 31. juli 2024 Der vi bor var det fotball frem til høstferien, så håndball fra etter høstferien til påske, etter påske startet fotball. Det var det de fleste gikk på Mine drev med skytting Vi sa 1 aktivitet holdt siden en og skulle følge opp og det ikke skulle gå utover lekser og det å også kunne ha dager uten at det skjedde noe
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #11 Skrevet 31. juli 2024 Mine begynner nå i 2. og 3. klasse. I første gikk den ene på fotball og dans. Den andre på dans og turn. Tidligere har vi prøvd svømming. Alle disse aktivitetene er vanlig her, også håndball, allidrett, friidrett. Føler det blir mer rundt 3. og 4. Klasse. Jeg syns to aktiviteter holder per barn. Spesielt når det er aktiviteter som tar ett par kvelder i uka samt helger. Anonymkode: 8f66d...cfa
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Skrevet 31. juli 2024 Fotball velger mange her, men man kan velge hva man vil. Mine har ikke begynt på noe før i 2.kl og 3.kl. Jeg syns en aktivitet er nok for et barn. Anonymkode: 7bdbe...3de
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Her vi bor er det mye aktiviteter å velge mellom. Fotball, flere ulike kampsport, ishockey, basketball, dans, turn, svømming, tennis, golf, sjakk, korps, piano, fiolin husker ikke resten. Før jeg fikk barn, lovte jeg meg selv at jeg ikke skulle være en forelder som tvinger barna på mange aktiviteter, men barna ønsker selv å delta på flest mulig aktiviteter. Så våre fikk velge 3 aktiviteter hver. Heldigvis er det meste innenfor gang- og sykkelavstand så vi slipper å kjøre. Anonymkode: 1ebda...d4f
SPOCA Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 I klassene jeg har hatt har elevene drevet med fotball, håndball, svømming, friidrett, langrenn, judo, orientering, Taekwondo og karate. Noen har også drevet med piano og andre instrumenter. Mot slutten av førsteklasse meldte 2/3 av klassen seg inn i korpset. Noen synger også i kor.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 men hva vil barna? Det tenke jeg er det viktigste. ofter velge vel venner samme aktivitet. Det merker jeg ialfall her i område. Anonymkode: 57fcc...f78
Uanonym bruker Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 Hva med å spørre barnet ditt hva han/hun vil? Og hvis han/hun ikke har noen spesielle ønsker, kanskje vente til han/hun får det? Å begynne på skolen er allerede en stor overgang, de MÅ ikke ha ørten aktiviteter i tillegg, spesielt ikke dersom de egentlig ikke har så lyst. Og så må man faktisk ikke gjøre akkurat som alle andre hele tiden heller, selv om man har fått barn. Tenk på hva som passer ditt barn og deres familie, ikke på hva alle andre gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): I barnehagen var det greit for da gikk alle på allidrett, men nå skal de begynne på skolen. Hva er vanlig at barna går på, og hvor mange aktiviteter? Fotball, turn, dans, svømming? Tenker det egentlig er nok med en ettermiddag per uke med aktiviteter, men må man gå på flere ting for å ikke bli utenfor? Anonymkode: 73bec...b4b Den aktiviteten barnet ønsker er det som er vanlig - så hva med å snakke med barnet ditt? Nei man MÅ ikke gå på flere aktiviteter . La barn være barn - de trenger ikke aktiviteter fra de står opp til de legger seg + helger og cuper. Det er en stor overgang for mange barn bare det å begynne på skolen med all struktur, forventninger og inntrykk de får der + lekser om man ikke skal sende barna på ørten aktiviteter hver uke! Anonymkode: fcd53...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 Uanonym bruker skrev (7 timer siden): Hva med å spørre barnet ditt hva han/hun vil? Og hvis han/hun ikke har noen spesielle ønsker, kanskje vente til han/hun får det? Å begynne på skolen er allerede en stor overgang, de MÅ ikke ha ørten aktiviteter i tillegg, spesielt ikke dersom de egentlig ikke har så lyst. Og så må man faktisk ikke gjøre akkurat som alle andre hele tiden heller, selv om man har fått barn. Tenk på hva som passer ditt barn og deres familie, ikke på hva alle andre gjør. Tror kanskje man kan bli litt mistenkeliggjort hvis man dropper aktiviteter helt? Måtte i hvert fall fylle inn fritidsaktivitet på et ark ved førskoleundersøkelsen. Alle i barnehagen startet med fotball, så vi fylte inn det. Jeg syntes det var litt spesielt at de forventer at barnehagebarn driver med fritidsaktivitet. Jeg forstod det som at rubrikken gjaldt organisert. Kan tenkes at de lurte på hva hen liker å drive med på fritiden, og at jeg kunne ha skrevet rollelek eller noe, litt usikker... Anonymkode: 39ee1...b8c
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror kanskje man kan bli litt mistenkeliggjort hvis man dropper aktiviteter helt? Måtte i hvert fall fylle inn fritidsaktivitet på et ark ved førskoleundersøkelsen. Alle i barnehagen startet med fotball, så vi fylte inn det. Jeg syntes det var litt spesielt at de forventer at barnehagebarn driver med fritidsaktivitet. Jeg forstod det som at rubrikken gjaldt organisert. Kan tenkes at de lurte på hva hen liker å drive med på fritiden, og at jeg kunne ha skrevet rollelek eller noe, litt usikker... Anonymkode: 39ee1...b8c Nei, du blir ikke mistenkeliggjort. Anonymkode: c9fda...3bf 4 1
Gjest Malmfrid Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror kanskje man kan bli litt mistenkeliggjort hvis man dropper aktiviteter helt? Måtte i hvert fall fylle inn fritidsaktivitet på et ark ved førskoleundersøkelsen. Alle i barnehagen startet med fotball, så vi fylte inn det. Jeg syntes det var litt spesielt at de forventer at barnehagebarn driver med fritidsaktivitet. Jeg forstod det som at rubrikken gjaldt organisert. Kan tenkes at de lurte på hva hen liker å drive med på fritiden, og at jeg kunne ha skrevet rollelek eller noe, litt usikker... Anonymkode: 39ee1...b8c Nei, selvsagt blir man ikke mistenkeliggjort. Det er ikke alle barna som ønsker å delta på organiserte aktiviteter. Det som er litt synd er at man kan risikere å falle utenfor dersom barnet havner i en klasse hvor alle går på fotball. Fotball er en stor aktivitet som foregår overalt både hjemme, på skolen og på fotballbanen - da kan det være litt dumt om man er den eneste som står utenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå