AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #1 Del Skrevet 31. juli 2024 Hva skjer på overtakelse av hus. Skal alle være der? Selgere og kjøpere? Megler? Anonymkode: 7e3c2...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #2 Del Skrevet 31. juli 2024 Det varierer. Jeg vet om et meglerfirma som alltid er med på overtakelsen, og et firma som aldri er med på overtakelsen. Når de ikke er med, er det kun selger og kjøper som er tilstede. Sist jeg var på overtakelse uten megler fikk vi tilsendt overtakelsesprotokoll på SMS, som så skulle fylles ut i fellesskap på én telefon (veldig spesielt synes jeg, da én av partene kan trykke seg gjennom uten at den andre parten kan være 100% sikker på hva man til slutt signerer på). På overtakelsesprotokollen må man blant annet fylle inn målertall på strøm og vann, bekrefte at boligen leveres i ryddig og rengjort stand etc. Anonymkode: 9c265...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #3 Del Skrevet 31. juli 2024 Googlet litt nå og de fire-fem-seks første linkene der sa at kjøper og selger bør være der og noen ganger er også megler med, men det var mest vanlig at både kjøper og selger er der. Anonymkode: 7f1dd...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #4 Del Skrevet 31. juli 2024 Vi har kun vert kjøper og selger bortsett fra en gang (vi har flyttet en del) hvor kjøper var ganske dårlig i norsk så da var megler med for å hjelpe. Anonymkode: 0d963...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 31. juli 2024 #5 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva skjer på overtakelse av hus. Skal alle være der? Selgere og kjøpere? Megler? Anonymkode: 7e3c2...ec1 Det er langt i fra vanlig at megler er med, dere som eide boligen, møter de som kjøper boligen og besiktiger den sammen. Dere fyller ut et elektronisk skjema som megler sender til dere begge to som dere logger inn på. Fyller ut strømmåler stand, vannmåler, antall nøkler som er overlevert etc. Så at kjøper er fornøyd med utvasken. Er det noe å påpeke skal det føres inn i skjema. Så enkelt er det. Litt stress kan det føles som Fordi man aldri vet om det kommer noen kommentarer, eller om det bare glir lett. De jeg har vært med på har gått knirkefritt og tok en liten time. Og da er det ny eier som har overtatt eiendommen og står ansvarlig for den når den er elektronisk underskrevet og sendt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 31. juli 2024 #6 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det varierer. Jeg vet om et meglerfirma som alltid er med på overtakelsen, og et firma som aldri er med på overtakelsen. Når de ikke er med, er det kun selger og kjøper som er tilstede. Sist jeg var på overtakelse uten megler fikk vi tilsendt overtakelsesprotokoll på SMS, som så skulle fylles ut i fellesskap på én telefon (veldig spesielt synes jeg, da én av partene kan trykke seg gjennom uten at den andre parten kan være 100% sikker på hva man til slutt signerer på). På overtakelsesprotokollen må man blant annet fylle inn målertall på strøm og vann, bekrefte at boligen leveres i ryddig og rengjort stand etc. Anonymkode: 9c265...3ac Det er jo lett, begge står med et felles nettbrett der begge ser hva som skrives. Man kan bare bruke en link, en gang. Så får begge utskrift fra overtagelse protokollen i ettertid. Gikk veldig lett egentlig. Men klart oppdages det punkter som en kjøper henger seg opp i og vil ha forbehold om ? Da kan jeg forstå at det blir litt vanskeligere. Da hadde jeg ringt til megler straks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Del Skrevet 31. juli 2024 TomKrus skrev (1 time siden): Det er jo lett, begge står med et felles nettbrett der begge ser hva som skrives. Man kan bare bruke en link, en gang. Så får begge utskrift fra overtagelse protokollen i ettertid. Gikk veldig lett egentlig. Men klart oppdages det punkter som en kjøper henger seg opp i og vil ha forbehold om ? Da kan jeg forstå at det blir litt vanskeligere. Da hadde jeg ringt til megler straks. Jeg hadde tatt det som en selvfølge at man kunne se en sammenstilling og signere på sin egen mobiltelefon. Det er veldig mange andre ting både i forbindelse med kjøp/salg av bolig og ellers i livet hvor man må signere digitalt, og da pleier det å være veldig tydelig hva man signerer på (feks. link til dokument som må leses direkte fra BankID-innloggingen). Kopi av protokollen i ettertid er jo ikke verdt noe som helst, da har man jo allerede signert. Anonymkode: 9c265...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå