Gå til innhold

Avføringsprøve- F-Kalprotektin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen for noen uker siden fordi jeg trodde at jeg manglet B12 eller jern. Har flere ganger tidligere manglet dette og tatt tilskudd. 
Legen lurer på om jeg har dårlig opptak i tarmen da han kikket gjennom blodprøve-verdier oppover årene. 
Blodprøvene var fine, men jeg fikk svar på avføringsprøven i går. F-Kalprotektin skal ligge under 50, men min verdi var 98. 
Leste litt om nivåene på Fürst, men ut fra det jeg leste så det ikke ut til at det er noe man bør undersøke videre utenom å levere en kontrollprøve om noen mnd. 

Jeg fikk påvist gluten- og melkeintoleranse som barn av en lege på Rikshospitalet da jeg var barn for 30 år siden, men har lest at metoden legen brukte er omdiskutert. 

I dag ingen utslag på blodprøver når de har undersøkt melk- og glutenintoleranse, annet enn at jeg har fått beskjed om at jeg har cøliaki-genet. 

Jeg er på ferie i utlandet nå og det er noen uker til jeg kommer hjem og får tatt en tur til legen. 

Jeg lurer litt på om det kan være matintoleranse som gir forhøyet verdi i tarmen? Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: 980a5...4ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var hos legen for noen uker siden fordi jeg trodde at jeg manglet B12 eller jern. Har flere ganger tidligere manglet dette og tatt tilskudd. 
Legen lurer på om jeg har dårlig opptak i tarmen da han kikket gjennom blodprøve-verdier oppover årene. 
Blodprøvene var fine, men jeg fikk svar på avføringsprøven i går. F-Kalprotektin skal ligge under 50, men min verdi var 98. 
Leste litt om nivåene på Fürst, men ut fra det jeg leste så det ikke ut til at det er noe man bør undersøke videre utenom å levere en kontrollprøve om noen mnd. 

Jeg fikk påvist gluten- og melkeintoleranse som barn av en lege på Rikshospitalet da jeg var barn for 30 år siden, men har lest at metoden legen brukte er omdiskutert. 

I dag ingen utslag på blodprøver når de har undersøkt melk- og glutenintoleranse, annet enn at jeg har fått beskjed om at jeg har cøliaki-genet. 

Jeg er på ferie i utlandet nå og det er noen uker til jeg kommer hjem og får tatt en tur til legen. 

Jeg lurer litt på om det kan være matintoleranse som gir forhøyet verdi i tarmen? Noen som har erfaring med dette? 

Lever du glutenfritt? Hva skjer dersom du får i deg melkeprodukter? 

Du kan sende melding til legen via Helse-Norge.no eller du kan ringe legekontoret og få en telefonkonsultasjon, slik at du forstår prøvesvaret.

Anonymkode: e75fc...12c

AnonymBruker
Skrevet

Står forresten på Google at dette øker ved infeksiøs tarmsykdom. Vil si at dette går i retning av Cøliaki. 

AnonymBruker
Skrevet

Med et resultat mellom 50 og 150, skal det tas en ny kontrollprøve. 

Anonymkode: a87ae...a15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lever du glutenfritt? Hva skjer dersom du får i deg melkeprodukter? 

Du kan sende melding til legen via Helse-Norge.no eller du kan ringe legekontoret og få en telefonkonsultasjon, slik at du forstår prøvesvaret.

Takk for svar 🙂 

Hadde ikke tenkt på å sende melding, så takk for tipset. 

Da jeg var barn satte de meg på en tøff diett. Kuttet alt av melk og gluten og absolutt alt som kunne inneholde spor av det over natten.  
Endte med at jeg sluttet å spise. Det var ikke som nå hvor man finner alternativer i alle matbutikker. 
De avsluttet, og det ble aldri tatt opp igjen. 

Jeg er, og har alltid vært veldig sliten. Var veldig plaget med diaré som barn, men det har bedret seg litt de siste årene. 
Men, jeg hadde da og har fortsatt veldig mye luft i magen. 
Ellers hatt mangel på jern, B12 og folat gjentatte ganger fra jeg var barn. Har sagt til fastlegen at det må være dårlig opptak i tarmen, men føler at det blir avfeid. 
Nå hadde jeg plutselig en vikarlege som reagerte med en gang. 
Jeg vet han har ferie nå, så da blir det nok tilbake til min faste lege igjen når jeg kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Eneste erfaring jeg har med slike prøver er for å måle betennelse i tarmen pga. ulcerøs kolitt (det jeg har). Men da forventer de som regel ikke å se nivåer under 50 noengang. Så de fleste har mål om at de skal helst ligge under 300 når de har UC. 

Anonymkode: e0c50...e68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...