Gå til innhold

Hvordan pushe seg mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk, og sover nesten ikke enkelte netter. De dagene derpå er myye verre enn en vanlig kjip dag. Med kvalme, forstoppelse, svimmelhet osv. Og det er så vanskelig når jeg har avtaler jeg ikke kan bryte med mindre det nærmest står om livet. Er ufør, så utenom en del helseavtaler trenger jeg ikke stå tidlig opp. Tenk om man kunnet fått drypp eller noe for å pushe seg gjennom de kjipeste dagene😂Altså sett bort fra amfetamin lol. Hvordan klarer dere dette😏

Anonymkode: f26d5...f71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvutvikling

Anonymkode: 6415b...355

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvutvikling

Hjelper det mot kvalme og en kropp som rister pga utmattelse🤨😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønner seg ikke å pushe seg når kroppen sier tydelig i fra at du ikke er i form. Særlig ikke når du er kronisk syk. Men vet det er vanskelig å stå i det og ta vare på kroppen i 2024. Vi lever i et samfunn der prestasjon og forutsigbarhet fortsatt er mye viktigere enn helse. Dessverre. Så du opplever nok sikkert også en del psykisk og sosialt press i tillegg, noe som faktisk kan gjøre formen verre - særlig når det er snakk om symptomer ala det du nevner i HI.

Hva med å si til de du har avtaler med at du ønsker å ta en periode der du virkelig setter helsa først og ikke presser deg selv til å stille opp når du merker at formen er dårlig? Også se om det har effekt på søvnen. Du kan kanskje også lære deg søvnteknikker/avslappningsmetider/smertelindringsmetoder som gjør at du får sove enklere slik at søvnen kan bli mer forutsigbar i løpet av denne perioden?

Ikke det du spurte etter, men for å være ærlig tror jeg det du spurte etter ikke finnes... Sett bort i fra amfetamin da 😂

Anonymkode: a8299...561

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er kronisk syk, og sover nesten ikke enkelte netter. De dagene derpå er myye verre enn en vanlig kjip dag. Med kvalme, forstoppelse, svimmelhet osv. Og det er så vanskelig når jeg har avtaler jeg ikke kan bryte med mindre det nærmest står om livet. Er ufør, så utenom en del helseavtaler trenger jeg ikke stå tidlig opp. Tenk om man kunnet fått drypp eller noe for å pushe seg gjennom de kjipeste dagene😂Altså sett bort fra amfetamin lol. Hvordan klarer dere dette😏

Ja, man kan tulle med amfetamin, men jeg har altså lest at noen får adhd-medisin mot utmattelse. ❤️

Anonymkode: 8930d...39b

AnonymBruker
Skrevet

Er cøliaki og stoffskiftesykdom utelukket? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvutvikling

:ler: 

Anonymkode: c8e6e...62e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er selv kronisk syk med sterk utmattelse +++, og har netter nærmest uten søvn hvor jeg blir langt verre. Da klarer jeg ingenting dagen etter. Ikke dusje, knapt nok spise. Jeg har bare akseptert at noen ganger har jeg slike dager, legger meg til lading, og håper på en bedre dag i morgen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er cøliaki og stoffskiftesykdom utelukket? 

Cøliaki er utelukket, dog spiser jeg nesten helt glutenfritt. Har litt lavt stoffskifte. Skal ha noe mer utredning ila høsten. Har fått ME diagnose, dysbiose(betennelse i mage) og en haug med ortopediske og nevrologiske tilstander.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Cøliaki er utelukket, dog spiser jeg nesten helt glutenfritt. Har litt lavt stoffskifte. Skal ha noe mer utredning ila høsten. Har fått ME diagnose, dysbiose(betennelse i mage) og en haug med ortopediske og nevrologiske tilstander.

💔 uff, det var ikke lite. Tillater meg å nevne at også adhd kan ligge bak utmattelse og mange andre forstyrrelser i kroppen.. overraskende nok. Mange av oss voksne kvinner sliter oss ut på bakgrunn av uoppdaget adhd. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er selv kronisk syk med sterk utmattelse +++, og har netter nærmest uten søvn hvor jeg blir langt verre. Da klarer jeg ingenting dagen etter. Ikke dusje, knapt nok spise. Jeg har bare akseptert at noen ganger har jeg slike dager, legger meg til lading, og håper på en bedre dag i morgen. 

Jeg blir skikkelig forbannet slike dager🫣Fryser ned mye mat for å være forberedt. Men sliter med ulike møter og avtaler jeg må/bør klare🥹Har brukt 2 timer i tlf i dag; kunne ikke utsette lenger. Og blir utmattet, kvalm, skjelven, får hodepine og sterk tinnitus. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bør du ta en prat med fastlegen din om akkurat dette? I hvert fall vet jeg at ergoterapeuter kan hjelpe deg med  energiøkonomisering.

Anonymkode: db355...f8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

💔 uff, det var ikke lite. Tillater meg å nevne at også adhd kan ligge bak utmattelse og mange andre forstyrrelser i kroppen.. overraskende nok. Mange av oss voksne kvinner sliter oss ut på bakgrunn av uoppdaget adhd. 

Takk🥰Jeg hadde utredning for noen år siden, men når jeg leser om adhd føler jeg at jeg passer inn. Er absurd rastløs med ekstrem indre uro. Konsentrasjonsvansker osv. Har blitt utbrent (spesielt i arbeid)flere ganger fordi jeg ikke har tatt nok pause.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje bør du ta en prat med fastlegen din om akkurat dette? I hvert fall vet jeg at ergoterapeuter kan hjelpe deg med  energiøkonomisering.

Anonymkode: db355...f8b

Fastlege har prøvd å hjelpe meg, men utover b12 medisiner og jevnlige blodprøver pga avvik har han ikke mer å tilby nå. Henvisningene han skriver til spesialisthelsetenesten blir avvist. Har vurdert å klage til statsforvalteren, men har ikke krefter til ting som med 99% sannsynlighet blir avvist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk🥰Jeg hadde utredning for noen år siden, men når jeg leser om adhd føler jeg at jeg passer inn. Er absurd rastløs med ekstrem indre uro. Konsentrasjonsvansker osv. Har blitt utbrent (spesielt i arbeid)flere ganger fordi jeg ikke har tatt nok pause.

Å, men kjære deg.. dette må du gå videre med! Jeg fikk adhd-diagnose i vinter og utrederne mine sa utmattelse, smertetilstander, fibromyalgi... er veldig vanlig.... tenk om du kan få hjelp 🌸

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å, men kjære deg.. dette må du gå videre med! Jeg fikk adhd-diagnose i vinter og utrederne mine sa utmattelse, smertetilstander, fibromyalgi... er veldig vanlig.... tenk om du kan få hjelp 🌸

Var gjennom 5 timer med tester hos nevro. Konklusjon ingen add, adhd eller autisme. Har nylig gått privat for utredning rundt fysiske tilstander. Huff orker ikke flere runder enn de jeg har på tapetet🫣Hvordan har du det nå? bruker du medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Var gjennom 5 timer med tester hos nevro. Konklusjon ingen add, adhd eller autisme. Har nylig gått privat for utredning rundt fysiske tilstander. Huff orker ikke flere runder enn de jeg har på tapetet🫣Hvordan har du det nå? bruker du medisiner?

Ja, bruker medisiner, og det hjelper. Men jeg har ikke ME ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan fikk du ME diagnose når du har lavt stoffskifte og betennelse i magen? Hvor ble du utredet for ME?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan fikk du ME diagnose når du har lavt stoffskifte og betennelse i magen? Hvor ble du utredet for ME?

Betennelse ble utredet flere år etter ME diagnosen, som ble stilt hos Gunnar Aasen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Betennelse ble utredet flere år etter ME diagnosen, som ble stilt hos Gunnar Aasen. 

.. det er visst påvist at Gunnar Aasen ikke gjorde grundige nok utredninger... kanskje han tok feil ang ME ❤️🌱 kanskje du ikke har det.. ☀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...