Gå til innhold

Hvordan sikre å forbli anonym ved tips på nett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Håper noen kan svare meg. Jeg sitter inne med kunnskap om lovbrudd som jeg vurderer å varsle om. (Både til politi og firmaer som er involvert) Men på grunn av egen sikkerhet, så kan jeg ikke ta noen sjanser på at det kan spores tilbake til meg. Hvordan går jeg fram på best mulig måte for å varsle? Kontaktskjemaer på nett vil jo oppgi ip- adressen min. Og jeg har skjønt at med litt kunnskaper, finner man lett ut hvem som eier den. 

Anonymkode: 9cb16...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vpn

Anonymkode: 7eed7...095

Hva er det?

før i tiden fantes det en del internet kafeer. Vet ikke om de finnes enda? Kunne det vært en mulighet?

Endret av Jadzia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Last ned Tails. Det er litt styr, men ganske enkelt. Eller så kan du bruke en VPN, det er ikke like trygt men det skjuler i det minste IP. Eventuelt bruk wifi på Mcdonalds, flyplass...

Anonymkode: 25ffe...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadzia skrev (1 minutt siden):

Hva er det?

før i tiden fantes det en del internet kafeer. Vet ikke om de finnes enda? Kunne det vært en mulighet?

Hva med pc på biblioteket? Det er pc-er til utlån der. Og jeg tror det er gratis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktskjemaer på nett kan lagre ip adresse, men for å finne hvem som ligger bak en IP adresse må Politiet ha en grunn til at dette blir utlevert fra internett leverandøren.  

Et tips vil ikke nødvendigvis være en god nok grunn for etterforsking og krav om utlevering av IP.

Om en eksempelvis logger på et gjeste nett, på en kafe, kjøpesenter, hotell er det mange som ikke har noen form for logging av hvem som benytter nettverket. Da kan ikke noe bli utlevert.

I stedet for å gjøre det digitalt, hva med anonymt brev til politiet, da unngår en alle digitale spor.
( Kan i teorien følge med fingeravtrykk og DNA, men da må det fortsatt være en god grunn for at Politiet skal etterforske tipseren? ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 hours ago, Million said:

Hva med pc på biblioteket? Det er pc-er til utlån der. Og jeg tror det er gratis også.

Alt som skjer på biblioteket blir loggført og lagret, og skal man kunne bruke en av PC-ene som er der, må man logge seg inn.

Anonymkode: 8f312...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

bruk mobilnettet eller et offentlig wifi nett, evt vpn så de tingene som er nevnt.

Kan det vær en mulighet å melde fra per brev så er nok det det aller tryggeste.

Anonymkode: 85c72...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...