Gå til innhold

Lånte bort mye penger, personen nekter for å ha lånt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

En sender selvsagt Vippskrav.

Anonymkode: d9566...cb4

Ja, men ettersom personen nekter for å ha lånt pengene kan det være greit å presentere vedkommende for bevis først.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt sender du screenshot av vippsoverføringen. Ikke gi deg. Fortsett å mase til du får pengene dine. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Regner med hun blir sur om jeg viser det fram. Men det får hun bare bli.

Anonymkode: 3ae5a...6a9

Det er vel ingen som liker å bli tatt i løgn. Buhu for at hun blir sur. Du er ikke ansvarlig for hvordan hun reagerer. Hun skylder deg penger og bør gjøre opp for seg.

Du vet uansett nå hvordan hun er og kan lett kutte henne ut når pengene er i boks.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hadde jeg vært deg hadde jeg laget ey skikkelig leven. Skrevet på Facebook med tag at personen er en tyv, sendt innkasso, politianmeldt og snakket dritt om til alle som hadde vært interessert i å høre. 

At ts gir opp oppmuntrer tyven til å fortsette å lure andre, hun slipper jo kjempelett unna. 

Og til sist vil jeg avslutte med at du ts, er en tafatt dott. 

Anonymkode: bf8bb...bc8

Jeg er helt for å out vedkommende om hun ikke gjør opp for seg etter at du viser henne bevis på pengene hun lånte.

Anonymkode: f0353...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 15.27):

Jeg lånte bort en del penger til ei jeg kjenner godt å stolte på. Men da jeg spurte om å få igjen pengene etter en god stund så nektet hun for å ha lånt noe. Samme svar fra henne de gangene jeg spurte, har ikke lånt noe og gidder ikke diskutere med deg, du husker feil osv.... Så hva gjør jeg? Skal hvertfall aldri mer låne bort noe. Ja hun er litt spesiell men trodde ikke at hun kom til å nekte for at hun hadde lånt penger av meg. Dere som har vært borti lignende, hva gjorde dere?

Anonymkode: 3ae5a...6a9

dumt og låne bort så mye penger, så det hadde jeg ikke gjort, eneste jeg låner penger til er nær familie og venner, da jeg vet jeg får igjen

Anonymkode: 4b797...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke latt ligge. Hadde sendt henne en påminnelse daglig frem til hun hadde betalt. Det er såpass mye penger at det er direkte utidig å prøve å gaslighte seg ut av hele greia.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise overføringen i nettbanken eller på vipps, så ta det opp igjen med henne mens du vise henne det  🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge man ikke har skrevet kommentar i Vippsoverførselen at summen er et lån, kan jo vedkommende påstå at det var en gave. Så da er man omtrent like langt.

Anonymkode: 84eee...89b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for trusler og forherligelse av brudd på norsk lov, og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er best å vente til dere møtes ansikt til ansikt med å vise henne beviset på vipps-overføringen. Du kan jo vente til hun tar initiativ til å treffes, slik at hun er off-guard når dere treffes. Når det under treffet virker som det er en avslappet stemning mellom dere, så kan du si at du forresten sjekket det dere snakket om tidligere, og kan vise henne det. Dra gjerne frem vipps-siden før hun vet helt hva du snakker om, så hun ikke har piggene ute allerede før du viser henne det. Det må komme som en overraskelse mens du snakker til henne i en rolig tone. Da vil du få en ekte reaksjon fra henne.

Anonymkode: 29226...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestill time i konfliktrådet. Nekter hun å møte der, sender du inn sak til forliksrådet. Holder på med akkurat det samme selv. Oh joy! 

Anonymkode: 1915f...d96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge man ikke har skrevet kommentar i Vippsoverførselen at summen er et lån, kan jo vedkommende påstå at det var en gave. Så da er man omtrent like langt.

Anonymkode: 84eee...89b

Kan godt være at trådstarter har innlegg hvor vedkommende spør om å få låne penger. Eller at trådstarter har innlegg hvor det stå "jeg skal betale deg senere". Det er ikke sikkert at vedkommende nektet for å ha lånt penger fra første sekund. 

Anonymkode: 2280e...90c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan godt være at trådstarter har innlegg hvor vedkommende spør om å få låne penger. Eller at trådstarter har innlegg hvor det stå "jeg skal betale deg senere". Det er ikke sikkert at vedkommende nektet for å ha lånt penger fra første sekund. 

Edit: Lånetakeren kan heller ikke bevise at det var en gave. Det er vel den mest plausible forklaringen som legges til grunn når det avgjøres om det er snakk om lån. Selv hadde jeg ikke trodd dette var snakk om gave  når overføringen ikke var gitt i forbindelse med bursdag/bryllup/osv, det aldri var gitt så dyre gaver tidligere og at trådstarter like etter begynner å spørre om å få pengene hun har lånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har samme erfaring dessverre. setter det på kontoen: betalte for å slippe se trynet hennes igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Innlegg? Du mener melding, kanskje.

Anonymkode: b61e6...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send et vippskrav med dokumentasjon på at pengene er overført henne. Hvis hun fortsatt nekter hadde jeg sagt at da kommer jeg til å forklare situasjonen til foreldre eller søsken eller noe andre som kan hjelpe henne med å gjøre opp for seg. Mener selvsagt ikke at de skal betale, men kanskje hun betaler tilbake for skams skyld. Vennskapet kan du anse som tapt. 

Anonymkode: 470f1...917

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må kunne sannsynliggjøre/bevise at det faktisk er er et lån, ellers vil motparten kunne påstå at det var en gave. Her er det kun snakk om 5000, men kjenner til en som tapte nærmere enn en million som skulle gå inn i et huskjøp med kjæreste. Han gikk til sak når det ble brudd, men tapte fordi hun påstod det var en gave og de ikke hadde noe skriftlig.

Anonymkode: 88ba1...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Send et vippskrav med dokumentasjon på at pengene er overført henne. Hvis hun fortsatt nekter hadde jeg sagt at da kommer jeg til å forklare situasjonen til foreldre eller søsken eller noe andre som kan hjelpe henne med å gjøre opp for seg. Mener selvsagt ikke at de skal betale, men kanskje hun betaler tilbake for skams skyld. Vennskapet kan du anse som tapt. 

Nei! Foreldre og søsken har ingenting med dette å gjøre.

Hadde blitt rimelig overrasket og irritert om venninne/venn/bekjent av en av barna mine eller søsknenene mine hadde tatt kontakt med meg for å si at "xxx skylder meg 5000 kroner". Hadde trukket på skuldra og arkivert den personen som litt rar og ikke gjort noe med det. 

Denne personen eier jo uansett ikke skam siden det nektes for å ha lånt. Hadde personen brydd seg om å opptre ansvarlig så hadde jo pengene vært betalt tilbake for lenge siden, eller i hvert fall blitt anerkjent som et lån. 

Anonymkode: e480a...1fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde blitt rimelig overrasket og irritert om venninne/venn/bekjent av en av barna mine eller søsknenene mine hadde tatt kontakt med meg for å si at "xxx skylder meg 5000 kroner". Hadde trukket på skuldra og arkivert den personen som litt rar og ikke gjort noe med det. 

Denne personen eier jo uansett ikke skam siden det nektes for å ha lånt. Hadde personen brydd seg om å opptre ansvarlig så hadde jo pengene vært betalt tilbake for lenge siden, eller i hvert fall blitt anerkjent som et lån. 

Uenig! Hadde noen sagt til meg at mitt søsken hadde oppført seg sånn hadde jeg bedt han eller hun skjerpe seg. Hadde arkivert mitt søsken som ufin og den som sendte meldingen som fortvilet. Men tanken er uansett at «trusselen» om å gå til noen andre skal være nok. Selv om vedkommende som har lånt penger ikke bryr seg om hva TS syns, kan det jo være det er andre hun ikke vil skal vite at hun er en uærlig tyv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt

Det er faktisk helt sjokkerende hvor mange som villig kaster bort både vennskap og familie over små pengesummer. Lånte selv bort penger til en jeg hadde vert bestevenner med i to år. Da jeg ba om pengene tilbake var vennskapet over. Folk kutter heller folk og familie ut av livet sitt enn å betale tilbake, SELV om de har råd. Jeg kommer aldri til å forstå det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg faller eplet sjeldent langt fra stammen. Jeg hadde blitt ekstremt overrasket om vedkommende hadde oppegående og redelige foreldre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...