AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #1 Skrevet 31. juli 2024 Fikk besøk av søskenbarnet mitt med sin familie i går da de tilfeldigvis var i området i forbindelse med ferie. Det var veldig hyggelig, men bet meg merke i at de både hadde en bilstol og en pute i bilen da de kom, selv om gutten er 10 og 12 år. Begge er over 135 cm, så egentlig kunne begge sittet uten noe. Hadde kanskje ikke reagert om det kun var en pute som 10 åringen satt på, men han satt altså i bilstol mens broren satt på pute. Enda større sjokk fikk jeg da de kunne fortelle at stolen var helt ny siden den gamle hadde blitt utvokst av yngste, og at de på søken etter ny bilstol hadde funnet en som var stor nok til at også eldste kunne bruke den. De beklaget seg over at de sikkert burde kjøpe 2 slik at begge hadde bilstol til turen, men hadde endt opp med at eldste uansett snart ville være for høy uansett. Da de dro bekreftet de også dette ved at 12 åringen satte seg i bilstolen mens 10 åringen satte seg på pute. 1. Er det ikke veldig rart å bruke bilstol på så gamle barn, og særlig når det medfører at lillebroren sitter mer utrygt med "kun" en pute? 2. Er det i det hele tatt lov at eldste og dermed høyeste barnet bruker bedre sikkerhetsutstyr enn det yngste barnet? Skjønn meg riktig, jeg mener egentlig at ingen av dem hadde trengt noe annet en bilbelte, men når situasjonen er som den er. Anonymkode: 96956...804
mommyaka Skrevet 31. juli 2024 #2 Skrevet 31. juli 2024 Dette har jo mer vekt og høyde. Notm 10 åringer kan sitte på bil stol...andre ikke. Dette høres egentlig ikke noe rart ut
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #3 Skrevet 31. juli 2024 "Dette er ikke et problem, men har noen forslag til hvordan jeg kan lage det til et problem?" Anonymkode: cd862...08d 2 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #4 Skrevet 31. juli 2024 Hvorfor bryr du deg om dette..?? Anonymkode: 5f3d6...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #5 Skrevet 31. juli 2024 Skjønner ikke helt problemet. 10-åringen burde vel også hatt bilstol men ellers så er problemet ditt at du synes de sikrer barna for godt i bilen? Det er dumt hvorfor? Anonymkode: 89dba...3ce 3
MariaIsabel Skrevet 31. juli 2024 #6 Skrevet 31. juli 2024 Selv om det bare er lovpålagt til 135 cm, så er det sterkt anbefalt frem til 150 cm.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Skrevet 31. juli 2024 MariaIsabel skrev (4 minutter siden): Selv om det bare er lovpålagt til 135 cm, så er det sterkt anbefalt frem til 150 cm. Svigermor er 149 cm…. 😂 Anonymkode: 75744...4dd
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #8 Skrevet 31. juli 2024 1 Ja. 2 Ja. 3 Sjokk, faktisk... Anonymkode: b3544...d04
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #9 Skrevet 31. juli 2024 Jeg kan til dels skjønne at du reagerer på at en 12 åring fremdeles bruker bilstol, men tolker innlegget ditt som at han ennå er under 150. I så tilfelle er det faktisk riktig å gjøre det. Jeg vet til og med om et tilfelle med en gutt på 14 som brukte det en sommer. Han syntes det var flaut, men det gikk bra så lenge ingen han kjente så han. Når det kommer til lovligheten av at han sitter i bilstol og lillebroren på pute kan det nok bli litt tvil. Per definisjon er begge siktet riktig, men politiet ville nok kunne stille spørsmål. Uansett vil det ikke bli gitt bot for dette. Litt spent på å vite om noen av barne sa noe på det. Virket begge OK med løsningen? Anonymkode: 0c11e...e41
Summeer Skrevet 31. juli 2024 #10 Skrevet 31. juli 2024 Mine måtte bruke stol til 4/5 klasse og pute så lenge jeg fikk overtalt dem. Jeg er under 160 cm, så det tok lang tid å nå høyde/vekt grensa. Og fremdeles opplever jeg å få beltet over halsen i noen biler….
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #11 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Dette er ikke et problem, men har noen forslag til hvordan jeg kan lage det til et problem?" Anonymkode: cd862...08d 💯 Anonymkode: ed653...820
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Skrevet 31. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Svigermor er 149 cm…. 😂 Anonymkode: 75744...4dd Ja da får hun sikkert feil belteføring i de fleste biler. Synd, for da er hun dårligere beskyttet i en kræsj. Dessverre er det få biler som har god justering av belte og voksne bruker jo ikke bilpute. Heldigvis er hun over 12 år og skal derfor tåle mer enn en 10-åring feks i en kræsj. Hun er og voksen og ansvarlig for egen sikkerhet og kan velge selv hva hun vil gjøre for å ferdes trygt i bil. Barn er prisgitt hva foreldrene bestemmer. (Ja jeg synes det er skikkelig irrelevant og dumt å dra frem at det finnes lave voksne også når man snakker om å sikre barn i bil. Spesielt med nedlatende lattersmiley som sikkert referer til at folk er teite som sikrer barn over 135 cm selv om det er anbefalt. Såååå teite de er assa som forsøker å passe på barna sine!) Anonymkode: 89dba...3ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #13 Skrevet 2. august 2024 1: Jeg synes på ingen måte det er rart. Loven sier at man kan sitte uten noe fra man er 135, men dette er alt for lavt. Med mine har jeg vært nøye på at ingen fikk sitte uten noe før de var over 150, uavhengig om de var over eller under 12 år. Eldste ble ikke høy nok før han var 13 og hadde begynt på ungdomsskolen, men det var ikke noe unnskyldning. Av praktiske årsaker har vi kun hatt to bilstoler montert, men alltid hatt en pute tilgjengelig dersom det har vært gjester. 2: jeg tror det er lov, men det beste hadde selvsagt vært at begge hadde skikkelige bilstoler. Anonymkode: 1274a...acf
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #14 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 16.37): Svigermor er 149 cm…. 😂 Anonymkode: 75744...4dd Tanta mi er rett over 1.50. Hun kjører med pute i de aller fleste biler, for å se ordentlig og få riktig belteføring. Anonymkode: 16d41...b96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå