Gå til innhold

Beste småbil til 150-200K


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

jeg skal kjøpe ny bruktbil innen en måned eller to. Jeg har sett litt på Volkswagen polo og Toyota yaris med automatgir. Budsjettet er på 150-200.000 kr. 
har noen her peiling på bil? Hva skal jeg kjøpe for å få mest for pengene? 
noen kriterier er at det må være en liten bil med automatgir. Gjerne så gjerrig på drivstoff som mulig og ikke for dyr på vedlikehold. Den vil bli mest bli brukt til jobb som er 60 km tur/retur. Det blir nok ikke mye langkjøring, men mange små-turer på rundt 100 km 

noen som kan gi meg noen tips? 😊 

Anonymkode: a093e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da hadde jeg kjøpt en Nissa Leaf.

Veldig god å kjøre, pålitelig, kommer godt frem om vinteren og er elektrisk så billigere i drift blir det ikke.

Anonymkode: db32b...340

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde garantert gått for en Toyota Yaris 😊 Det er driftsikre biler, som bare går og går. Får dem som hybrid også og det kan jo være en fordel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Peugeot e-2008

Anonymkode: c8f35...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

noen som kan gi meg noen tips? 😊 

Ja kjøp en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde el-bil før, en e-golf fra 2015 med rekkevidde på 190 km. Den var elendig om vinteren, og rekkevidden kunne jeg aldri stole på. Den gikk ca halvparten av hva som stod at jeg hadde igjen på rekkevidden. Derfor er jeg litt usikker på el-bil, men en nissa leaf med 400 km rekkevidde er vel en del bedre? Kan man stole på rekkevidden på disse bilene? 
 

når det gjelder el-bil har jeg vurdert enten Nissan leaf eller Volkswagen ID3. Hva mener dere er det beste valget av disse to? 

Anonymkode: a093e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde el-bil før, en e-golf fra 2015 med rekkevidde på 190 km. Den var elendig om vinteren, og rekkevidden kunne jeg aldri stole på. Den gikk ca halvparten av hva som stod at jeg hadde igjen på rekkevidden. Derfor er jeg litt usikker på el-bil, men en nissa leaf med 400 km rekkevidde er vel en del bedre? Kan man stole på rekkevidden på disse bilene? 
 

når det gjelder el-bil har jeg vurdert enten Nissan leaf eller Volkswagen ID3. Hva mener dere er det beste valget av disse to? 

Anonymkode: a093e...8b5

En elbil vil alltid ha kortere rekkevidde  om vinteren. Akkurat som en fossilbil bruker mer drivstoff når den er kaldt, bruker elbil mer strøm. Men det er ikke bare kulden, vinterdekkene og motstand på veiene fra snø og slafs trekker også mer strøm/drivstoff. Så dette kommer du ikke unna, og må alltid ha i bakhodet.

Anonymkode: db32b...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hyundai Kona rekkevidde på ca 450 km (rundt 400 på vinteren). Veldig fornøyd. 

Anonymkode: a4778...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hyundai Kona rekkevidde på ca 450 km (rundt 400 på vinteren). Veldig fornøyd. 

Anonymkode: a4778...d7b

Jeg støtter opp under Hyundai Kona. 

Jeg fikk låne en slik for en periode, og for en vanvittig rekkevidde! Den bare går og går... komforten er heller ikke så aller verst. Mye bil for pengene, angrer nesten på jeg ikke kjøpte en Kona. 

Anonymkode: 5a56a...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan man stole på rekkevidden på disse bilene? 

Nissan leaf har også ca halv rekkevidde på vinteren. I tillegg har den chademo-lader, som er ekstremt upraktisk. Men det er en bil som er billig å kjøre, har god komfort, lite feil på og god til småturer. 

Har du prøvd de bilene du vurderer? Jeg synes Toyota yaris er ganske plastikk og bråkete. Hadde heller vurdert en brukt Toyota auris eller prius. 

Og jeg hadde heller kjøpt vw golf enn polo, polo er ikke drivstoffgjerrig. 

Andre småbiler jeg kunne vurdert er Suzuki swift, de er ikke så pene, men gode å kjøre og bruker lite drivstoff. Lurt å sjekke service godt og spesielt obs på gir. 

Jeg liker også veldig godt Mazda cx5, men den blir kanskje over ditt budsjett. 

 

Anonymkode: 0fdf2...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde el-bil før, en e-golf fra 2015 med rekkevidde på 190 km. Den var elendig om vinteren, og rekkevidden kunne jeg aldri stole på. Den gikk ca halvparten av hva som stod at jeg hadde igjen på rekkevidden. Derfor er jeg litt usikker på el-bil, men en nissa leaf med 400 km rekkevidde er vel en del bedre? Kan man stole på rekkevidden på disse bilene? 
 

når det gjelder el-bil har jeg vurdert enten Nissan leaf eller Volkswagen ID3. Hva mener dere er det beste valget av disse to? 

Anonymkode: a093e...8b5

Du fant de to dårligste elbilene på markedet dessverre.

Leaf er den mest ubrukelige fordi den ikke har kjøling/ varming på batteripakken..Dvs at den ikke vil hurtiglade på langtur fordi batteriet blir for varmt og heller ikke på vinteren fordi det er kaldt. ID3 er blytung og ligger teknologisk minst 10 år bak Tesla og kineserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er solgt mange Nissan Leaf siden 2012. Rekkevidden er svært forskjellig på en 2012 modell av de nyeste utgavene.
Men, en må alltid påregne kortere rekkevidde vinterstid.

Hurtiglading via CHAdeMO er ikke noe stort problem om en sjelden eller aldri lader bilen på tur, dvs. kjører ikke så langt.
Skal en på langtur må en undersøke litt ekstra for å sikre ladestasjoner som tilbyr CHAdeMO er tilgjenglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Renault Zoe 2016-modell. Sær på lading, originalladeren virker ikke på min ladeboks så jeg må bruke den tunge "hytteladeren" når jeg skal lade. Har gjennom årene prøvd å lade på flere kjøpesenter og ladestasjoner, men neida, det vil den ikke.

Bortsett fra ladestyret så er Zoe en veldig enkel og grei bil. Må bytte ut min snart pga lav rekkevidde om vinteren. Nå har jeg 130 km fulladet på sommer og 75 km fulladet på vinter. Kan dermed ikke bruke den til og fra jobb siden det er 45 km hver vei. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renault Zoe er sær i kosten, den krever TN strømnett.
Vi har mye IT strømnett i Norge, men det blir stadig mer TN nett. I områder som er bygget ut siste 25 år er det ofte TN.

(Nå finnes det IT nett også i andre land, men i langt mindre utstrekning enn i Norge.) 

Om en kan lade hjemme, direkte via TN nett - eller har en fastmontert transformator er det enkelt å lade Zoe hjemme.
Ellers må en benytte en "hyttelader" (som er en liten men ikke lett transformator.. 😀)

Om en skal lade på tur og ikke har med "hyttelader" må en finne en ladestolpe som kan levere TN nett. Første generasjon Zoe kan da lade opp til 43 kW, men det er ikke mange slike ladestasjoner rundt om kring. De senere generasjoner kan lade med 22 kW. Finnes noen 11 kW laderere, de skal også kunne lade Zoe.

Når Zoe var ny var det helt unikt å kunne lade så raskt, men hurtiglading via likestrøm (CCS) tok over.

Nå er dette en litt eldre bil, som ikke selges ny lengre. Det er ikke mange andre biler som har tilsvarende krav, de aller fleste kan lades med både TN og IT nett, og kan lades på hurtiglader via CCS. (Nissan Leaf og noen andre asiatiske har Chademo.)

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har Nissan Leaf 2018-modell. Mannen min pendler ca like langt som deg hver dag. På de kaldeste vinterdagene må han lade hver dag, i sommerhalvåret kommer han seg tur/retur tre dager uten å lade.

Vi har aldri hatt problemer med å finne ledig chademo-lader på langtur i Norge, litt mer herk i Sverige (men de har generelt mye dårligere ladeinfrastruktur enn vi har).

Anonymkode: 08434...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

VW up (bensin) . Veldig billig i drift så lenge du ikke kjører fjell hver dag til jobb. El-versjonen vet jeg ikke rekkevidden på, så kan ikke uttale meg om den ut over at den er super bybil og til småkjøring som ved bensin-versjonen. 

Anonymkode: 276bc...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for alle svar! 
jeg begynner å helle mot en nyere Nissan leaf, hvis jeg legger 200.000 kr i den så kan jeg få en med ganske grei rekkevidde. Jeg var veldig fornøyd med el-bil sist med tanke på utgifter, men så er det jo rekkevidde som har en del å si. 
 

noen med nyere Nissan leaf som kan si litt mer om bilen? For og imot? 

Anonymkode: a093e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om el er greit, Honda e! 
 

Rekkevidden er så som så, men den har sjarm og utstyr i bøttevis! 
Fem års fabrikkgaranti, de eldste er fra 2020 og de kan du nok få for 150.000. 

Anonymkode: 50366...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 18.34):

VW up (bensin) . Veldig billig i drift så lenge du ikke kjører fjell hver dag til jobb. El-versjonen vet jeg ikke rekkevidden på, så kan ikke uttale meg om den ut over at den er super bybil og til småkjøring som ved bensin-versjonen. 

Anonymkode: 276bc...63c

Volkswagen e-up! kom i oppgradert utgave i 2020, med en oppgitt WLTP-rekkevidde på 258 kilometer.
VW e-up! har også to søsken, Skoda Citigo og Seat Mii som er mye like. 

https://elbil.no/elbiler/volkswagen-e-up-range-2020/
https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-e-up
https://www.motor.no/elbil-provekjort-seat/ikke-sa-like-som-de-ser-ut/119308

Motor testet Volkswagen e-up! der den stoppet etter 226 km i vintertesten, vær var skiftende, noe sludd, 3 grader ved start, falt til -6. I sommertest 289 km før bilen stoppet helt.

Kjører en normalt under 200 km kan VW e-up! , Skoda Citigo og Seat Mii være gode kandidater.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...