Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å bli litt bekymret da jeg leser i termingruppen min om alle som har begynt med håndmelking og skal spare opp råmelk. Dette har vært et tema i mange uker, og folk fikk melkeproduksjon allerede i typ uke 30. Jeg er i uke 37 og har absolutt INGEN melk. Skal man virkelig ha det? Vil jeg slite med amming? 

Anonymkode: 934f3...c34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som får det før fødsel, så ikke bekymre deg. Jeg prøvde å håndmelke da jeg passerte termin, og på 15-20 min fikk jeg ut tilsammen 1.5ml. Det er bare noen få dråper. Ammingen har likevel gått helt fint 😊

Anonymkode: d7bb2...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting før termin.  Begge mine ble tatt med keisersnitt, så tok litt tid og håndmelking med begge for å få i gang produksjonen etter de ble født.   Men ammingen gikk helt supert og jeg ammet lenge  med begge :)

Anonymkode: fb45f...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendig det der. Har man så man kan håndmelke litt råmelk og gidder så gjør man det, men det er ikke et must. 

Anonymkode: 64db2...cf9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de det? Baby hjelper til med å sette i gang produksjonen. Råmelk er det eneste baby trenger i starten, og det kommer når det begynner å die etter fødselen. 

Anonymkode: 8e298...187

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man spare opp råmelk før fødsel? Er det tilfelle det skjer noe så man ikke kan amme de første timene?

Jeg hadde ikke noe tegn på melk før fødsel men fikk likevel til ammingen (litt treg start men det var pga baby slet litt med sugetaket, men man kan og få pumpe på sykehuset)

Anonymkode: 3bce4...258

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke med mine to og gikk fint å amme uansett.  Ammet i mange år

Anonymkode: f74a4...5d9

Skrevet

Helt vanlig å ikke ha melk i brystene før fødsel, spesielt om du er førstegangsfødende. Fødselen setter i gang melkeproduksjonen.

Har aldri hørt om at man skal "håndmelke" seg.

AnonymBruker
Skrevet

Håndmelking før fødsel er vel i utgangspunktet anbefalt fra uke 37, så hvis du begynner nå er du helt i rute. Det er vel ikke mange ml man sparer opp til etter fødsel, så det er ikke snakk om store mengder.

Anonymkode: 8fdb8...b6f

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helt vanlig å ikke ha melk i brystene før fødsel, spesielt om du er førstegangsfødende. Fødselen setter i gang melkeproduksjonen.

Har aldri hørt om at man skal "håndmelke" seg.

https://ammehjelpen.no/handmelking-for-fodsel/

Her kan du lese om det hvis du er interessert. Der jeg skal føde, kan man være med i forskningsstudie på det og håndmelke fra uke 37.

Det er ingen som sier man SKAL gjøre det, bare så det er sagt :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håndmelking før fødsel er vel i utgangspunktet anbefalt fra uke 37, så hvis du begynner nå er du helt i rute. Det er vel ikke mange ml man sparer opp til etter fødsel, så det er ikke snakk om store mengder.

Aldri hørt om.

Man får råmelk etter fødsel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal man spare opp råmelk før fødsel? Er det tilfelle det skjer noe så man ikke kan amme de første timene?

Jeg hadde ikke noe tegn på melk før fødsel men fikk likevel til ammingen (litt treg start men det var pga baby slet litt med sugetaket, men man kan og få pumpe på sykehuset)

Anonymkode: 3bce4...258

Hvis du…

-venter et lite barn, et sykt barn eller et stort barn

-har diabetes (inkl. svangerskapsdiabetes)

-er brystoperert (spes. brystreduksjon)

-har tuberøse bryst, lite kjertelvev eller andre sjeldne årsaker til mulig lav melkeproduksjon

-skal ta keisersnitt

…så kan barnet ha behov for tillegg til den råmelka du produserer de første dagene etter fødsel

https://ammehjelpen.no/handmelking-for-fodsel/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (Akkurat nå):

Aldri hørt om.

Man får råmelk etter fødsel.

Men nå har du hørt om det, og leser du artikkelen har du lært noe nytt i dag! Er ikke det flott?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller ikke noe melk frem til fødselen. Men hadde mye melk etter 

Anonymkode: b9561...1fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håndmelket fra uke 37, men det er krevende og tok lang tid🫣 Hadde faktisk ikke gidda å styra med det uten god grunn. 

Melken kommer etter fødsel, en frisk baby klarer seg på den melken du får ut etterpå. Hvis babyen trenger noe mer kan de gi nan (eller bankmelk hvis baby har behov for dette). 

Anonymkode: 0a6d7...d53

AnonymBruker
Skrevet

Eg håndmelket på sjukehuset og første dagen heime.. Men gjekk over til MME fordi melken kom ikkje før  etter en uke heime 

Anonymkode: f2489...26b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orka ikke håndmelke på forhånd. Hadde ingen tegn til melkeproduksjon før fødselen, men amming har ikke vært noe problem! Babyen hadde godt sugetak fra start, og den ordentlige melkeproduksjonen kom fint i gang i løpet av noen dager (råmelka kom umiddelbart). Og dette er første (og hittil eneste) barn!

Anonymkode: e56f6...3bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøkte å håndmelke med nummer 3 nå, ikke før i uke 38 kom det ut melk. Så jeg ville ikke stresset med det. 

Anonymkode: 2c0e5...197

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen melk før etter fødsel.

Anonymkode: ac2f6...9a6

Skrevet

Ikke la deg stresse av at de andre gjør dette ❤️

Jeg brukte ammeinnlegg på natta de siste ukene på grunn av at jeg lakk litt melk når jeg sov (lå på siden og puppene kom sikkert i klem). Klemte ikke ut noe melk, følte ikke behov for det og så ikke noe poeng heller... Råmelk kom etter fødsel, og ordentlig melkeproduksjon 2 dager etter fødslene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...