Gå til innhold

Nyskjerrig på om kvinnelig prevensjon kan være en grunn til en del samlivsbrudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker tilbake på dine tidligere forhold.
Ser du da noen sammenheng mellom da forholdet tok slutt eller gikk på en nedtur og start/stopp med prevensjon?
Denne er gammel men det eneste jeg fant i farta
P-pillen påvirker partnervalg (forskning.no)

Selv har jeg vært både en dårlig partner og en idiot i flere av mine forhold (har vært maks singel i noen mnd siden jeg var 15, er nå 40) men jeg ser også en sammenheng i at forholdene mine begynte å gå mot slutten da partneren min sluttet/byttet prevensjon. 
 

Mitt siste forhold ser jeg dette ganske tydlig. fruen stoppet med p-piller og fra den dagen var det en dans på roser i 2år (sluttet fordi vi skulle ha barn). når vi var ferdige med å skyte ut unger og minste hadde blitt 2år begynte hun på p-stav. og forholdet var over 6mnd senere. (var sammen i 6år) 
 

jeg skal ikke legge all skyld på mine tidligere kjærester, jeg var nok selv også delaktig og til tider den ubrukelig mannen mange damer snakker om her inne. var bare en spennende ting å tenke tilbake på

Anonymkode: 85470...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke hatt noen betydning for meg i alle fall. Men jeg har heller aldri vært av de voldsomt premenstruelle eller reagert på hormonsvingninger som jeg har merket. Tror eksen vil si det samme.

Anonymkode: e828b...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har dette ikke vært et problem. Det som derimot HAR vært et problem, var alle bivirkningene jeg fikk fra kvinnelig hormonprevensjon. Heldigvis har både eksen og mannen sterilisert seg etter at de ble ferdig med barn, slik at damene deres slapp svineriet. Jeg har ikke merket noe forskjell i partnervalg fra min periode med p-piller og uten p-piller.

Anonymkode: 1203d...f4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det spiller en rolle. 
vi tukler med et naturlig sensitivt hormonsystem og det er klart at det påvirker oss, våre valg, våre tanker, våre lyster og vår helse. 
Men tipper det for de fleste er en så subtil endring at man ikke registrerer det og derfor tror at man er helt «seg selv». 
Vi velger også partner basert på lukt, og både kvinnens luktesans og egen odør endres ved bruk av hormon preparater. 
Så tipper at veldig mange velger feil partner rett og slett fordi vi forstyrrer naturen. 
 

Anonymkode: bac53...87d

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med partnervalg, men har en anekdote som går mer på PMS eller hva man skal si.

Jeg gikk på en pille i mange år, Diane, fikk ikke noen bivirkninger av den mentalt som jeg merket.

Gikk av da jeg var singel (og huden var blitt bra igjen, var derfor jeg gikk på Diane). Merket ikke noe særlig forskjell da heller, blødde mer bare, men humør og sexlyst og diverse føltes helt likt. So far so good.

Møtte en tilsynelatende flott fyr som jeg datet, og vi kom til det stadiet hvor man dropper kondom og jeg går på pille - eller "exclusive" som ungene kaller det nå til dags. 

Legen ville ikke gi meg Diane for det er så mye hormoner i den. Fikk teste en annen type, som jeg ikke husker navnet på, jeg tror den var ny på markedet. Og jeg ble et MONSTER. Jeg var illsint eller dypt deprimert og lei meg ofte, og gjett om det gikk utover han da. Nå var ikke nødvendigvis oss to "meant to be" altså, det forholdet hadde nok tatt slutt uansett - men altså, de følelsene og reaskjonene jeg hadde var over the top, det var ikke meg. Og jeg mistet tiltrekningen til han. Det var så ille at jeg koblet selv at det måtte være pillen, selv om jeg aldri hadde tenkt over sånt før siden jeg aldri har hatt problemer med det tidligere. Jeg har vel tvert imot vært en utrolig mentalt stabil hele livet og alltid hatt skyhøy sexlyst.

Jeg googlet det og fikk opp et forum husker jeg, hvor mange skrev at de hadde hatt nøyaktig de samme problemene på den pillen, de ble emosjonelle vrak. Og ja - husker noen skyldte på den for at forhold hadde gått i dass. Kastet pakken i søpla, det forholdet var jo over samtidig delvis pga den pillen så like greit 😂

Anonymkode: 57563...c49

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufattelig ustabil på p-piller og p-stav. Mye humørsvingninger, mindre energi, mer sur, hoven i kroppen osv. 

Det jeg synes er skummelt er at endringene kom veldig snikende. Det var veldig gradvis og ikke noe jeg merket særlig til. Det tok lang tid før jeg skjønte det, flere år. Og det var ikke før jeg sluttet med det og en god tid etterpå at jeg og mannen merket forskjell. Så tror mange faktisk har store endringer, men ikke klar over det. 

Desverre er jeg en gråteunge rett før menstruasjon. Men bedre enn den ustabiliteten med hormonell prevensjon. 

Men ja, jeg tror nok du har rett. Samtidig, vi kvinner har sykluser som påvirker humør uavhengig av den hormonelle prevensjonen. 

 

Anonymkode: 32a24...4ba

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

...Vi velger også partner basert på lukt, og både kvinnens luktesans og egen odør endres ved bruk av hormon preparater. 
Så tipper at veldig mange velger feil partner rett og slett fordi vi forstyrrer naturen. 

Anonymkode: bac53...87d

Det gjelder vel i så fall bare om en allerede går på hormonell prevensjon FØR man møter partner? 

Anonymkode: abd18...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine glansdager datet jeg en dame som var stormforelsket i meg og veldig raskt ønsket å begynne på p-piller. Jeg sa jeg ikke er noen fan av slikt, men hun insisterte. Så ca. to uker etter oppstart hadde hun flere raseriutfall, ghostet meg og var helt annerledes. Så jeg kommer aldri igjen til å date noen som vil utsette kroppen sin, seg selv og meg for noe sånt. Tror mange damer ikke leser seg opp i det hele tatt fordi "det er normalt". 

Anonymkode: b77d7...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt p-piller som singel.

Er heller ikke typen som påvirkes noe særlig av hormoner. Aldri hatt PMS, aldri hatt noe særlig bivirkninger av hormonprevensjon.

Anonymkode: a7126...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, jeg har vært er hormonmonster 🙈😭fikk p piller som veldig ung pga store menstruasjonsblødninger, ingen info om bivirkninger. Ser i ettertid at dette mest sannsynlig utløste alvorlig depresjon med selvskading etc og noen forjævlige år. Går på p piller nå, er sent i 30 åra, men med veldig lite hormoner i, og det går bra. Men står også på antidepressiva, jeg tror p pillene jeg fikk som ung ødela hjernekjemien min eller noe slikt 🥴. Greier meg ikke uten økte nivåer av serotonin virker det som. 

Anonymkode: 5760b...986

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan spille en rolle ja. Jeg gikk på hormonspiral i 5 år og følte meg deprimert alle disse årene. Dagen etter at den endelig ble tatt ut merket jeg stor forskjell. Det var som om all vekten på skuldrene bare forsvant og jeg følte meg glad! Endelig fikk jeg sexlyst også. Jeg skal aldri mer bruke hormonprevensjon. :o

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 13.14):

Hvis du tenker tilbake på dine tidligere forhold.
Ser du da noen sammenheng mellom da forholdet tok slutt eller gikk på en nedtur og start/stopp med prevensjon?
Denne er gammel men det eneste jeg fant i farta
P-pillen påvirker partnervalg (forskning.no)

Selv har jeg vært både en dårlig partner og en idiot i flere av mine forhold (har vært maks singel i noen mnd siden jeg var 15, er nå 40) men jeg ser også en sammenheng i at forholdene mine begynte å gå mot slutten da partneren min sluttet/byttet prevensjon. 
 

Mitt siste forhold ser jeg dette ganske tydlig. fruen stoppet med p-piller og fra den dagen var det en dans på roser i 2år (sluttet fordi vi skulle ha barn). når vi var ferdige med å skyte ut unger og minste hadde blitt 2år begynte hun på p-stav. og forholdet var over 6mnd senere. (var sammen i 6år) 
 

jeg skal ikke legge all skyld på mine tidligere kjærester, jeg var nok selv også delaktig og til tider den ubrukelig mannen mange damer snakker om her inne. var bare en spennende ting å tenke tilbake på

Anonymkode: 85470...764

Mye hormoner i en del av tingene, og null forståelse fra menn gjør det vel komplisert.. ikke vil de bruke kondom men vi skal bruke p-preperater og ingen forståelse for ekstra hormoner eller  ekstra vekt..

Anonymkode: 00c99...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med prevensjon for noen år siden, og det var som en tåke av angst, depresjon og noia forsvant. Hver gang jeg hadde pms (på piller) var jeg helt sikker på at samboeren min enten var utro eller at han ikke elsket meg lenger pga små filleting som at han la seg senere enn meg en natt eller ikke orka leie hender på skogstur osv. Helt banale ting. I tillegg blødde jeg mye mer på piller, samt svetta veldig hver natt. 

Prevensjon for kvinner messer med psyken vår, det er det ingen tvil om! 

Anonymkode: d32a3...b90

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt spiral omtrent permanent siden jeg var 16 år, stort sett hormonspiraler (og et år med p-ring), og vil iallefall påstå at de ikke har hatt noen innvirkning på forholdene mine.

Min første samboer ble det slutt med fordi han ville pule andre damer før han "slo seg til ro", noe han fant ut etter 3 år som samboere. Tror ikke det hadde noe med prevensjonstypen min å gjøre.

Min nåværende mann har jeg ikke blitt verken mer eller mindre glad i, eller hatt mer eller mindre lyst på, om jeg har hatt spiral eller tatt den ut (som jeg har gjort i noen år totalt, siden vi har 3 planlagte barn som tok noen runder med prøving hver - over 3 år prøving totalt, faktisk). Vi har vært sammen i snart 17 år.

Når det er sagt, har jeg VELDIG lett for å få blodpropper (og har vært innlagt med hjerneslag to ganger, i en alder av 40), og har ikke lov til å benytte verken p-piller eller p-stav, for det ville faktisk drept meg. 

Anonymkode: 45192...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiralen gjorde meg til et troll i 5 måneder. Men med en gang jeg tok den ut ble jeg normal igjen. 

Anonymkode: 72515...45f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 13.14):

Hvis du tenker tilbake på dine tidligere forhold.
Ser du da noen sammenheng mellom da forholdet tok slutt eller gikk på en nedtur og start/stopp med prevensjon?
Denne er gammel men det eneste jeg fant i farta
P-pillen påvirker partnervalg (forskning.no)

Selv har jeg vært både en dårlig partner og en idiot i flere av mine forhold (har vært maks singel i noen mnd siden jeg var 15, er nå 40) men jeg ser også en sammenheng i at forholdene mine begynte å gå mot slutten da partneren min sluttet/byttet prevensjon. 
 

Mitt siste forhold ser jeg dette ganske tydlig. fruen stoppet med p-piller og fra den dagen var det en dans på roser i 2år (sluttet fordi vi skulle ha barn). når vi var ferdige med å skyte ut unger og minste hadde blitt 2år begynte hun på p-stav. og forholdet var over 6mnd senere. (var sammen i 6år) 
 

jeg skal ikke legge all skyld på mine tidligere kjærester, jeg var nok selv også delaktig og til tider den ubrukelig mannen mange damer snakker om her inne. var bare en spennende ting å tenke tilbake på

Anonymkode: 85470...764

Jeg tror du har et poeng.

Hvilke menn kvinner tiltrekkes av endres  på p- piller. 

I tillegg opplever en stor andel bivirkninger som psykiske plager/ nedstemthet, nedsatt sexlyst og noe vektøkning på p- piller. 

Jeg prøvde 4 ulike minipiller eller p-piller i forhold da jeg var ung. Jeg mistet helt sexlysten og ble lett psykisk ustabil (gråt mye og ble nærtakende). Symptomene forsvant med en gang jeg sluttet. 

Fra midten av tyveårene har jeg holdt meg til kondom og i lengre forhold; et digitalt apparat som tisses på og lyser gult når eggløsning nærmer seg. 

 

 

Anonymkode: 66b60...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 15.22):

Jeg tror absolutt det spiller en rolle. 
vi tukler med et naturlig sensitivt hormonsystem og det er klart at det påvirker oss, våre valg, våre tanker, våre lyster og vår helse. 
Men tipper det for de fleste er en så subtil endring at man ikke registrerer det og derfor tror at man er helt «seg selv». 
Vi velger også partner basert på lukt, og både kvinnens luktesans og egen odør endres ved bruk av hormon preparater. 
Så tipper at veldig mange velger feil partner rett og slett fordi vi forstyrrer naturen. 
 

Anonymkode: bac53...87d

Enig.

Kvinner som ikke går på p-piller velger menn som har et annerledes immunforsvar enn de selv har, noe som er en fordel for avkommet (minsker risikoen for medfødte sykdommer).  

Anonymkode: 66b60...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sluttet med prevensjon for noen år siden, og det var som en tåke av angst, depresjon og noia forsvant. Hver gang jeg hadde pms (på piller) var jeg helt sikker på at samboeren min enten var utro eller at han ikke elsket meg lenger pga små filleting som at han la seg senere enn meg en natt eller ikke orka leie hender på skogstur osv. Helt banale ting. I tillegg blødde jeg mye mer på piller, samt svetta veldig hver natt. 

Prevensjon for kvinner messer med psyken vår, det er det ingen tvil om! 

Anonymkode: d32a3...b90

Samme her. P-piller var som PMS fra helvete. 

Anonymkode: 66b60...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mister alt av sexlyst når jeg går på hormonprevensjon, og det er jo så klart ødeleggende for et forhold.

Anonymkode: 9f1e3...f81

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 21.16):

Det gjelder vel i så fall bare om en allerede går på hormonell prevensjon FØR man møter partner? 

Anonymkode: abd18...1b5

Ja. Men ved oppstart på hormonell prevensjon kan mange da bli mindre tiltrukket av mannen.

Anonymkode: 66b60...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...