Gå til innhold

Hva gjør jeg feil? Husarbeid og orden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er et vanvittig surrehuet. Typisk kreativ person, i et kreativt yrke. Men har fått barn og som de fleste kvinner har jeg hovedansvar for husarbeid. Bruker mange timer på det. Likevel føles det som det aldri ser hva ut eller er ordentlig strøkent. Må sies at sønn og jeg bor i en liten leilighet. Kvitter meg med ting hele tiden, men det er alltid litt for mye her og litt rotete (men ikke skittent).

Hva er hemmeligheten deres ryddige mennesker. Det skal vel ikke være nødvendig å bruke 1-2t flere dager i uka for et så dårlig resultat :hoho:

Anonymkode: 1e6e7...78b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Holde det ryddig, 😂 sett ting rett på plass, ikke i nærheten av plassen . Kast søpla ofte. Rydd badet mens du pusser tenner. Tøm oppvaskmaskinen med en gang den er ferdig. Og sett oppvasken rett i, og ikke på benken. Krever litt trenning, og jeg sklir ut en gang i blandt . Men er det eneste som funker 😅

Anonymkode: 2e93c...58e

Skrevet

At alt har sin faste plass, vi bor i et stort hus og har et "roterom"! det blir rydda ned med gjeve mellomrom, men ser at det ofte kommer ting tilbake som ikke har noe fast plass. Men ja, er som hun/han skriver!

Jeg pleier alltid også å rydde litt her og der når jeg har "dø tid", reklame på tv-en? må vente litt pga noe er opptatt? osv

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser en del sånne ryddevideoer på Youtube, og det jeg ser er at mange som har det rotete har ingen skikkelige oppbevaringsløsninger for tingene sine. De har bokser, kurver og esker men ingen kommoder, skap og hyller. 

Jeg tenker at om du ikke har et skikkelig sted å sette bort tingene så blir det uryddig og det samler seg fort støv og skitt på ting.

Anonymkode: ccccb...fd0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Shopper du mye, da? For det er jo noe folk ikke tenker så mye over, nemlig at alt som shoppes skal ha en plass i hjemmet. 

Anonymkode: cde3a...112

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Shopper du mye, da? For det er jo noe folk ikke tenker så mye over, nemlig at alt som shoppes skal ha en plass i hjemmet. 

Anonymkode: cde3a...112

Tja. Kjøper endel til ungen. Men tydeligvis er det for mye.

AnonymBruker
Skrevet

Har du for mange ting kanskje? Og ikke gode nok oppbevaringsløsninger?

Ville tatt et rom/en sone av gangen.

F. eks klesskapet, ta absolutt alt ut og sorter det:
1) Gis bort/kastes
2) Sesongklær i plastbokser i boden
3) Beholde 

Så gjør du det samme med kjøkkenet, har du f. eks pepperkakeformer du kan ha i boden? 

Jeg leser en del og har en egen liten boks til dette i stua, hvo jeg også har Mac-en, mobillader og headset. Alle bøker og aviser legges der om kvelden, så vet jeg hvor de er og det flyter ikke rundt overalt.

Anonymkode: 9407b...907

AnonymBruker
Skrevet

1. Prøv å tenk at "Alle overflater er varm lava" - Ha faste plasser til alt du eier og plasser dem alltid på plassen sin etter bruk. Ha minst mulig ting (pyntegjenstander, bilder, stearinlysholdere osv) liggende på overflatene slik at du raskt kan tørke over dem når som helst. Ha kjøkkenapparater du ikke bruker flere ganger daglig (vannkoker, kaffekanne osv) i skap og samme med tannbørster, tannkrem hårbørster osv på badet.

2. Del husarbeidet inn i mindre oppgaver - feks vaske doen, vaske dusjen, vaske kjøkkeninnredningen osv istedet for vaske hele leiligheten. Gjør dem med en gang når du ser det trengs feks når det er tannkrem i vasken eller på speilet eller søl på kjøkkenskapene

3. Sørg for å ha orden i skuffer og skap samt ikke overfyll dem. Sannsynligvis har du fortsatt for mange ting. Ikke ha "roteskuffer" eller lignende. Rydd evt èn hylle/skuff/plass om dagen eller i uka til du føler du har orden overalt. Start gjerne med en plass som irriterer deg mest. 

4. Aldri utsett ting som tar under 2 minutter å fikse (feks sette inn i/ta ut av oppvaskmaskinen, fylle på dopapir, henge på plass jakken og skoene osv, ta søpla helt ut i søppeldunken og ikke sett i gangen). Prøv å vri om på det at hodet ønsker å utsette alle oppgaver til å heller ta alle oppgavene så fort de oppstår eller du oppdager dem.

5. Vask i alle fall én maskin klær om dagen, legg sammen såfort du oppdager det er tørt og plasser rett inn i skapene.

6. Bruk 10-15 minutters økter på å rydde gjennom dagen istedetfor å rydde alt på kvelden

7. Start dagen med å re sengen din på morgenen for å booste ryddemotivasjonen

8. Aldri la brukte klær ligge igjen på badet eller soverommene (eller andre plasser). Ha evt en stol hvor du legger det som kan brukes igjen pent.

9. Bruk snarveier (feks robotstøvsuger, engangsvåtmopper, wipes osv)

10. Ha faste dager eller tidspunkt til ulike oppgaver og prøv å gjøre dem til vaner.

11. Få sønnen til å hjelpe deg med ryddingen helst fra tidlig alder (2år+). Få han til å hjelpe deg å rydde leker feks før han får se på TV eller dere kan gå ut og leke. Barn leker forresten bedre med færre leker å velge mellom. Ha en lekerotasjon hvis han har for mange ting.

Anonymkode: b6877...bd3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har for mye ting, og eller dårlig rutiner til å rydde opp etter aktivitet. 

En aktivitet er ikke ferdig før alt er ryddet på plass igjen. Baking feks er ferdig når alt er vasket opp. 

Men start med å kvitte deg med ting systematisk. Kvitt deg med overdreven sentimentalitet først 

Anonymkode: f05df...792

AnonymBruker
Skrevet

Mange gode råd her!

Nr 1 for min del er at alt har sin plass. Ladet ferdig mobil- putter lader i skuffen. Kommer hjem fra butikken, setter sko i hylle, henger jakken i skapet, setter paraplyen i holder, og legger posene i skuffen sin (og setter selfølgelig varene på plass) 

Jeg har det ryddig, fordi jeg rydder etter meg med en gang. Etter måltid, er jeg ikke ferdig før alt er i maskinen eller vasket og tørket og satt på plass, bordet er vasket, og gjør gjerne klart søppelet for å tas ut.

Bor i en leilighet selv, og bruker boden flittig. Rydder bort alt yttertøy og klær etter hver sesong, og har det i boden. Da er det mindre rot i skuffer og skap. 

I tillegg har jeg generelt lite ting fremme (støvsamlere) og slik ser det ryddigere ut. 

Anonymkode: 746a1...3bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er et vanvittig surrehuet. Typisk kreativ person, i et kreativt yrke. Men har fått barn og som de fleste kvinner har jeg hovedansvar for husarbeid. Bruker mange timer på det. Likevel føles det som det aldri ser hva ut eller er ordentlig strøkent. Må sies at sønn og jeg bor i en liten leilighet. Kvitter meg med ting hele tiden, men det er alltid litt for mye her og litt rotete (men ikke skittent).

Hva er hemmeligheten deres ryddige mennesker. Det skal vel ikke være nødvendig å bruke 1-2t flere dager i uka for et så dårlig resultat :hoho:

Jeg er egentlig ryddig, alt var strøkent før barna kom. Men med barn har jeg for lengst akseptert at hjemmet er et sted vi faktisk lever. Og jo mer jeg har det perspektivet, jo greiere er rotet. Skader ikke at det synes at vi bor her, og at det finnes viktigere ting enn å rydde hele tiden. Barnas rot etter lek (som de må rydde før kvelden) betyr jo bare glade lekende barn, selv om det ser kaotisk ut om noen står på døra. så jeg tok en variant mer i retning av aksept enn å lure på hva jeg gjør galt. Vokste selv opp i et ekstremt ryddig hjem, tror helt ærlig min mor brukte rydding og vasking som sin «terapi», det ble litt manisk… vi kunne aldri gjør noe tirsdag og torsdag, slapp ikke ut på ettermiddag før vi hadde vasket hele huset, ryddet og vasket vårt eget rom. Altså, hvor ille blir det på to dager? Husker jeg syntes det var både kjempekjedelig og flaut… så her rydder vi mer ved behov, jeg skal aldri la det gå så langt som min mor gjorde. Det var SÅ unødvendig! Sikkert nødvendig for henne da…bedre å leve litt og gjøre andre ting sammen synes nå jeg da :) 

Anonymkode: bf8ac...399

Skrevet

10 min rydding hver kveld før legging fungerer bra hos oss! Utrolig hva man får gjort på 10 min. Og så har vi helgevask 1 dag i uka og bruker 1-2 timer. Som regel torsdager.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det bare tenåringssønn og meg i husstanden, så blir ikke mye rot I utgangspunktet. Sønnen tar rommet sitt, rydder,tørker støv,støvsuger og vasker en gang i uken,som regel søndager. Han vasker sine egne klær, bretter og rydder bort. Jeg tar resten av leiligheten en dag i uken, må støvsuge et par dager ekstra pga katter som røyter. 

Alt har sin faste plass, har vi brukt noe legges det på plass med en gang etter bruk. Toalett,servant,speil dras over hver dag, tar 3 min. Dusjdørene vaskes etter bruk hver dag, tar 2 min, og får en grundig vask 1 gang pr uke.

Kjøleskapet vaskes før ukeshandling hver uke.  Rutiner vi har hatt i alle år, så det går av seg selv.

Anonymkode: 215a2...e39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...