Gå til innhold

Blir så sur og irritert av hormonspiral

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!
Satte inn hormonspiral for 8 uker siden. Først så merket jeg ingenting til den og tenkte at jeg var blandt de super heldige som ikke får noen bivirkninger🤪, men når jeg tenker etter så har jeg hatt mye vondt i hodet og nå den siste uka har jeg også startet å blø.

Men det jeg kjenner mest på er et utrolig sinne og irritasjon, sånn helt uten grunn. Jeg tar meg jo sammen så godt jeg klarer, men kan bli så irritert at jeg får lyst å få et raserianfall og skrike høyt. Blir frekk og kort i svarene. Ingen tålmodighet. Helt fullstendig irrasjonelt, og veldig ustabilt. Er jo veldig slitsomt for de rundt meg og det er slitsomt for meg å ha kort lunte og være så irritert. For jeg er jo eeeegentlig et ganske ålreit menneske, som ikke klikker fordi hunden puster litt for høyt🤣 

Går det over? For sånn som dette orker jeg ikke å ha det. Noen som har samme erfaring fra spiral?

Anonymkode: 844e0...2fe

Videoannonse
Annonse
Gjest EmKay
Skrevet

Usj, sånn har jeg også hatt det for tiden, men ikke tenkt på at det kan være spiralen som ble satt inn for noen mnd siden. Kan bli steike forbanna over filleting, og egentlig kjenne at jeg bare vil skrike og knuse ting. Jeg gjør jo ikke det selvsagt, men likevel.  Pleier vanligvis å være veldig stabil i humør og temperament, blir minimalt påvirket av både blodsukker og hormonsvingninger til vanlig, så det at jeg har så lite kontroll nå er fryktelig ekkelt, til det nivå at jeg har bedt om hjelp fra familiekontoret.

Men kanskje det kan være spiralen ja... Hadde det ikke slik forrige gang, men kroppen endres jo med alderen. Verdt å prøve å ta den ut hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

ta den ut og be mannen gå på pillen 👍

Anonymkode: 52eb7...c4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke den erfaringen med hormonspiral. Fikk litt ekstra kviser i starten, og mer utflod. Ellers merket jeg lite til den. Fikk gradvis mindre blødninger, før de tok helt slutt etter rundt 1 år. 

Mulig folk misliker dette, men jeg tror en del kvinner overdriver virkningene hormonprevensjon har på humøret. Spesielt hormonspiral som har så lave doser (sammenlignet med f.eks. p-piller). Det blir litt at man finner det man leter etter. Tenker man at man har litt dårligere humør, så legger man mer merke til det, og så blir det nærmest en selvoppfyllende profeti.

Anonymkode: f4c3e...e0d

• Liker 3
Skrevet

Ikke gå på det 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn i starten (også ved bytte til ny spiral). Hadde seriøst lyst til å skjelle ut alt og alle. Jeg hadde også småblødninger i lang tid. Var på nippet til å ta den ut. Men hold ut! Det går over. Og når det har gått over, så har du årevis foran deg hvor du slipper mensen, slipper pms, og slipper å tenke på prevensjon. Det er virkelig verdt det. 

Anonymkode: d09b7...7cb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke den erfaringen med hormonspiral. Fikk litt ekstra kviser i starten, og mer utflod. Ellers merket jeg lite til den. Fikk gradvis mindre blødninger, før de tok helt slutt etter rundt 1 år. 

Mulig folk misliker dette, men jeg tror en del kvinner overdriver virkningene hormonprevensjon har på humøret. Spesielt hormonspiral som har så lave doser (sammenlignet med f.eks. p-piller). Det blir litt at man finner det man leter etter. Tenker man at man har litt dårligere humør, så legger man mer merke til det, og så blir det nærmest en selvoppfyllende profeti.

Helt ærlig, så er det ingen overdrivelse. Jeg er egentlig en ganske rolig og harmonisk person, så jeg forsto først ikke hvorfor jeg hatet alt og alle. Tok litt tid før jeg koblet humøret til innsettelse av spiralen. Hadde aldri slitt med pms heller. Men det gikk over etter bare noen måneder for min del. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt ærlig, så er det ingen overdrivelse. Jeg er egentlig en ganske rolig og harmonisk person, så jeg forsto først ikke hvorfor jeg hatet alt og alle. Tok litt tid før jeg koblet humøret til innsettelse av spiralen. Hadde aldri slitt med pms heller. Men det gikk over etter bare noen måneder for min del. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er ikke før idag at tanken slo meg på om det kunne være pga spiralen at jeg har vært helt psyko klikkings inni meg den siste tiden. Ikke blitt sånn av p-stav som jeg har hatt i alle år. 

Altså, alt og alle irriterer meg. Takler ikke hunden min eller mannen. Går lyst å knuse ting og skrike «hold kjeft» til mannen i kassa på rema. Jeg er egentlig ganske sindig og chill. 

Godt å høre at det gikk over for deg!! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg hadde det sånn i starten (også ved bytte til ny spiral). Hadde seriøst lyst til å skjelle ut alt og alle. Jeg hadde også småblødninger i lang tid. Var på nippet til å ta den ut. Men hold ut! Det går over. Og når det har gått over, så har du årevis foran deg hvor du slipper mensen, slipper pms, og slipper å tenke på prevensjon. Det er virkelig verdt det. 

Takk for svar!! det gir meg håp!! 
Vil du estimere hvor lang tid vi snakker?

Er rett før jeg omplasserer bikkja, selv om jeg egentlig er veldig glad i han altså, men han puster så høyt og jeg blir så irritert😩🤪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar!! det gir meg håp!! 
Vil du estimere hvor lang tid vi snakker?

Er rett før jeg omplasserer bikkja, selv om jeg egentlig er veldig glad i han altså, men han puster så høyt og jeg blir så irritert😩🤪

Ta kontakt med gynekolog og sjekk hva dette dreier seg om

Anonymkode: 1b7f2...280

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...