Gå til innhold

Hvordan reagere på at 15 åringen røyker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp fått bekreftet at 15 åringen røyker og vaper. Hvordan reagere?  Konsekvenser?  Hva gjorde dere eller hva ville dere gjort?

Anonymkode: 9cb36...fda

Videoannonse
Annonse
Gjest ZarahSweet
Skrevet

Ville vist han noen videoer av ødelagt ungdommer som har fått alvorlig lungeproblemer etter vaping og noen KOLS videoer. 

Annet enn det så må han ta konsekvensene selv og finne motivasjon til å slutte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville enkelt sagt at det var leit for jeg trodde du visste bedre og så ikke nevnt det mer med et ord men jeg ville gått osv om jeg så det, vist at dette syns jeg ikke er greit osv, for om du maser gjør du det garantert verre,,

Anonymkode: 998f6...d49

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De skal jo ha vokst opp under en stein om de ikke vet at det er usunt, dumt og dyrt, så jeg hadde nok tatt en obligatoriske «veldig skuffet» talen ig u tillegg prøvd å finne ut hvorfor de tenkte at dette var en god idé linevel. Så hadde jeg gjort det klart at jeg aldri kommer til å bekoste en slik uvane så ev. lommepenger og oppsparte midler som kom fra min lommebok ville stoppet. Har ungdommen en jobb er det ikke så mye jeg kunne gjort annet enn å gjøre det klart at det er uaktuelt å røyke/vape hjemme. Mulig jeg ville gjort det enda mer attraktivt ved å vise hvor mye det plager meg, men det får så være. Jeg røykte selv på den alderen, ville henge med de kule kidsa på røykehjørnet, men foreldrene mine visste ikke om det. Jeg tok heldigvis til vettet og sluttet da jeg startet på videregående. 

Anonymkode: f3413...0e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt til ungdommen at han/hun ikke får røyke og må slutte med det. Jeg sier til min ungdom at hun ikke får lov til å drikke før hun er 18. Er fullstendig klar over at hun kan velge å ikke høre på det men det er utrolig viktig at de vet hvor man står som forelder, uansett. 

Anonymkode: 0234d...44e

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ville gitt skriftlig informasjon fra helsemyndigheter om risikoene.

Så sagt at nå blir det dårlig stemning, men dette er en ting jeg må være dritkjip forelder på ah hensyn til ungdommens helse.

Så nå inndras alt av penger fra meg til fri bruk, og h*n får utdelt enkeltsummer som må fremvises kvittering for. 

Og det gjelder alt: transport, kino, mat osv. 

En glemt kvittering = stopp på penger. 

Ungdommen får penger, men ikke til det. 
Og nei, tyggis/parfyme osv hjelper ikke. 

Jeg+venninne fikk konsekvenser og kjeft når foreldrene fant ei flaske 20% sprit kjøpt av min storesøster når vi var 17 år 🫣🫢 Helt greit, vi aksepterte det. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn generelt er hardt mot hardt en dårlig idé overfor opprørske tenåringer og alt det der, men røyking er så ubegripelig både dumt, dyrt og ikke minst farlig at jeg hadde klint til med så restriktive tiltak som det AprilLudgate sier over her. Vape er for all del bedre, selv om det også er noe herk. Røyking av sigaretter, selv "to om dagen" (som helsemessig er langt nærmere 20 om dagen enn 0 om dagen), er i en helt annen kategori enn annen ungdommelig utforsking og dumskap.

Anonymkode: 943cd...9db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finn frem det gamle opptaket av toppene i tobakksindustrien som rakker ned på brukerne av produktene deres. Mener de sa noe om at røyking var for de fattige og dumme, eller noe sånt.

Røyking er dessverre blitt kult igjen. Nå som alle de voksne har sluttet og krefttilfellene har gått ned så ser ungdommen sitt snitt til å gjøre opprør. (Les: tobakksindustrien sponser influensere for å selge giftpinner igjen.)

Anonymkode: 5e1c7...30b

AnonymBruker
Skrevet

Husarrest.

Anonymkode: 47c21...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Gutt eller jente? Er også helt enig i at her er det bare å gå på med hardt skyts og gjøre tilværelsen som røyker så sur som mulig, mulighetene for å røyke så få som mulig og definitivt ikke fasilitere at noen penger han/hun får, går til røyk eller vape. 

Anonymkode: 9da35...106

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør som noen jeg kjenner.. Moren fant ut at datteren røykte og tvingte henne til å røyke opp nesten en hel pakke på en gang for å få henne til å få vondt i halsen og bli kvalm. Endte med at datteren spydde og gråt fordi hun ble så dårlig. Det var straffen for at hun røyke, å bli tvunget til å røyke til hun ble syk. Fungerte ikke med tanke på at den datteren hennes fortsatte å røyke i skjul etterpå, og har røyket hele sitt voksne liv nå. 

Jeg tror at å informere godt om hvor farlig det egentlig er kanskje hjelper mer. Mange får skrekken og slutter med røyken når de faktisk treffer en KOLS pasient som fikk det fra røyking.

Anonymkode: ce6d8...465

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nettopp fått bekreftet at 15 åringen røyker og vaper. Hvordan reagere?  Konsekvenser?  Hva gjorde dere eller hva ville dere gjort?

Anonymkode: 9cb36...fda

Er det gutt eller jente? Hvordan fikk du det bekreftet? Røyker du selv? Har hen søsken som røyker? Er det bare hen eller venner/venninner?

Det er litt avgjørende for hvordan jeg ville reagert.

Anonymkode: c6567...ac1

AnonymBruker
Skrevet

dere som spør om det er gutt eller jente - spiller det noen rolle? 

Anonymkode: 998f6...d49

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men hvordan har en 15-åring råd til å røyke? Er vel forferdelig dyrt?

Anonymkode: b542f...8a6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok pengene fra henne. Overførte de til sparekontoen uten kort. 

Anonymkode: e5b06...5be

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (17 timer siden):

Ville gitt skriftlig informasjon fra helsemyndigheter om risikoene.

Så sagt at nå blir det dårlig stemning, men dette er en ting jeg må være dritkjip forelder på ah hensyn til ungdommens helse.

Så nå inndras alt av penger fra meg til fri bruk, og h*n får utdelt enkeltsummer som må fremvises kvittering for. 

Og det gjelder alt: transport, kino, mat osv. 

En glemt kvittering = stopp på penger. 

Ungdommen får penger, men ikke til det. 
Og nei, tyggis/parfyme osv hjelper ikke. 

Jeg+venninne fikk konsekvenser og kjeft når foreldrene fant ei flaske 20% sprit kjøpt av min storesøster når vi var 17 år 🫣🫢 Helt greit, vi aksepterte det. 

Herlighet. Tror du virkelig at å straffe ungdommer hjelper ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gitt en lang skuffa-tale og informasjon/bilder av helsefaren forbundet med røyking, samt kuttet alt av penger fra oss foreldre. «Pappa og jeg ønsker ikke å sponse at du gir deg selv smertefulle og livstruende sykdommer så det kommer dessverre ikke noen penger herifra lenger.»

Dette ville jo da innebære at alt av klær, sko og utstyr poden måtte behøve måtte kjøpes/bestilles av meg, og det hadde nok vært litt kjedelig siden det da ville ha medført en naturlig internkontroll. «1500 kr. for den genseren der? Nei, det syntes jeg ikke, den var ikke noe fin.» :P 

Anonymkode: 65034...5be

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Dorma skrev (Akkurat nå):

Herlighet. Tror du virkelig at å straffe ungdommer hjelper ? 

Hva er din løsning da? :klo: 

Uønsket adferd fører får konsekvenser, også for voksne, og er selvsagt noe ungdommen bør lære først som sist. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er din løsning da? :klo: 

Uønsket adferd fører får konsekvenser, også for voksne, og er selvsagt noe ungdommen bør lære først som sist. 

Du kan gjerne kalle det en konsekvens for og rettferdiggjør det for deg selv men det som blir beskrevet er ikke en konsekvens, men en straff. Det og driver og straffe ungdommer som gjør ting som du ikke liker har i de aller fleste tilfeller motsatt effekt.

Den beste måten er og se, høre og vise forståelse. Kua har og vært kalv.

Skrevet

Hadde fortalt om alle helse aspekter, hvor dyrt det er og hvor skuffet jeg hadde vært, men ikke annet. Hadde snakket med ungdommen for å høre hvorfor osv.. 

Mine foreldre "nektet meg" da jeg var ung og røyket, men det gjorde jo ingenting med røykingen. Jeg bare skjulte det for dem. Og samtidig skjulte alt annet. Det har vel gjort at jeg ønsket heller åpenhet med mine egne ungdommer enn streng oppdragelse, så det har jeg fått. Og det er jeg glad for. Ingen av mine røyker, men ene min har testet. Og fortalt meg alt. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...