Gå til innhold

Er en 3-åring mest lik en på 2 eller 4 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså når det kommer til språk, "selvstendighet", motorikk, og generell modenhet?

Anonymkode: f1ac9...4ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delene. Det kommer an på barnet og, men vil si 4 hvis jeg må velge 

Anonymkode: 41752...899

• Liker 2
Skrevet

Tja.

Kommer an på barnet, dagsform osv. 

3 er veldig 3 liksom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså når det kommer til språk, "selvstendighet", motorikk, og generell modenhet?

Og ikke minst forståelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (10 minutter siden):

Tja.

Kommer an på barnet, dagsform osv. 

3 er veldig 3 liksom. 

Hehe hvordan er det i forhold til 2 år da?

AnonymBruker
Skrevet

Så rart spørsmål...En 3-åring er jo midt mellom en 2-åring og en 4-åring. 🤷‍♀️

Anonymkode: bce83...6d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs når i 3-års løpet du regner. 

Min nylig fylte 3-åring brukte fortsatt smokk og bleier på natta og sov i sprinkelseng, brukte av og til å sove i vogn på dagen. Lignet nok mest på en 2-åring. 

Virker helt fjernt på meg nå som hun er snart fire og sover i vanlig seng, løper rundt og har ikke brukt vogn, smokk eller bleie på mange, mange måneder. 

Hun har hele tiden vært frempå med språket og snakket i hele setninger fra 2-år. Men mellom 3 og 4 har det skjedd mye i innholdet. Lurer på så mye rart som en 2-åring aldri ville funnet på å spørre om, likosm. 400 spørsmål om dagen. 

Anonymkode: fc437...c60

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den er vel mest lik akkurat den 3-åringen, eller?

For et merkelig spørsmål, alle barn er forskjellige - og hvordan er den 2- eller 4-åringen man liksom skal sammenligne med? Altså, helt umulig å svare på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (10 minutter siden):

Den er vel mest lik akkurat den 3-åringen, eller?

For et merkelig spørsmål, alle barn er forskjellige - og hvordan er den 2- eller 4-åringen man liksom skal sammenligne med? Altså, helt umulig å svare på.

Mann sammenligner selvfølgelig med sin egen unge. Lurer på folks erfaringer, ikke fasiten. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hehe hvordan er det i forhold til 2 år da?

3 år synes jeg var en veldig tydelig….tja, hopp fra «babytoddler», men bare med følelsene *overalt* på ungene i barnehagen.

Unger utvikles jo i rykk og napp - det er ikke lineært. 

Mye de vil, men fortsatt ikke er helt modne til finmotorisk. Som bygging av vanskelig mer avansert Lego - blir frustrert for det osv. 

Min unge var langt fremme på det «faglige/intellektuelle», men det emosjonelle er jo fortsatt 3 år. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mann sammenligner selvfølgelig med sin egen unge. Lurer på folks erfaringer, ikke fasiten. 

Det kommer virkelig ikke fram i spørsmålet...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns mer lik en på 4 :) Hos oss opplevde vi at det skjedde mest fra 2-3 år. Da gikk det fra fortsatt litt "baby" til en som snakket helt flytende ved 3 år. Fra 3-4 år skjedde det mye også, mtp større forståelse av ting osv osv, men når språket er helt på plass så følte jeg det hadde mye å si.

Anonymkode: ddb73...b53

AnonymBruker
Skrevet

Tja, egentlig er det mye forskjell mellom en 2 og en 3-åring. Og en 3-åring og en 4-åring er også veldig forskjellig. Ville sagt det er mindre forskjell mellom en 5 og 4-åring enn eksemplene du nevner 

Anonymkode: 26aa1...476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...