AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #1 Skrevet 31. juli 2024 Hei. Jeg har akkurat fått positiv test og har noen spørsmål. Jeg er førti år. Har barn fra før. Men denne gangen har jeg lyst å ta tidlig UL, og slike NIPT og DUO-tester. Går gjerne privat så jeg slipper å vente så lenge. Men når er det hensiktsmessig å gjøre dette? Bare 4+3 nå, så det er jo for tidlig foreløpig. Noen gode råd? Anonymkode: 9e53b...9cb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #2 Skrevet 31. juli 2024 Du er over 35 år så du får TUL og NIPT offentlig rundt uke 12. Anonymkode: 6666e...113
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #3 Skrevet 31. juli 2024 NIPT kan du ikke ta før 10+0 uansett. Og TUL mellom uke 11-13. Anonymkode: 6666e...113
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #4 Skrevet 31. juli 2024 Takk for svar! Jeg tar nok en UL rundt uke 7/8 for å se om hjertet slår, og så en ny ca ved uke 11/12, da. Men det høres ut som NIPT tas tidligst i uke 10, da, men litt senere i det offentlige? Eller? Spørsmålet er vel om det å gå privat har så mye for seg hvis det er kun to uker i forskjell. Trodde det først var rundt uke 18 i det offentlige. Anonymkode: 9e53b...9cb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #5 Skrevet 31. juli 2024 Det er nye regler nå. Du får en offentlig TUL uansett, og de over 35 får nipt i tillegg. Jeg synes ærlig talt ikke at det er verdt det å betale 7-8000 for NIPT når du får det gratis offentlig. Offentlig nipt og TUL er vanligvis i uke 11-13, og det er fordi det er de ukene som er best å ta det. Null vits i å gå privat i uke 10 i alle fall. Anonymkode: 21c33...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #6 Skrevet 31. juli 2024 Eneste må være hvis du ønsker å ta f.eks. i Danmark, der de tester for flere ting enn i Norge. Skal du ta privat i Norge kan du like greit vente til TUL og gratis NIPT:) Gratulerer og masse lykke til!❤️ Anonymkode: 71020...2ea
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Skrevet 31. juli 2024 Tusen takk for svar alle sammen. Da gjør jeg det offentlig, men med en privat UL i uke 8 i tillegg. Bare for å se hjertet slå. skal undersøke muligheten for test i Danmark også - sjekke for flere ting. Kan det gjøres ved å sende blodprøve herfra, eller må man fysisk møte opp der? Takknemlig for svar om noen vet mer om dette. Anonymkode: 9e53b...9cb
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen. Da gjør jeg det offentlig, men med en privat UL i uke 8 i tillegg. Bare for å se hjertet slå. skal undersøke muligheten for test i Danmark også - sjekke for flere ting. Kan det gjøres ved å sende blodprøve herfra, eller må man fysisk møte opp der? Takknemlig for svar om noen vet mer om dette. Anonymkode: 9e53b...9cb Det er én viktig ting å huske ved å velge testkit fra Danmark og det er at prosenten for falsk positiv for alle de ekstragreiene er høy. Det kan føre til unødvendig avkrefting via fostervannsprøve eller morkakeprøve. Det kan være en enorm unødvendig belastning. Ved kit fra Danmark må du også muligens finne noen til å ta prøven privat da mange leger ikke vil hjelpe deg med denne. Hadde aldri brukt penger på den fra Danmark om jeg fikk NIPT offentlig. Anonymkode: 6666e...113
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen. Da gjør jeg det offentlig, men med en privat UL i uke 8 i tillegg. Bare for å se hjertet slå. skal undersøke muligheten for test i Danmark også - sjekke for flere ting. Kan det gjøres ved å sende blodprøve herfra, eller må man fysisk møte opp der? Takknemlig for svar om noen vet mer om dette. Anonymkode: 9e53b...9cb Du kan få tilsendt et blodprøvekit som du kan ta der du er, og så pakke sammen og sende direkte til laben. Alt er med der, og du får også veiledning fra der du bestiller fra. Eneste er at du må finne noen til å ta den for deg, f.eks. hos fastlegen eller lignende. Jeg fikk i alle fall ta den der, men tror ikke det er gitt at de gjør det overalt. Som den over skriver så er det mye større sjanse for falsk positiv jo mer de tester for, så det er også noe å ha i bakhodet. Da jeg bestilte fikk jeg veiledning (fra norsk representant), og de anbefalte egentlig bare testen som er det samme som det de tester for i Norge, altså de tre vanligste (men fortsatt svært uvanlige). Jeg tok utvidet likevel, men hadde jeg fått offentlig hadde jeg nok bare tatt i Norge. Får vite kjønn på Nipt i Danmark da, det er en fin liten bonus:) Anonymkode: 71020...2ea
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Tusen takk alle sammen. Da lander jeg på å ikke bestille kit fra Danmark. Dyrt og unødvendig. En viss risiko må man jo også tåle. Tar NIPT offentlig. Takk! Anonymkode: 9e53b...9cb 2
Melus Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 Vi bestilte fra Danmark, tok blodprøven i uke 9 og fikk svar i uke 10. Valgte det fordi de sjekker for flere ting, og fordi vi ville ha så tidlig svar som mulig dersom noe var galt. 1
Sydenkupp Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 Melus skrev (55 minutter siden): Vi bestilte fra Danmark, tok blodprøven i uke 9 og fikk svar i uke 10. Valgte det fordi de sjekker for flere ting, og fordi vi ville ha så tidlig svar som mulig dersom noe var galt. Samme her. Jeg fikk de på lab'en hos fastlegen til å ta blodprøvene av meg. Fikk svar først på telefon og så på mail. Veldig fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Det er jo verdt noen kroner å få svaret flere uker tidligere Anonymkode: 25ed1...a21
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 TS her. Nå ble jeg i stuss. Unektelig fristende å få svar om så få uker, ja. Hvor mye har dere betalt, da? Var det veldig dyrt? Anonymkode: 9e53b...9cb
Melus Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Nå ble jeg i stuss. Unektelig fristende å få svar om så få uker, ja. Hvor mye har dere betalt, da? Var det veldig dyrt? Anonymkode: 9e53b...9cb Vi betalte litt over 6500 norske, mener jeg å huske.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #16 Skrevet 2. august 2024 Husker du også hvem du kontaktet / navn på Klinikk i Danmark? TS. Anonymkode: 9e53b...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #17 Skrevet 2. august 2024 Det er jo ikke anbefalt å ta NIPT testen før i uke 11. Det er kanskje 1,5 uke før man tar den i Norge. Så mye haster det jo ikke. Anonymkode: fcaef...f73
Melus Skrevet 2. august 2024 #18 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Husker du også hvem du kontaktet / navn på Klinikk i Danmark? TS. Anonymkode: 9e53b...9cb Vi bestilte fra ultralydklinikken.dk Fikk svar etter en uke. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo ikke anbefalt å ta NIPT testen før i uke 11. Det er kanskje 1,5 uke før man tar den i Norge. Så mye haster det jo ikke. Anonymkode: fcaef...f73 Man kan ta blodprøven fra uke 9+0. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #19 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er jo ikke anbefalt å ta NIPT testen før i uke 11. Det er kanskje 1,5 uke før man tar den i Norge. Så mye haster det jo ikke. Anonymkode: fcaef...f73 Det er bare tull. NIPT kan helt fint tas fra uke 9+0. Koster 4.300 på ultralydklinikken.dk, de sender testkit i posten (da tar du blodprøven selv i Norge), eller du kan ta deg en tur til København og ta blodprøver der. Husk at du bør ta tidlig ultralyd før nipt for å sjekke antall foster. Det kan gjøres fra uke 6 i Norge. Blodprøvene analyseres i USA og det tar ca en uke å få svar. Synes det er fint å få svaret i god tid før uke 12. Som en ekstra bonus får du også vite kjønn og kan velge å sjekke for flere tilstander. Anonymkode: 25ed1...a21
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #20 Skrevet 2. august 2024 https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwh7K1BhCZARIsAKOrVqE32lU8N0R8GmXfZSzjgnbIuhyhEC7gZqN6g9ourvrNMbgkJuZo2RgaAqq4EALw_wcB Her er noe info fra klinikken i Danmark. Jeg ser at de tester for flere syndrom og kromosomfeil enn jeg har lest at de tester i Norge, det er bra. Selv skal jeg ikke ha flere barn. En test hadde uansett vært bortkastet da den ikke hadde sjekket for min datters syndrom. Anonymkode: 3a4af...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå