Gå til innhold

Kaffegjester, like dyr gave som de andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forlengelsen av den andre tråden om kaffegjester lurer jeg på: er det vanlig å gi like dyr gave når man bare er kaffegjest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært i to bryllup i mitt liv, og begge gangene invitert til kaffe og fest. Vi har nok brukt litt mindre penger på gave enn vi ville gjort om vi ble bedt til middag ja. Syns det er ganske fair jeg! ;)

Skrevet

Som brud ville jeg ikke reagert på det nei. Syns det er helt greit, men nå syns jeg ikke prisen på gaven spiller så stor rolle da jeg har mer enn jeg trenger, men det er selvfølgelig koselig med en liten oppmerksomhet.

Vi har valgt å lage ønskeliste med gaver fra hundrelappen og oppover slik at de som ønsker å gi en liten ting ikke skal føle at de kniper i lommeboken og må kjøpe noe vi liksom ikke ønsker oss, om dere skjønner hva jeg mener. For hadde jeg sett en ønskeliste fra et brudepar og funnet kun ting som koster 500 og oppover hadde jeg følt meg kjip når jeg hadde levert gaven. Er sikker på at mange føler på samme måte..

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har vært begge deler og har kjøpt like "dyr" gave begge ganger.

Jeg skiller ikke mellom HVA slags gjest jeg er men mellom hvilket forhold jeg har til de som gifter seg.

Skrevet

Har hørt at man i utgangspunktet skal gi like mye i gave som det man antar at brudeparet kommer til å bruke på å ha deg som gjest denne kvelden. Det kommer jo selvfølgelig an på forhold til brudeparet også.

Hadde nok ikke gitt like dyr gave som kaffegjest nei.

Gjest gjest 0
Skrevet

Men hva om dere ikke var invitert i det hele tatt? Hadde brudeparet bare fått et kort?

Jeg synes det er litt gnient å gi billigere gave fordi brudeparet ikke har råd til eller ønske om å ha mange til middag. Hvis bestevenninnen deres gifter seg i all hemmelighet i utlandet får hun ingen gave da eller?

Hvordan brudeparet ønsker å feire sitt bryllup burde da ikke ha noe å si! Jeg forstår at man gir billigere gave hvis man må reise langt, betale for overnatting osv, men bruke gjestestatusen som unnskyldning blir smålig i mine øyne! :forvirret:

Skrevet
Men hva om dere ikke var invitert i det hele tatt? Hadde brudeparet bare fått et kort?

Jeg synes det er litt gnient å gi billigere gave fordi brudeparet ikke har råd til eller ønske om å ha mange til middag. Hvis bestevenninnen deres gifter seg i all hemmelighet i utlandet får hun ingen gave da eller?

Hvordan brudeparet ønsker å feire sitt bryllup burde da ikke ha noe å si! Jeg forstår at man gir billigere gave hvis man må reise langt, betale for overnatting osv, men bruke gjestestatusen som unnskyldning blir smålig i mine øyne! :forvirret:

Som sagt kommer det ikke bare an på hva slags invitasjon du har fått. men også forhold til brudeparet. Man gir jo en ordentlig gave når nære venner gifter seg, uansett om de har gjester når de gifter seg eller ikke. (Ofte har man jo en fest i ettertid hvis man gifter seg i utlandet.)

Nær familie gir også gjerne mer enn andre gjester.

For meg er kaffegjester ikke så nære venner eller familie som middagsgjester, og dermed er det også naturlig at de gir en litt billigere gave.

Skrevet

Har aldri vært invitert som kaffe gjest.

Men nei, jeg hadde ikke gitt like dyr gave som jeg hadde gjordt hvis jeg var invitert til middag.

Skrevet

Vi ble bedt i bryllupsmiddag til min samboers kusine, og nå er vi bedt i kaffeselskap til min samboers fetter. Vi kommer til å go "like dyre" gaver.

Kusina hadde alle i slekta til middag, mens fetteren kun har nærmeste (foreldre og søsken), og deretter "ungdomsfest". Synes det er helt ok. De er nyetablerte og bygger hus. Skjønner godt at de ikke koster på middag til hele slekta!

Som noen andre nevner, så har det også litt å si hva slags forhold man har til brudeparet. :)

Skrevet

Når vi gir gave til brudepar er det slekts- og vennskapsforholdet som avgjør hvor stor gaven blir.

Skrevet

Jeg gir alltid gave når venner/familie gifter seg.

Størrelsen på gaven har stort sett sammenheng med hvor nær brudeparet og jeg er - noe som stort sett også gjenspeiles i om jeg er invitert i bryllupet og isåfall om det er til kaffen eller til hele opplegget.

Så stort sett betyr det at det blir en liten gave hvis jeg ikke skal i vielsen, litt større om jeg er kaffegjest og enda større om jeg skal i middagen også.

Skrevet

:Nikke:

Skrevet

Joda, gir selvsagt gave selv om vi ikke er invitert. Men ikke så flott som dersom vi skal i bryllupet. Skulle jeg bruke tusenvis av kroner hver gang noen jeg kjenner giftet seg, hadde det blitt en dyr fornøyelse.

Skrevet

Enig Vampyra! :Nikke: Det er jo ikke alltid brudeparet har mulighet til (eller ønske om) å invitere alle de nærmeste vennene sine til middag! Man kan ikke alltid rangere nærhet til venner ut i fra innbydelsen...

Skrevet

Hvis bestevenninnen deres gifter seg i all hemmelighet i utlandet får hun ingen gave da eller?

Jeg har ikke gitt gave til et vennepar som giftet seg i all hemmelighet i utlandet. De giftet seg på den måten for å "slippe unna" oppmerksomheten, og det respekterer jeg. Jeg har også lyst til å gjøre det på den måten, og forventer ingen gaver. (Blir faktisk litt brydd om jeg får noe!)

Skrevet

Jeg har vært invitert som kaffegjest i ett bryllup bare, men da serverte jeg først til middagen. Da fikk brudeparet en helt vanlig bryllupsgave, fra bekjente. (Dette var ikke akkurat noen nære venner for å si det sånn) Tenkte ikke over pris i forhold til om vi var invitert til middag eller noe egentlig...

Skrevet

Jeg har vært kaffegjest og gitt ganske dyr gave, men det var fordi alle vennene var kaffegjester og jeg følte meg ikke "annenrangs" i den forstand, og det var en nær venninne som giftet seg. Ga like dyr gave som jeg ville gjort om jeg var invitert til middag. Til venner som ikke har invitert meg, derimot (ikke like nære venner) har jeg sendt en liten gave eller blomster. Gave får de uansett. Jeg har forståelse for at mange ber kun de nærmeste, men jeg bruker da heller ikke like mye penger på deres bryllup, max 2-300,- kroner.

Skrevet

Jeg gir gave utfra hvor godt jeg kjenner brudeparet, ikke invitasjonen. Har gitt dyre gaver til venner som har giftet seg hvor jeg ikke har vært invitert i bryllupet engang. Det handler om å finne en gave som passer til mottaker, ikke bare hva gaven koster! (innen rimlighetens grenser selvfølgelig)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...