Gå til innhold

Kan førsteklassing være alene hjemme 20-30 min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn. Eldste er en relativt fornuftig jente som nå begynner i første klasse. Stort sett hentes barna til samme tid, og hvis vi skal ha besøk av et tredje barn må det leveres av foreldre eller vi må få pass av mens jeg henter det tredje. Vi ønsker ikke å kjøpe en tredje bilstol, i hovedsak fordi vi ikke ønsker bakovervendte seter en god stund til, men også fordi vi har ganske liten bil og det er vanskelig å skru av airbag.

Derfor ønsker vi å se hvordan andre familier gjør det med å være alene hjemme. Kan en førsteklassing være alene hjemme i 20-30 min? Det tar bare 2-3 minutter med bil til barnehagen, men erfaringsmessig kan det ta fra 5-15 minutter å få barnet ut fra lek.

Dersom noe skulle skjedd, har vi besteforeldre og tante i de nærmeste husene i nabolaget, og vi har også god kontakt med øvrige naboer. Dette betyr at vi også kan be dem passe i en halvtime mens vi er ute av hus, men det hadde vært praktisk å slippe den logistikken også. 

Anonymkode: a55f4...ab8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på ungen. Vi var jo alene hjemme på 80 tallet🤷🏻‍♀️

Anonymkode: be432...bd5

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

En førsteklassing kan fint være alene 30 min, eller en time om så skulle være. Selvsagt så lenge du ikke har en unge som er helt uten noe konsekvens tenking.

Anonymkode: af063...c86

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs helt på barnet og hva dere foreldre mener er greit. Spiller egentlig ingen rolle hva vi her inne tenker, men skjønner at det kan være greit å lufte tankene litt

Anonymkode: dbc75...adb

• Liker 1
Skrevet

Det burde gå fint så lenge barnet vet hva som er lov og ikke lov. Og at dere har avtale og har pratet om hva barnet skal gjøre hvis noe skjer. Feks har en telefon liggende/ringeklokke. Eller har avtale med naboer om at barnet kan ringe på om det oppstår noe uventet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på barnet det vel.

Du vet best om ditt barn tar ansvar og takler å være alene i 30 minutter uten å rade skap for godteri eller starter en brann?

Anonymkode: e4efd...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 6 åring skal være ganske hjelpeløs hvis de ikke klarer å være hjemme alene en times tid etter skolen. 

Så synes jeg du skal ha i bakhodet, de har godt av å være hjemme 1 time alene. Det er med på å gjøre de selvstendige og trygge på seg selv. 

Anonymkode: aa090...7d5

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en forsiktig fornuftig jente som følger regler. Hun skal begynne i andreklasse nå. Har være hjemme alene litt her og der jevnlig siste året. 

Anonymkode: a2aab...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

En førsteklassing kan fint være alene 30 min, eller en time om så skulle være. Selvsagt så lenge du ikke har en unge som er helt uten noe konsekvens tenking.

Anonymkode: af063...c86

Det er jo ofte en sammenheng der da. Barn i dag "oppdras" gjerne slik at foreldrene gjør all tenkingen for dem, tar alle beslutningene for dem og all konsekvenstenkingen for dem. De brskyttes for alt som er vondt, slik at de står fritt til å fly rundt, tomme i blikket, og gjøre alt som faller dem inn uten tanke på noe som helst. Slike unger er ikke i stand til å være alene uten "støttehjul" i 30 sekunder engang. 

Unger som lærer å ta vare på seg selv, inklusive å lære å takle vondt, blir mer selvstendige og klarer fint å være en del alene i den alderen. Mange har til og med litt godt av det og slippe å bli "aktivert" hele tiden av andre. Det er sundt at unger tidlig lærer litt selvstendighet og ansvar. De er absolutt i stand til det, men overbeskyttende forledre tar fra dem muligheten til å utvikle disse evnene. 

Anonymkode: b2064...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var alene hjemme i timevis i den alderen, så jeg kan ikke tro at dagens barn er så mye mindre selvstendige.

Anonymkode: fdfb5...f70

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her klarte nå unga det når de var det. Kunne dra på butikken og tilbake gikk da for litt over 1 time. De hadde tlf de kunne ringe. 

AnonymBruker
Skrevet

Yngste var alene hjemme 13-17  fra påske i 1. klasse 1-2 dager i uka, de andre dagene var også storebroren hjemme. Nektet å være på SFO og vi hadde ingen betenkeligheter om å la henne være alene.  

Livet hjemme ble såååå mye bedre uten noen på SFO. Mindre slitne i hodet, bedre humør og mindre stress. Vi visste de spiste selv og måtte dermed ikke ha en rask middag før trening, vi trengte ikke stresse like mye hjem.  

Yngste spiste, gjorde lekser og var med venner etter skolen.  (Broren var lenger på SFO og gikk over til Fotball rett etter skolen 2 dager i uka fra 3. klasse) Ble det kjedelig eller vanskelige lekser facetimet hun besteforeldre. Eldste nektet lekser uten oss.  

Skal sies at vi har kort og ekstremt trygg vei hjem, kun de siste 100m som ikke kun er gang/sykkelsti, men må krysse en bred blindvei for å komme til gangveien som går langs denne blindveien huset vårt ligger i. (ca 10 hus innenfor) 

Eldste ville veldig gjerne være på SFO, men det hendte han gikk hjem selv, men var sjelden lenge hjemme før vi kom. Vi har kodelås på døra så ingen fare for å rote bort nøkkel. 

Anonymkode: 41d17...8e6

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi var vel et år eldre?

Anonymkode: 83028...592

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi var hjemme alene i mange timer på den alderen. Det hysteriet i dag skaper bare usikre snowflakes. Ja, gjør barnet ditt den tjenesten og vis denne tilliten . 

Anonymkode: 644c1...667

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt ann på 7-åringen. Jeg kjenner førsteklassebarn jeg ikke hadde vært redd for å kjøre fra en liten time, men jeg kjenner også de jeg ikke hadde latt sitte alene i naborommet 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Bonusdatteren min nektet plent å være på SFO og var hjemme lengre enn en halvtime etter skolen. 

Lagde seg nudler og stekte pølser allerede da. Ja, hun kunne få kokende vann over seg, men det gjorde hun ikke. 

Nå er hun 22 og fortsatt svært selvhjulpen og selvstendig. 

Anonymkode: d572e...42d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ungen selvfølgelig, noen er husredde osv. Men generelt sett burde det ikke være noe i veien for, især når besteforeldre og tante er i nabohusene. :)

Men om dere ikke alt har gjort det så ville jeg begynt å øve.

Vi har temmelig lik bosituasjon, begynte å dra på kjappe 10-15 min turer i nærbutikken da vår var 5 år. Da hadde vi informert slektninger i nabohus på forhånd, så de tittet innom de første gangene. I tillegg til mobil selvfølgelig.

Om vi ikke hadde slekt så nært hadde jeg vel vært mer nervøs, men det gikk så fint. En halvtimes tid som 6-åring var ikke noe problem, men ble det mer enn det begynte vi å bli etterlyst av vår. Så det var grensen en god stund.

Anonymkode: 2d6c9...0d7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har vært alene hjemme i 4-5 timer i første klasse. Her vi bor er det helt normalt. Og 50% av førsteklassingene her er alene hver eneste morgen før skolen, for her er det ikke SFO og skolen starter 08.30, og foreldre starter på jobb lenge før det.

Folk må virkelig begynne å gi mer slipp på barna sine, 20-30min er så kort at jeg får vondt av at det i det heletatt er ett spørsmål. Barna våre var alene i 20-30 min mens vi var på butikken allerede fra dem gikk på førskolen i bhg. Om det var snakk om flere timer kan jeg forstå at man spør. Men at ett skolebarn ikke skal klare seg en halvtime alene (uten at det er sykdom i bildet)? Dem klarer seg jo alene ute for å leke, hvorfor skal dem ikke klare seg alene inne?

Anonymkode: c4e6f...ca6

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på barnet. Noen førsteklassinger er bare 5,5 år. Jeg tenker at dette handler mindre om hvorvidt barnet kan, men om det tør. Det er helt normalt å synes det er skummelt å være helt alene hjemme i den alderen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

en førsteklassing på 80 tallet var 7 år, en i dag er gjerne 5... det er to år med mye utvilking.. 

Anonymkode: 2c8af...b27

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...