Gå til innhold

Hvordan få i meg mer mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva liker du å spise da? Går det an å tenke bare litt større porsjoner av det du allerede spiser? Litt ekstra saus, smør, majones, ikke lettprodukter osv.... 

Anonymkode: 94315...bf2

Prøver spise mest mulig lavkarbo da jeg har pcos. Veldig glad i vaniljekesam ,og litt kiwi oppi.glad i røkt laks og egg. Har kjøpt inn monster lavkarbo tortillas fra tights da jeg og er veldig glad i Taco og diverse salater 

Anonymkode: 5d3f8...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøver spise mest mulig lavkarbo da jeg har pcos. Veldig glad i vaniljekesam ,og litt kiwi oppi.glad i røkt laks og egg. Har kjøpt inn monster lavkarbo tortillas fra tights da jeg og er veldig glad i Taco og diverse salater 

Det er jo en start! Liker du avokado? Røkt laks er good stuff, spis en skive mer enn du pleier neste gang. Du trenger ikke kaste i deg maten heller, bruk god tid sånn at du ikke blir overveldet. Vaniljekesam med litt mander oppi for eksempel, det kan kanskje være noe? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvordan tenker du at du magisk skal få i deg mer av noe du ikke vil bruke tid på å tenke på? 

Anonymkode: 41201...375

Tenker mer på å kjøpe inn litt diverse ting i stedet for å lage mye ting.jeg vet det er best å lage ting fra bunnen av ,men jeg er bare nødt til å kjøpe inn noe av det jeg liker . Skulle ønske jeg hadde mer tid å bruke på mat osv ,men ikke lett når jeg må ha fokus på andre enn meg selv for øyeblikket .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Det er jo en start! Liker du avokado? Røkt laks er good stuff, spis en skive mer enn du pleier neste gang. Du trenger ikke kaste i deg maten heller, bruk god tid sånn at du ikke blir overveldet. Vaniljekesam med litt mander oppi for eksempel, det kan kanskje være noe? 

Røkt laks klarer jeg spise litt mer av. Dessverre aldri vært noe glad i avokado men skulle gjerne likt det da jeg vet det gir mer kalorier .ja kan teste ut mandler eller annen type nøtter oppi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkt laks klarer jeg spise litt mer av. Dessverre aldri vært noe glad i avokado men skulle gjerne likt det da jeg vet det gir mer kalorier .ja kan teste ut mandler eller annen type nøtter oppi :)

Guacamole da? Vet det er avokado, men man har jo andre ting oppi også som "demper" smaken litt. Men det er jo ikke et must, bare tenker høyt her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du ikke jeg kan få det ?

Er du syk nok til å få det på resept da? Du får spørre legen 🙂

Anonymkode: e8635...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruk ekstra ekte meierismør når du lager deg mat, og tilsett litt kremfløte enten i kaffen eller melken din om du drikker det, en skje kokosolje i smoothien er noen måter å få i seg ekstra kalorier på en enkel måte uten at man smaker det. Bruk nøtter enten som mellommåltid, tilsett i frokostblandingen eller nøttesmør på brødskiva/rundstykker (varme rundstykker med mandelsmør og litt jordbærsyltetøy er himmelsk). 

Anonymkode: e838f...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei :) jeg fødte for 11 uker siden (ammer ikke) gikk opp fra 79-88 i svangerskapet.er 1.62 høy.nå veier jeg 75.3. Ønsker ned 10 kg til og går ned ca 100 gram daglig,men jeg spiser for lite. Drikker en propud shake til lunsj(spiser ikke frokost) også spiser jeg middag . Men sliter med å få i meg mer.har ikke store matlysten. Noen tips? Mvh kvinne 41

Er middagen full av grønnsaker og proteiner? 

Klarer du et egg til frokost? 

I tillegg til shake da, så tenker jeg det er helt ok å spise så lite hvis det ikke frister med mer. For en periode! 

Proteiner og grønnsaker er viktig at du får i deg. 

Anonymkode: 40119...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kronisk syk og sliter i perioder med dårlig næringsinntak. Det jeg gjør, er å lage smoothie hvor jeg passer på å putte i "litt ekstra" for å øke kalori, protein, og fettinntak. 

Nå vet jeg ikke hva du liker/tåler, men f.eks yoghurt naturell, et par frosne bananer (det gjør smoothien så tykk og kremete!), litt bær, proteinpulver av ditt valg, og kanskje en neve nøtter? For meg er det lettest å få i meg i flytende form, men som variasjon kan du lage den som en "smoothie bowl", og tilsette f.eks granola. Kjempegodt, og enkelt å få i seg. 

Jeg pleier også å bare koke et par egg, og spise de "bar". Syns ikke nødvendigvis det er så godt, men det er enkelt, og gir godt med næring. 

Anonymkode: 0b266...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 10.52):

Er middagen full av grønnsaker og proteiner? 

Klarer du et egg til frokost? 

I tillegg til shake da, så tenker jeg det er helt ok å spise så lite hvis det ikke frister med mer. For en periode! 

Proteiner og grønnsaker er viktig at du får i deg. 

Anonymkode: 40119...4d8

Jeg elsker egg så det går fint .20 gran protein i shaken jeg bruker til frokost. Spiser ofte proteiner til middag ,enten fisk eller kylling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 7.58):

Hei :) jeg fødte for 11 uker siden (ammer ikke) gikk opp fra 79-88 i svangerskapet.er 1.62 høy.nå veier jeg 75.3. Ønsker ned 10 kg til og går ned ca 100 gram daglig,men jeg spiser for lite. Drikker en propud shake til lunsj(spiser ikke frokost) også spiser jeg middag . Men sliter med å få i meg mer.har ikke store matlysten. Noen tips? Mvh kvinne 41

Du har en BMI som nærmer seg fedme. Hvorfor tror du at du spiser for lite? Du har mer enn nok å gå på vektmessig. Du skriver at du gikk opp veldig lite i svangerskapet, men du gikk opp 9 kg, det er mer enn nok når du allerede er i kategorien fedme.

Når du er i kategorien fedme er det mest sannsynlig ikke noe i veien med apetitten din. I stedet for å tenke at du skal spise mer bør du heller benytte deg av redusert matlyst slik at du går ned i vekt. 

Anonymkode: 9709e...17b

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 8.43):

Ikke meningen å avvise råd,men jeg har ikke hatt et godt forhold til mat så vil spise noe jeg liker slik at det ikke blir mer stress, shaken jeg spiser til lunsj er noe lett å få i seg på en måte , ønsker liksom ikke at det skal bli stress rundt mat men få et mer normalt forhold til mat og enkle endringer med tanke på at jeg er hjemmeværende med en liten en.

Disse propud-produktene er jo som godteri (ser du skriver at du har mistet lysten på det), så da kan du jo bytte det med noe mer næringsrikt? Lag deg en omelett på to egg, stekt i smør med skinke, ost og diverse grønnsaker. Det går fort, og inneholder både proteiner, andre næringsstoffer og mer kalorier. Spiser du med en brødskive eller tacolefse i tillegg, får du enda mer kalorier. 

Ønsker du noe enda enklere, kan du kjøpe (gresk) yoghurt naturell (om du ikke liker smaken på yoghurt naturell, kan du blande i litt saft, vanilje, kanel eller annet krydder du liker. Så topper du med valgfri frukt og bær, nøtter og/eller frø og havregryn.

Om du bare vil fortsette med shaken din, kan du blande i litt mct olje.

Anonymkode: 9b09e...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har en BMI som nærmer seg fedme. Hvorfor tror du at du spiser for lite? Du har mer enn nok å gå på vektmessig. Du skriver at du gikk opp veldig lite i svangerskapet, men du gikk opp 9 kg, det er mer enn nok når du allerede er i kategorien fedme.

Når du er i kategorien fedme er det mest sannsynlig ikke noe i veien med apetitten din. I stedet for å tenke at du skal spise mer bør du heller benytte deg av redusert matlyst slik at du går ned i vekt. 

Så du mener at en propud shake og liten porsjon middag daglig er mye? Under svangerskapet gikk jeg opp mye i form av vann på slutten ,uken før jeg fødte hadde jeg bare gått opp 4 kg men fikk alvorlig svangerskapsforgiftning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skal ned 10 kg før jeg er fornøyd men ønsker ikke sulte meg ned I vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 8.31):

Hvorfor tror du ikke jeg kan få det ?

Fordi det er for syke mennesker og ikke for noen med manglende mat og som skal ned i vekt?

Anonymkode: e68ff...ac9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.7.2024 den 9.54):

Er du syk nok til å få det på resept da? Du får spørre legen 🙂

Anonymkode: e8635...28b

Nei det funker ikke sånn. For å få det innvilget på resept så må man kontakte en spesialist på den sykdommen man eventuelt har og som gjør at behovet for er gjeldende,og så må denne spesialisten sende en søknad til helfo og så må helfo igjen vurdere om kriteriene for å få det på resept er oppfylt .

Anonymkode: e68ff...ac9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men du er jo overvektig, hvorfor i alle dager skal du presse i deg mat når kroppen tydelig forteller deg at den ikke trenger det akkurat nå? Her må du lytte til kroppen din, dette er jo grunnen til at mange er overvektige. Nettopp fordi de ikke lytter til kroppens signaler. Du har sikkert vært mye i ro etter fødsel (sittet med baby), og da trenger du kanskje ikke så mye mat akkurat nå, spesielt siden du ikke ammer. Spis når du er sulten og ikke stress med å presse i deg unødvendige kalorier. Sulten kommer tidsnok tilbake, da kan du være glad for at du utnyttet denne tiden til å være i underskudd. 

Anonymkode: be9b9...21a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du er jo overvektig, hvorfor i alle dager skal du presse i deg mat når kroppen tydelig forteller deg at den ikke trenger det akkurat nå? Her må du lytte til kroppen din, dette er jo grunnen til at mange er overvektige. Nettopp fordi de ikke lytter til kroppens signaler. Du har sikkert vært mye i ro etter fødsel (sittet med baby), og da trenger du kanskje ikke så mye mat akkurat nå, spesielt siden du ikke ammer. Spis når du er sulten og ikke stress med å presse i deg unødvendige kalorier. Sulten kommer tidsnok tilbake, da kan du være glad for at du utnyttet denne tiden til å være i underskudd. 

Anonymkode: be9b9...21a

Fordi jeg ikke ønsker å sulte meg og de rundt meg er bekymret.jeg vil fungere hjemme med sønnen min og er ganske så aktiv daglig .sitter lite I ro.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo bare tullball… Du vil ned 10 kilo, men vil spise mer… selv om kroppen din sier «nei takk, jeg er forsynt». Redd for spiseforstyrrelser? Det har du åpenbart allerede.
At folk blir bekymret når du allerede er overvektig, tviler jeg sterkt på. Jeg veier like mye som deg og er like lav. Hadde svimt av om noen sa til meg at jeg nok spiser for lite 😅 Du får bare takke og bukke, og nyte den lille tiden i livet ditt kroppen ikke vil ha høyere inntak. 

Anonymkode: faba5...113

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo bare tullball… Du vil ned 10 kilo, men vil spise mer… selv om kroppen din sier «nei takk, jeg er forsynt». Redd for spiseforstyrrelser? Det har du åpenbart allerede.
At folk blir bekymret når du allerede er overvektig, tviler jeg sterkt på. Jeg veier like mye som deg og er like lav. Hadde svimt av om noen sa til meg at jeg nok spiser for lite 😅 Du får bare takke og bukke, og nyte den lille tiden i livet ditt kroppen ikke vil ha høyere inntak. 

Anonymkode: faba5...113

Ja vil spise mer ,spise normalt.nå spiser jeg altfor lite og samboeren og familien er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...