Gå til innhold

Går livet etter småbarnsfasen fortere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes babytiden og frem til 2,5 har vært en evighet, for den var veldig tøff, er det sånn at det går like sakte fremover eller synes du det gikk raskere etter ungen startet på skolen?

Anonymkode: 53097...db6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i at jeg syns det gikk sakte når de var så små. Det var slitsomt. Nå er de 10 og 12 år og jeg syns det går ekstremt fort for de holder på med mye aktiviteter og de ordner det meste selv. Lenge sover de også nå, så de må dras opp om morgenen. Det gøye er også at man kan ha skikkelige samtaler med de uten å legge så mye imellom lengre. De har en tydelig identitet og skjønner det meste. Eldste er i puberteten og jeg kjenner meg nesten ikke klar for oppgaven. Når ble jeg mamma til så store barn/snart ungdommer? 😅

For min del så var den magiske grensa ved 5 års alder. Da klarer de og skjønner veldig mye mer, så da er man ikke totalt utslitt hele tiden. Og derfra går det virkelig oppover jevnt og trutt 😊

Anonymkode: 7c51e...a3c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagene har gått sakte, men årene fort.

Siste året i barnehagen har riktignok flydd avsted, og nå går det altfor fort frem til skolestart. Er ikke klar for det i det hele tatt! 

Anonymkode: 3b6d7...3a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dagene har gått sakte, men årene fort.

Siste året i barnehagen har riktignok flydd avsted, og nå går det altfor fort frem til skolestart. Er ikke klar for det i det hele tatt! 

Anonymkode: 3b6d7...3a9

Hvor mange barn har du?

Har inntrykk av at det går saktest med den første?

AnonymBruker
Skrevet

Det går bare fortere og fortere. 

Om det er fordi jeg blir eldre, eller fordi dagene blir travlere vet jeg ikke.  

Har tre skolebarn. Og det er travle ettermiddager med aktiviteter hit og dit (som de heldigvis stort sett sykler til selv), og lekser og et renn av venner inn og ut dørene. Så dagen går i ett fra jeg står opp til vi legger oss. Og i helgene er det stort sett en eller annen av dem som har en eller annen aktivitet. 

Men jeg elsker det! Og jeg har en helt annen frihet enn da de alle gikk i barnehagen/var småbarn. Jeg kan lese ei bok og drikke varm kaffe selv om vi har ti barn i hus. 

Eller jeg kan gå en tur med hunden og la ungene styre seg selv. Osv.

Så tida går fort, men jeg er vesentlig mindre sliten enn jeg var da jeg hadde 3 barn under 5år. 

Anonymkode: f23af...b6a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo eldre jeg blir, jo fortere flyr tida. 
Og tiden med store barn og ungdommer, den forsvinner fortere enn man klarer å henge med, føler jeg. 

Før syntes jeg det var vanskelig å fylle dagene. 
Nå synes jeg det er vanskelig å få tid til å gjøre alt vi har snakket om å fylle dagene med. 

Men det handler jo om at det soves lenger om morgenen, at ungdommen har planer uten oss mange ganger, og at mange av de aktivitetene vi gjør sammen tar lengre tid. Store ungdommer forstår jo mer, og holder oppmerksomhet på samme ting lenger.

Dessuten aktiviserer en ungdom seg lett selv. Ved å lese, høre musikk, spille på telefon, se på youtube/film/serie, eller chatte med venner. 

Anonymkode: 81316...aa4

AnonymBruker
Skrevet

Livet går fortere fordi du selv blir eldre, ikke fordi barna blir eldre.

Anonymkode: 5e71c...70b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes årene har flydd av gårde etter at barnet startet på skolen, helt utrolig at hn snart skal på ungdomskolen.. 

Anonymkode: 1e4aa...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en uke sammen med kjæresten og 3 barn(6-8 år) Det gikk på et blunk😱

Vi hadde så mye aktiviteter at hver dag bare fløy avgårde. 

Føler hele denne sommeren bare kom og gikk👀

Anonymkode: 39db9...5e1

Skrevet

Hadde en gutt som gikk i barnehage og skole. Og fra andre klasse omtrent hoppet det frem til i dag når han er 18. Jeg vet jo hva som har skjedd i mellomtiden og husker episoder, men disse årene forsvant så fort for meg. 

Skrevet

Tid sånn generelt går sakte her og nå, men fort i retrospekt.

Men småbarnsfasen gikk desidert fortest, det skjedde noe hele tiden og mulighetene til å lufte hodet var langt færre. Plutselig var ungene store.

Nå går de på barneskolen, og jeg tenker livet aldri blir bedre enn nå. De greier seg fint på egen hånd, men kan ikke rote seg bort i alvorlige greier. Blir nok verre når de blir tenåringer..

AnonymBruker
Skrevet

Synes 0-1 gikk kjempesakte, men 1-2 har flydd forbi. Blir stressa over hvor raskt det går og hvor fort hun vokser.

Anonymkode: bb5ae...be2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en ganske spesiell ferie da min eldste var 2.5 år. Vi kom hjem og idag kjørte han meg til jobben......

Anonymkode: 903b2...8d3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livet går fortere fordi du selv blir eldre, ikke fordi barna blir eldre.

Anonymkode: 5e71c...70b

Hvorfor skulle det liksom gått fortere bare fordi man er eldre?

Småbarnstiden går sakte fordi den er tung, ikke fordi man er yngre en når man har tenåringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 5,5 år og synes det har gått så sykt tregt. Håper det går fortere etter hvert. 

Anonymkode: c277a...c88

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...