Gå til innhold

Barn med 3 års mellomrom, dele sparekontoen ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn med 3 års mellomrom, vi har satt vekk barnetrygden til begge to hver mnd, + satt inn dåpspenger/bursdag osv, det vil jo si at eldstemann har en del mer enn minstemann, mannen mener vi bør dele summen på begge to så de har likt beløp på kontoene, men jeg mener det blir urettferdig å ta pengene til eldstemann. 

hva mener dere ?

Anonymkode: de207...8ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre har separate kontoer.
De har en sparekonto i sitt navn, samt "hemmelige" kontoer i mitt navn hvor jeg sparer et par tusen i måneden til hver, tiltenkt f.eks boligkjøp, førerkort, studier osv. 

Eldstemann har riktig nok mer på sine kontoer, men han har jo også spart lenger. Jeg synes det er helt feil å ta hans penger for å dele med lillesøster. Over tid vil hun få omtrent like mye. 

Anonymkode: 89584...967

• Liker 2
Skrevet

Det er vell naturlig at eldstemann har mer på konto fordi h*n er eldre, og dere dermed har spart lenger? 

Det vil jo gå opp i opp.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er tyveri å ta ditt ene barns eiendom og gi det bort til det andre! Så nei, det er ikke greit. Det er jo ulovlig!

Anonymkode: ecce9...373

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker helt likt som dere to. Slutter jo å spare mest sannsynlig for eldstemann når hun fyller 18, men er 3 år igjen for minsten. 
jeg har også to sparekontoer i min nettbank med deres navn. + sparer litt i fond til de❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke blandet dette, av flere grunner. Dere setter alt i barnas navn, da risikerer du å gi en stor sum til en ufornuftig 18 åring. Du risikerer at summen dere sparer til dem blir ganske ulik, da forutsetninger kan endre seg over tid. 

Penger de får i gave og slikt settes på egen konto, dette er barnets penger, og står i dennes navn, og vil med det bli tilgjengelig ved 18 år. Noe annet er som allerede påpekt å "stjele" barnas penger. 

Penger vi sparer (uansett om du kaller det barnetrygden eller ikke), settes i fond i vårt navn. Når første vil kjøpe bolig låses et beløp de vil få i egenkapital, slik at de får likt. Og for å sikre at pengene faktisk går til bolig, og ikke fest og fjas i slutten av tenårene. 

Anonymkode: 0753f...3a9

• Liker 2
Skrevet

Hvis eldstemann får pengene f.eks. når han er 20 år, sparer dere i 3 år til til yngste får han får sine penger. Da skal det bli ca likt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har to barn med 3 års mellomrom, vi har satt vekk barnetrygden til begge to hver mnd, + satt inn dåpspenger/bursdag osv, det vil jo si at eldstemann har en del mer enn minstemann, mannen mener vi bør dele summen på begge to så de har likt beløp på kontoene, men jeg mener det blir urettferdig å ta pengene til eldstemann. 

hva mener dere ?

mener mannen din da at halvparten av yngste sin barnetrygd de siste 3 årene etter at eldste ikke lenger får, skal gå til eldste? 

Mannen din høres ut som en idiot som hverken skjønner matematikk eller rettferdighet. Liker han bedre det yngste barnet og favoriserer ellers også? 

Stakkars eldste 💔

Anonymkode: bf502...dff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

mener mannen din da at halvparten av yngste sin barnetrygd de siste 3 årene etter at eldste ikke lenger får, skal gå til eldste? 

Mannen din høres ut som en idiot som hverken skjønner matematikk eller rettferdighet. Liker han bedre det yngste barnet og favoriserer ellers også? 

Stakkars eldste 💔

Det var jo en god ide det da, siden de uansett ikke har bruk for dem barnetrygden til annet enn sparing. Så kan han få den støtten som student eller hva han er.

Anonymkode: 4e723...6e3

AnonymBruker
Skrevet

Her har den yngste mest på sparekontoen, rett og slett fordi det er arvet mye fra de som er eldre og vi har kunne sette av mer av pengene til sparing. 

Uansett kommer vi til å gjøre dette enkelt når de trenger pengene ved å runde opp til en passende sum og sørge for at alle får likt. 

Anonymkode: e0d95...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp pga dette at jeg sparer til barna i mitt navn og ikke deres. Da er pengene mine som jeg kan disponere som jeg trenger/vil.

2008 modellen hadde to foreldre, to inntekt i seks år= teoretisk mer spart. Men 08 måtte kjøpe seg selv bilstoler da vi ikke hadde råd til det. 2012 modellen har bare hatt meg til å spare, men arvet nevnte bilstoler. 08 skal bo på internat og trenger da penger til leie/mat/transport. Jeg er ufør så om pengene ikke strekker til må jeg supplere med sparepengene. 12 modellen har ikke peiling på vgs nå, hvem vet hva som skjer om 4 år? 12 modellen får grunnstønad hver mnd (det gjør jeg og) og de pengene går til sparing.

Variablene er uendelig. Det blir aldri helt rettferdig. Mitt valg er at dette er mine penger, øremerket barna, som jeg har råderett over og kan bruke til det de trenger mens de er under 18. Når jeg finner ut at de skal få pengene skal summen som er innestående deles på to likt. Da er minstemann også over 18, hans barnetrygd/sparing varer +4 år ift hennes.

08 har i tillegg egen sparekonto der konfirmasjonspengene står plus det hun sparer etter jobb/bursdager. 12 vil få samme mulighet når han konfirmeres.

Anonymkode: 6e554...aec

AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer våre lenger i vårt navn. Da kan vi bestemme hvordan og når vi gir støtte til barna. Barna har egne sparekonti med penger de har fått i gave. Dette er penger de kan bruke til å kjøpe noe dyrt de ønsker seg. I tillegg har de en brukskonto for lommepenger og smågaver. 

Hvis vi gir større beløp til et eller flere av barna, er det ikke gitt at det blir samme beløp uansett. Aldersspredning og ulike behov gir forskjeller.

Anonymkode: ca686...15e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stakkars eldste 💔

Trodde barnetrygden gikk til foreldrene jeg. 

Anonymkode: d5df6...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde barnetrygden gikk til foreldrene jeg. 

Anonymkode: d5df6...7bb

Selvfølgelig. Men mange velger å låse sparingen til dette beløpet for å gjøre det enkelt. 

Vi har satt beløpet høyere, men kan jo enkelt si at vi sparer barnetrygden + årlige bonuser, for eksempel. 

Anonymkode: 0753f...3a9

Skrevet

Hvorfor i alle dager har dere felles sparekonto til ungene? Foreslår at dere deler den jo før jo bedre. Før det blir enda mer komplisert å regne ut hvem som har hva. 

Hva om ungene etter hvert begynner å spare på egen hånd også? Skal det også inn på felles sparekonto?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg forklarte meg uklart her, men de har to kontoen i min konto hvis dere skjønner. Feks

barn 1: 80 000 

barn 2: 20 000 

summen er ikke blandet. 

Skrevet

Selvfølgelig skal det ikke deles på to, da får jo eldste mindre. Hn har så klart mer nå, med tre år mer sparing. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte felles men har nå en ASK for hver. Når de er 18 vil vi da ha muligheten til å overføre hele ASK til barnet og barnet kan da ta ut profitt opp til frikortgrensen skattefritt hvert år, slik jeg har forstått det. Ikke sikkert vi kommer til å gjøre det da stipend fra Lånekassen kan falle bort pga formue, men fint å ha muligheten.

Anonymkode: f9c9f...14c

AnonymBruker
Skrevet

Separate kontoer! Spesielt når gavepenger blandes inn i dette også.

Anonymkode: 50405...b08

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er vel at det er ca likt når de overtar kontrollen over pengene selv. Feks når de blir 18 eller flytter hjemmefra. Eller blir 25 hvis det handler om mange millioner.

Anonymkode: 31e2a...1d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...