Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et studielån hos Lånekassen som har blitt sagt opp, og sendt over til Statens Innkrevingssentral. 

Kravet er på 30.000kr. Jeg har et månedlig trekk på 6500kr, men ettersom rentene er skyhøye, endres aldri beløpet på kravet. 

Som den eneste muligheten for å kvitte meg med kravet, og få fjernet betalingsanmerkingen, vurderer jeg å betale hele kravet med én månedslønn. 

Gjør jeg det, fjernes anmerkingen. Spørsmålet da er; vil jeg ha mulighet til å få innvilget et smålån på 30.000kr for å betale de faste utgiftene? 

jeg har studielån og huslån. Et par inkassosaker. 

Anonymkode: f39c4...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Nå roter du, rentene på studielånet er ikke "skyhøye" forsinkelsesrente er på 12.50% pr dd. Og med 6500 i trekk til et krav på 30000 så beveger saldoen seg. Logg deg inn på si å sjekk.

Du kan selvfølgelig betale ut kravet, men du hverken kan eller bør gjøre det med lånte penger hverken ment til kravet eller faste utgifter. Trekket som si har satt opp er innenfor slik at du får betjent dine faste utgifter (så sant du har opplyst om de).

Anonymkode: c99ab...aca

• Liker 1
Skrevet

Jeg roter ikke. Sist jeg sjekket (i februar) var kravet på 30.000. Det er det ennå til tross for at jeg betaler 6500kr i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo du roter med noe. Enten hvor stort kravet er eller hvem de 6500 går til. Hvis du trekkes 6500 til et krav på 30000 så er dette innfridd innen 5 mnd. 

Eks;

30000 som forfalt 01012024

Påløpt rente pr 31072024 = 1864,76

Dvs hvis ingenting har blitt betalt av de 30000 så har det påløpt i underkant av 1900 kr i renter. 

Hvis betalingen hver mnd er 6500 så er renten som påløper svært lite. Fordi du da hver måned regner renter på et mindre og mindre beløp, og med en saldo på 30000 så er det "ingenting". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå roter du, rentene på studielånet er ikke "skyhøye" forsinkelsesrente er på 12.50% pr dd. Og med 6500 i trekk til et krav på 30000 så beveger saldoen seg. Logg deg inn på si å sjekk.

Du kan selvfølgelig betale ut kravet, men du hverken kan eller bør gjøre det med lånte penger hverken ment til kravet eller faste utgifter. Trekket som si har satt opp er innenfor slik at du får betjent dine faste utgifter (så sant du har opplyst om de).

Hovedkravet er på 290.000kr (studielånet). Kravet på 30.000kr er renter som jeg må betale for å få saken tilbake til Lånekassen. 

hovedspm mitt er: hvis jeg betaler de 30.000 og får fjernet betalingsanmerkingen, kommer jeg til å få problemer med å få et lite lån på 30.000kr? 

AnonymBruker
Skrevet
Livur skrev (14 minutter siden):

Hovedkravet er på 290.000kr (studielånet). Kravet på 30.000kr er renter som jeg må betale for å få saken tilbake til Lånekassen. 

hovedspm mitt er: hvis jeg betaler de 30.000 og får fjernet betalingsanmerkingen, kommer jeg til å få problemer med å få et lite lån på 30.000kr? 

Nemlig da er saken plutselig noe helt annet - du nevnte nemlig ikke de 290 000 noen plass. Studielånet er på 290 000 og har gått til innkreving så går innbetalingne som er lagt ned ved inndrivimg til å dekke hele gjelden - altså i overkant av 300 000. 

Hvis du har fått beskjed om at du kan innbetale 30 000 for å få lånet friskmeldt så vil det vær noe du må dekk i tillegg til de 6500 som er lagt ned i trekk. 

Om du kommer til å få problemer med å få et lån på 30 000 kan ingen på kg svare på da vi ikke kjenner til din økonomiske situasjon. Men ja det er svært lite sannsynlig at du får låne penger når du har dårlig betjeningsevne og vilje.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du at du skal betale faste utgifter, studielånet ( friskmeldt), de inkasso sakene du nevnte samt en ny gjeld? Har du regnet på det og sett på om du i det heletatt har mulighet til betjene det?

Skrevet

Selg sofa, tv, spisebord, pc, tørketrommel, klær og annet som du har i hjemmet.

Å betale lån med lån er det verste du kan gjøre. Fordi da får du enda mer i trekk på sikt. 

Staten som kreditor er det verste du kan få. Du burde gjøre en innsats for å rydde opp og skaffe de 30k. 

Min anbefaling er at du setter opp et budsjett og at du prøver å holde deg til det.

Lykke til med sparingen.

Schmuhu

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du mer tilgjengelig sikkerhet i boligen? 

Sjansen for å få mer lån, når du ikke håndterer de du har, og du i tillegg har flere inkassosaker er veldig liten. 
Spesielt ikke når lånet skal gå til faste utgifter inkludert inkassogjeld... 
Er det ikke blitt betalingsanmerkninger på de andre inkassosakene dine? 

Kan det være en mulighet å spørre arbeidsgiver om forskudd på lønn, eller personal-lån? 

Anonymkode: 7e4c6...8a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan tenker du at du skal betale faste utgifter, studielånet ( friskmeldt), de inkasso sakene du nevnte samt en ny gjeld? Har du regnet på det og sett på om du i det heletatt har mulighet til betjene det?

Det er klart jeg har tenkt på det. Jeg betaler heller 6500kr på et lån som beveger på seg, enn 6500kr på et lån som står stille. 

AnonymBruker
Skrevet
Livur skrev (23 minutter siden):

Det er klart jeg har tenkt på det. Jeg betaler heller 6500kr på et lån som beveger på seg, enn 6500kr på et lån som står stille. 

Men du forstår at du forsatt må betale nokså høye avdrag på studielånet ( 6500 er ikke såå langt unna det som ville vært normalt avdrag med dages rente på studielånet)? Også kommer det nye låne i tillegg, pluss alle de vanlige utgifter. Itillegg til at du må få betalt inkasso sakene dine. 

Sannsynligvis er det jo en grunn til at studielånet har havnet på innkreving, at du tenker at det løser seg ved at du skal sette deg i en enda trangere økonomisk situasjon er dumt. For det gjør ikke det skjønner du. 

Forøvrig så beveger gjelden du har hos SI hvis du betaler 6500. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...