Gå til innhold

Hvor har Haukeland sykehus minnelund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at når man tar senabort (etter uke 12) eller aborterer før uke 22, blir fosteret kremert og gravlagt på en minnelund, hvis ikke moren/ foreldrene har andre ønsker.

Dette var helt nytt for meg, og siden jeg fikk utført en senabort på kvinneklinikken/ Haukeland sykehus for en stund tilbake, lurer jeg på hvor Sykehuset har sin minnelund hen?

Anonymkode: c6276...2ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste at når man tar senabort (etter uke 12) eller aborterer før uke 22, blir fosteret kremert og gravlagt på en minnelund, hvis ikke moren/ foreldrene har andre ønsker.

Dette var helt nytt for meg, og siden jeg fikk utført en senabort på kvinneklinikken/ Haukeland sykehus for en stund tilbake, lurer jeg på hvor Sykehuset har sin minnelund hen?

Anonym minnelund

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anonym minnelund

Ts

Muligens ved minnelunden som ligger på nedsiden mellom glassblokkene og Haukeland hotell? Ned mot bybanestasjonen der. 

Fikk du ikke papirer og informasjon om dette når du var på sykehuset? 

Anonymkode: ab23c...908

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Haukeland trudde eg brukte å sende med forklaring om en valgte minnelund. Spørst vel litt kor langt ein er komt om det blir behandla som «biologisk materiale» eller om det blir behandla som foster/baby som skal til minnelund, men ein brukar å bli spurt: og då få info. Så ring Haukeland og spørr. Evt dei som jobber på kirkegården :)

Anonymkode: 6f4e3...ee8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Muligens ved minnelunden som ligger på nedsiden mellom glassblokkene og Haukeland hotell? Ned mot bybanestasjonen der. 

Fikk du ikke papirer og informasjon om dette når du var på sykehuset? 

Ikke som jeg husker nei.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke som jeg husker nei.

Ts

Jeg fikk spørsmål om hva jeg ønsket, og måtte signere papirer. Men dette var et på et annet sykehus.. 

Du bør ringe sykehuset å spørre❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk spørsmål om hva jeg ønsket, og måtte signere papirer. Men dette var et på et annet sykehus.. 

Du bør ringe sykehuset å spørre❤️

Jeg var ganske ute av meg den dagen jeg skulle få utført inngrepet, men kan ikke huske at jeg ble spurt eller signerte papirer angående dette.

Jeg var 14 uker på vei.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på om aborten er på sosialt grunnlag eller medisinsk grunnlag ofte. Er det fordi det er uforenlig med liv/fare for mor osv så får en spørsmål. Er det på sosialt grunnlag tror jeg der er andre rutiner: men hør med Haukeland 

Anonymkode: 6f4e3...ee8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Minnelundene på Møllendal (nærmeste kirkegård)l ligger i det øverste feltet rett nedenfor gamle KK, du ser det på avstand på de store glasstavlene som står der. Du finner neppe noe som tilsier at det ligger aborterte fostre der, men går jo uansett an å sitte der for ettertanke om man ønsker det. Barnegravfeltet ligger på den delen som er mellom blomsterbutikkene, vis-a-vis bybanestoppet.

Anonymkode: ba3c8...f5b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et vagt minne om å ha lest noe om at det er et eget sted på Møllendal gravplass. Ser og for meg et bilde av et stort tre, men kan ikke huske mer. 
Du kan ringe anonymt eller ikke anonymt til Pasient og Brukerombudet så hjelper de deg med å finne svar. 

Det kan være i forbindelse med at der for en del år siden ble opplyst om at fostre/for tidligfødte barn ble lagt i kisten til voksne som døde at dette ble omtalt i media. Fordi jeg vet at jeg undersøkte om en voksen person lå i kisten alene eller om der var lagt et barn sammen med vedkommende. 

Anonymkode: 601f2...fc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et vagt minne om å ha lest noe om at det er et eget sted på Møllendal gravplass. Ser og for meg et bilde av et stort tre, men kan ikke huske mer. 
Du kan ringe anonymt eller ikke anonymt til Pasient og Brukerombudet så hjelper de deg med å finne svar. 

Det kan være i forbindelse med at der for en del år siden ble opplyst om at fostre/for tidligfødte barn ble lagt i kisten til voksne som døde at dette ble omtalt i media. Fordi jeg vet at jeg undersøkte om en voksen person lå i kisten alene eller om der var lagt et barn sammen med vedkommende. 

Så de la fostrene i kisten til fremmede voksne?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så de la fostrene i kisten til fremmede voksne?

Ts

De la dødfødte barn i kisten til voksne frem til midten av 90-tallet, ikke fostre. Dette var for øvrig i tråd med gammel norsk skikk fra den gang kvinner fødte hjemme, da la man også dødfødte i samme kiste som den første i bygda som døde etter fødselen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De la dødfødte barn i kisten til voksne frem til midten av 90-tallet, ikke fostre. Dette var for øvrig i tråd med gammel norsk skikk fra den gang kvinner fødte hjemme, da la man også dødfødte i samme kiste som den første i bygda som døde etter fødselen. 

Sikkert fordi de dødfødte ikke skulle "reise" alene.

Nå ble jeg helt på gråten faktisk.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert fordi de dødfødte ikke skulle "reise" alene.

Nå ble jeg helt på gråten faktisk.

Ts

Forstår at du sliter med mer enn bare hvor fosteret er blitt av rent fysisk. Kan du snakke med fastlegen din og få luftet tankene dine der? Du få sorgen ut og ikke bli bærende på den alene, uansett om hendelsen er for noen uker siden, eller mange år siden. :klem3:

Gogle førte meg tidligere i dag til denne saken i bt.no https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/XMMB7/under-denne-plenen-er-610-bergensere-gravlagt 

Tror det kan være den saken jeg husket. Men den sier ikke noe om fostre/fort tidlig fødte. Men om du der kan finne trøst i din uvisse det vet jeg ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...