Gå til innhold

Får deres barn på 4 år være lengre oppe nå i sommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lange dager med sol og fri.. når legger dere fireåringen?

Anonymkode: 88d1c...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja , vi lar alt skli ut i ferier og det fungerer fint

Anonymkode: d21c2...436

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ca samme rutiner

Anonymkode: 7216c...502

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi har omtrent beholdt samme rutiner, kanskje trukket ut tiden med 30 minutter her og der. 4 åringen her tåler ikke at rutiner blir endret, det skaper endel flere problemer å la det skli ut enn hva det er verdt. 

Anonymkode: d22cf...cba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ofte reist og vært steder med varmere klima da er det helt naturlig at leggetid blir mye senere enn normalt. Vi har også hatt senere leggetid når vi kun er hjemme men ikke like sent som i utlandet.

Har aldri hatt noe problem med å komme tilbake til normal rytme igjen. Kanskje litt trøtt første dagen også er alt tilbake som normalt. Det viktigste er hvor mange timer søvn barnet får totalt.

Anonymkode: 3797f...134

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her funker det ikke å legge senere 🤯

Legger seg 18.30. 

Anonymkode: 65b2d...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her funker det ikke å legge senere 🤯

Legger seg 18.30. 

Det var tidlig.

• Liker 7
Skrevet

Varierer veldig fra dag til dag, alt fra samme leggetid til 1-2 timer senere 

Skrevet

Her må ungene legge seg til vanlig tid. Vi holder på rutinene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var tidlig.

Ok 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I «syden» klarte vi å få inn en lur på dagen. Da kunne vi forskyve leggetid. Hjemme igjen var det soving kl 19 igjen. 
prøvde å holde på 20(fordi han klarte faktisk å sove lenger når vi var der, da sov han en time på dagen og sovna seinest 21, stort sett 20), men da oppvåkning gradvis gikk tilbake til den normale 5.30 måtte vi begynne å legge tidligere igjen. . 

Anonymkode: 42e6b...b45

AnonymBruker
Skrevet

Han har eldre søsken, så han henger på til han blir trøtt. Sier at han er trøtt mellom 19.30 og 20.30 og legges da. 

Anonymkode: 552ec...02b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt normalt at så små legger seg mellom 18 og 19. Små barn trenger mange timer søvn, selv i ferien.

Screenshot_20240731_070257_SamsungInternet.thumb.jpg.aa3a25fb4cc58e8e77bea91f44bfa20f.jpg

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg

Anonymkode: d92e4...230

Vi har fått kommentarer på leggetiden til barnet siden fødsel.. Har et barn som aldri har pleid å våkne om natten eller stå opp grytidlig, så for vårt barn er leggetiden riktig. La seg også enda tidligere en periode, men nå er 18-18.30 optimalt. 

Søvn er viktig for utviklingen, og jeg holder da ikke ungen våken når ungen tydelig trenger den søvnen🫣 Så får andre gjerne legge sine barn senere.. det er ikke noe jeg gidder å blande meg i. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min legger seg stort sett 21 i helger og ferier og sover til 9-930 dagen etter, feldig dielig for alle, storebrødrene er 7 og 9 og er oppe ca samtidlig og legger seg 2130 og 22

Anonymkode: 80604...e28

• Liker 2
Skrevet

Nei, har hatt barn som har forskjøvet rytmen sin, og jeg har ikke hatt behov for å stå opp klokka 06/07 i ferier. Så her har det vært ganske sent til tider, men barna har taklet det fint og på ingen måte vært grinete eller masete eller fått for lite søvn.

Hadde barna våknet tidlig uansett når de la seg, så hadde vi så klart holdt på rytmen for å sikre nok søvn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I ferier, når vi ikke må opp et spesifikt tidspunkt, har ungene blitt lagt når de tydelig er trøtte. I fireårsalder la vi gjerne inn en daghvil slik at vi ikke måtte hjem tidlig. 

Anonymkode: dca40...935

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt normalt at så små legger seg mellom 18 og 19. Små barn trenger mange timer søvn, selv i ferien.

Screenshot_20240731_070257_SamsungInternet.thumb.jpg.aa3a25fb4cc58e8e77bea91f44bfa20f.jpg

https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg

Anonymkode: d92e4...230

Nei at en 4 åring legger seg 18.30 er ike vanlig rundt her

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Når hun blir trøtt å ber om å få legge seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på at ungene oppe kommer til live midt på natten.  De er fra Somalia, så de har jo helt andre regler enn det vi norske har. Jeg har prøvd å si til dem at dette plager meg. Det har blitt litt bedre. Og jeg har også sagt at jeg klarer ikke det støyet som det medfører. Jeg er jo bare en eneste person her hos meg. De virker som de er en hel gjeng. At andre familiemedlemmer bor hos dem i perioder. Jeg vurderer å sende innen klage på dette. At folk ikke klare å ta hensyn, har ingenting med kultur å gjøre. Det er jo rett og slett dem som er bedrithe og gir faen. Jeg har opplevd at disse merkelige menneskene har trampet hardt ned i gulvet til meg fordi jeg har dunket ut noe fra en Tupperware for å kaste det. Da står de over og hopper. Jeg tror også at fordi jeg er en person her så tror de at jeg skal holde helt kjeft og ikke gjøre mye ut av meg. Men jeg har et dyr her, som jeg snakker med hele tiden. Og jeg spiller litt tv spill osv. 
Håper det bare kan bli bedre. De er jo en hel gjeng og tar absolutt ingen hensyn. Fra Somalia som kaster søppelposer i buskene....Heldigvis har disse tatt seg sammen. 

Anonymkode: 45135...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...