AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Del Skrevet 30. juli 2024 Jeg sitter igjen med 27k etter huslån og før regninger. Kan da umulig bli så mye som 38 pluss regninger? Anonymkode: c560a...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #2 Del Skrevet 31. juli 2024 Gjennomsnittlig bruker vi nok noe rundt det. Hvis man regner med vedlikeholdsutgifter, jul, ferie osv, så ender vi rundt 38k per mnd i gjennomsnitt gjennom året. Det skal sies at vi har et par husdyr som koster litt også. Regninger, inkludert huslån, er rundt 34 000 i måneden. Med vår inntekt holder det sånn ca akkurat (ca 70k utbetalt i en vanlig måned). Vi kunne selvfølgelig spart inn på en del poster, men allikevel 😅 Anonymkode: d1950...cda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliv Skrevet 31. juli 2024 #3 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sitter igjen med 27k etter huslån og før regninger. Kan da umulig bli så mye som 38 pluss regninger? Anonymkode: c560a...e61 Det viktigste er å se på hva dere faktisk bruker. Går du i minus hver mnd? Hvis ikke så bruker dere mindre enn sifo estimatet😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petra200 Skrevet 31. juli 2024 #4 Del Skrevet 31. juli 2024 Vi har ca 95 000 inn hver måned (inkluderte 3500kr i bt for 2 barn, har 45 i faste utgifter omtrent. Og bruker ca 25 gjennom måneden, noen ganger mer De ca 15 - 20 000 som er igjen spares. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #5 Del Skrevet 31. juli 2024 Mange har jo to fulle inntekter, da har de råd til det. Budsjettet baserer seg på forbruk i vanlige familier der begge er i jobb, det er ikke et minimumsbudsjett. Anonymkode: ab1ce...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 31. juli 2024 #6 Del Skrevet 31. juli 2024 Å slå sifo er ikke vanskelig. Schmuhi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #7 Del Skrevet 31. juli 2024 Schmuhu skrev (3 minutter siden): Å slå sifo er ikke vanskelig. Schmuhi hva mener du? leve på mindre? Det kommer vel alt ann på hvor i langet du bor siden eksempelvis strømutgifter, boutgifter, matpriser osv er gjennomsnittsberegnet? Anonymkode: f7b47...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 31. juli 2024 #8 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hva mener du? leve på mindre? Det kommer vel alt ann på hvor i langet du bor siden eksempelvis strømutgifter, boutgifter, matpriser osv er gjennomsnittsberegnet? Anonymkode: f7b47...ebb Virker som om du har forstått meg rett ! Selvsagt kan en personlig økonomi være svært individuelt. Hvor du ønsker å bo, hva slags mat du ønsker å kjøpe osv. er et valg du kan ta individuelt. Dermed har vi alle muligheten til å påvirke budsjettene våre. Det er fullt mulig å slå sifo som sagt. Det synes jeg er bra. Sifo burde ha mer realisme. Istedenfor gjennomsnitt, så burde de ha konkrete forslag f.eks. for studenter i Oslo med KUN studielån fra lånekassen. Gjennomsnittet er lite spennende. Vi burde se på de med lavest inntekt og om de kan klare seg. Schmuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #9 Del Skrevet 31. juli 2024 Schmuhu skrev (11 minutter siden): Å slå sifo er ikke vanskelig. Schmuhi Hva regnes som "regninger" 🙂. Rundt 40.000 i faste utgifter på 4 personer er nok ganske vanlig? 15-20 i huslån, 3-4 i strøm, 2 i kommunale avgifter + eiendomskatt, 3 i billån, 4 drivstoff, 1 i bompenger, 3 i barnehage/SFO. Så kommer Internett, tv kanaler, 4 iphoner, pc, nettbrett, fritid, mat, vedlikehold, oppussing. Anonymkode: 06be9...f30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. juli 2024 #10 Del Skrevet 31. juli 2024 Sifo er ett greit utgangspunkt, det tar for seg gjennomsnittsforbruk. Men det vil selvsagt ikke passe alle. Når jeg legger inn meg selv, enslig husholdning, så budsjetterer de med at jeg skal ha månedskort på kollektiv, i tillegg til over 2000,- for drift/vedlikehold av bilen min. De legger til grunn månedskort for en sone i oslo, og forutsetter at man bruker kollektiv til jobb. Jeg bruker bil til/fra jobb, og måtte uansett hatt flere soner på kollektivt. Jeg kunne tenkt meg en kalkulator hvor man legger inn noen enkle parameter, som hvor mye man har igjen av utbetalt lønn etter husleie/boliglån/fellesutgifter, om man bruker bil eller kollektiv til daglig, om man har dekket telefon via jobb, om nett/tv er inkl i fellesutgifter/husleie, og at kalkulator da fordeler tilgjengelige penger over de ulike postene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 31. juli 2024 #11 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva regnes som "regninger" 🙂. Rundt 40.000 i faste utgifter på 4 personer er nok ganske vanlig? 15-20 i huslån, 3-4 i strøm, 2 i kommunale avgifter + eiendomskatt, 3 i billån, 4 drivstoff, 1 i bompenger, 3 i barnehage/SFO. Så kommer Internett, tv kanaler, 4 iphoner, pc, nettbrett, fritid, mat, vedlikehold, oppussing. Anonymkode: 06be9...f30 Sifo-budsjett er ikke inkludert husleie/boliglån, strøm, vedlikehold av bolig, billån eller dyre fritidsaktiviteter. Men husholdningssummen inkluderer "juleprodukter" Drivstoff og bom er inkludert i budsjettet, beregnet til 10-15 000 km årlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Del Skrevet 31. juli 2024 Hvis dette stemmer for oss to,så bruker jeg visstnok fantasipenger på huslån,husleie,strøm,forsikring osv. Anonymkode: 57c1f...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Del Skrevet 31. juli 2024 For meg og mine er sifo- budsjettet himmelhøyt over det vi faktisk bruker, vi er ikke i nærheten av å bruke slike beløp. Jeg er alene med 3 barn, har 40.000 utbetalt, og klarer likevel betale 20.000 på huslån hver måned. Og har da til alt vi trenger, og mer til i tillegg. Sparer 2500 på fond i tillegg pr mnd Anonymkode: 41e9a...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Del Skrevet 31. juli 2024 Jeg har regnet på dette og vi bruker akkurat sifo budsjettet til vanlig. Våre poster er litt forskjellig fordelt enn sifo men summen på forbruk er stortest den samme. Utover sifo bruker vi mye på ferie og gaver. Føler ikke at vi lever trangt for å si det sånn. Anonymkode: e0936...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Del Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg og mine er sifo- budsjettet himmelhøyt over det vi faktisk bruker, vi er ikke i nærheten av å bruke slike beløp. Jeg er alene med 3 barn, har 40.000 utbetalt, og klarer likevel betale 20.000 på huslån hver måned. Og har da til alt vi trenger, og mer til i tillegg. Sparer 2500 på fond i tillegg pr mnd Anonymkode: 41e9a...11d Veldig likt meg. TS Anonymkode: c560a...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #16 Del Skrevet 31. juli 2024 Schmuhu skrev (12 timer siden): Virker som om du har forstått meg rett ! Selvsagt kan en personlig økonomi være svært individuelt. Hvor du ønsker å bo, hva slags mat du ønsker å kjøpe osv. er et valg du kan ta individuelt. Dermed har vi alle muligheten til å påvirke budsjettene våre. Det er fullt mulig å slå sifo som sagt. Det synes jeg er bra. Sifo burde ha mer realisme. Istedenfor gjennomsnitt, så burde de ha konkrete forslag f.eks. for studenter i Oslo med KUN studielån fra lånekassen. Gjennomsnittet er lite spennende. Vi burde se på de med lavest inntekt og om de kan klare seg. Schmuhu Sifo er ikke basert på et gjennomsnitt. Der er et referansebudsjett og reflekterer et akseptabelt forbruk. Sifo spesifiserer selv at det ikke har noe med gjennomsnitt å gjøre. Anonymkode: 74923...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå