AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Jeg mottar store mengder medisinsk utstyr, blant annet kateter for å tømme blæren. Jeg har ingen mulighet til å bli kvitt alt dette via privat søppeldunk, og jeg har heller ikke lappen/bil slik at jeg kan kjøre dette til gjenvinningsstasjon selv. Finnes der noen form for retturordning eller hjelp jeg kan få? Nå har jeg et helt rom i leiligheten min full av pappesker, og poser med brukte kateter. Hvordan i alle dager blir man kvitt dette? Hva gjør andre som mottar medisinsk utstyr i mengder med emballasjen etter bruk? Jeg har fått hjelp et par ganger til å kjøre dette ut av familiemedlemmer, men det føles ikke riktig at de skal måtte bruke tiden sin på dette. Anonymkode: 3e44f...356
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Tar med til apoteket når vi går ut og handler på kjøpesenter. Pappesker går til papirgjenvinning. Du kan jo ikke samle på brukte urinkateter i en leilighet, der blir jo både lukt og uhygieniske forhold å leve i. Du får diskutere med fastlegen dersom du trenger hjelp med å få tingene ut, hjemmetjenesten sin servicemann? Alt må gå via fastlegen. Slik kan du ikke fortsette. Anonymkode: 6a8bc...2fd 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 Papp i pappcontainer, kateter i restavfall. Anonymkode: 19f05...61a 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Du kan kanskje få større søppeldunk ved å kontakte renovasjonsverket? Anonymkode: 38a2c...63f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Papp i pappcontainer, kateter i restavfall. Anonymkode: 19f05...61a Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 Pakk det inn i en pose og ta det med deg til apoteket, så hjelper de deg med å bli kvitt det medisinske avfallet. Med tanke på de som leverer pakker til døren (for min del har det handlet om diverse møbler etc.) så ber jeg dem ta med seg emballasjen når de drar, så slipper jeg å bakse med store esker og masse plast. Anonymkode: 39774...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd Da kan man ikke kaste bleier i restavfallet heller da, og i hvert fall ikke bind og tamponger... Anonymkode: bef19...dbe 7 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd Hvorfor ikke? Medisinsk avfall brennes i samme ovn som restavfallet, hilsen en som har hatt som jobb å samle inn gule bokser med såkalt smittefarlig avfall. Anonymkode: 19f05...61a 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd Ifølgehttps://iorenovasjon.no/pa-gjenvinningsstasjonen/medisinsk-avfall/ så jo Min mann hiver slike kateter i restavfall og det er også helt både rett og lov det. Anonymkode: 7afd4...b85 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Hør med fastlegen! Anonymkode: b6bcf...c86 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Papp i pappcontainer, kateter i restavfall. Anonymkode: 19f05...61a Det er for mye avfall, har stor dunk for både papp og restavfall, men papp tømmes en gang i måneden og rest annen hver uke. Det er såpass store mengder papp og plast at jeg ikke klarer å kvitte meg med halvparten en gang på det viset. Men fastlegen altså? Jeg bruker rullestol, så det er ikke bare-bare for meg å få returnert det på egenhånd. Anonymkode: 3e44f...356 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Kontakt renovasjonsselskapet ditt og be om en ekstra dunk til restavfall og evt papp hvis de henter det. Koster sikkert noen hundrelapper ekstra. Anonymkode: 5c859...90a 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd Joda, det kastes i vanlig restavfall. Restavfall håndteres ikke lengre av folk og det brennes. Anonymkode: a4184...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 Papp og plast i gjenvinning, kateter i restavfall. Så mye plass tar virkelig ikke kateter at du klarer å overfylle søppeldunken med det, i så fall får du be renovasjonsetaten om en større dunk (må sikker betale litt, men sånn er det, staten kan ikke ta regningen for alt). Hvis du er av de som aldri kildesorterer er det definitivt på tide å begynne. Sykt ekkelt å oppbevare brukte kateter i lassevis inni huset, grisete og det stinker jo! AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Urinkateter skal ikke i søppeldunker! Anonymkode: 6a8bc...2fd Du får fortelle det til hele helsevesenet da, for alt går ir e4stavfall på stedet jeg jobber i alle fall. Anonymkode: bdd86...748 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 Altså, du oppbevarer brukte kateter? Er det bare jeg som synes dette er ekkelt? Betal for større søppeldunker Anonymkode: 0e522...69d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 Masse folk der ute som tar på seg oppdrag med å kjøre søppel på gjenvinninga. Anonymkode: 0bcf5...f44 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Papp og plast i gjenvinning, kateter i restavfall. Så mye plass tar virkelig ikke kateter at du klarer å overfylle søppeldunken med det, i så fall får du be renovasjonsetaten om en større dunk (må sikker betale litt, men sånn er det, staten kan ikke ta regningen for alt). Hvis du er av de som aldri kildesorterer er det definitivt på tide å begynne. Sykt ekkelt å oppbevare brukte kateter i lassevis inni huset, grisete og det stinker jo! Du får fortelle det til hele helsevesenet da, for alt går ir e4stavfall på stedet jeg jobber i alle fall. Anonymkode: bdd86...748 Jeg er helt enig i at det er uhygienisk, det er derfor jeg er opptatt av å finne en løsning. Og når man har mye medisinsk utstyr så fylles det opp selv om man kildesorterer både restavfall, matavfall og papiravfall. Papir tømmes hver 4 uke og når man får to digre pappesker med mindre esker i uka, i tillegg til alt annet, sÅ sier det seg selv at det ikke går. Ikke har jeg sagt pip om hvem som skal betale for det heller. Jeg har spurt om det er noen som vet hva man gjør i en slik situasjon, siden dette er relativt nytt for meg. Jeg håpte det var noen andre her inne som kanskje hadde erfaring de kunne dele. Mitt problem er at jeg sitter rullestol, ikke har lappen, mottar flere esker med diverse medisinsk utstyr i uka og opplever at jeg ikke klarer å kvitte mer med det gjennom avfallsorsningen i husholdningen. Anonymkode: 3e44f...356 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså, du oppbevarer brukte kateter? Er det bare jeg som synes dette er ekkelt? Betal for større søppeldunker Anonymkode: 0e522...69d De leveres ikke større… og nei, i utgangspunktet oppbevarer jeg ikke bruker kateter. Helt enig i at det er ekkelt. Det er ekkelt å oppbevare restavfall i det hele tatt. Men noen fanger har man ikke valget når spannet er stappfullt og det er 3 Dager til de tømmer. Papiret er sånn sett mer uproblematisk, det tar bare plass. Anonymkode: 3e44f...356
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 De fleste større steder har da containere til papp sammen med feks containerne til glass og metall. Men klart, rullestol og en haug med papp er gjerne ikke den enkleste kombinasjonen. Anonymkode: 19f05...61a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 Her kan vi legge større pappesker ved siden av papirdunken på hentedager, kanskje det er sånn hos deg også? Kateter kan du putte i restavfall. Det blir vel ikke mye mer enn en ekstra pose gjennom uka? Anonymkode: bcdb6...a23 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå