Gå til innhold

Er 10 kg for mye, hvordan skal jeg bli kvitt de på enkelst mulig måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør for dette er og bir en plage for meg.

For et år siden hadde jeg to store operasjoner som gjorde at jeg ble mye rolig. Det siste året ble så mye inneliv pga både sykehusopphold og ikke minst været. I tillegg til dette så begynte jeg med insulinpumpe, og det gjorde at blodsukkeret har blitt ekstra fint:) Så fint som det er nå har det ikke vært på laaaaang tid. Diabetessykepleieren er veldig fornøyd med blodsukkerverdiene jeg har. Så da kan jeg ikke klage.

MEN:

Nå viser seg det at jeg har lagt på meg ca 10 kg for mye. Så er da spørsmålet mitt hvordan ska jeg bli kvitt en del av de? For jeg kan ikke ha det slik. Så nå må jeg ta et krafttak for at disse kiloene skal vekk.

Jeg er ikke i form siden jeg har vært i ro så mye det siste året etter alt jeg har gjennomgått. For å si det på den måten så må jeg begynne alt fra starten av.....

Så har du noen tips og gode råd om hva jeg skal gjøre for å komme meg i form igjen og kg skal tases av så mottas det med STOR TAKK!!!!

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kostholdet du må se på i all hovedsak. Du må gjerne begynne å gå turer, spesielt i skog og mark for å komme i form for helsa sin skyld, men for å gå ned i vekt må du som kjent spise mindre enn det du forbrenner. F.eks spise 1 skive i stedet for 2 til lunsj, ta mindre mat til middag, kutte ut søtsaker i hverdagen, vann som tørstedrikk etc.

Anonymkode: b8148...625

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spise mindre rett og slett. Øke hverdagsaktivitet. Kutte flytende kalorier som ikke gjør deg mett.

Anonymkode: fddb7...b96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett på kostholdet, ja! Og gjerne legge inn noen gode bakterier for magen og fordøyelsen (sjekk gjerne ut vagusnerven). Feks litt kombucha, yogurt naturell, sylteagurk osv er eksempler som gir god tarmflora. 

I tillegg ville jeg begynt litt rolig å bevege på kroppen. Hva med å prøve yoga for nybegynnere? Gjerne med Jen Hilmann, som er drivende dyktig til å forklare og tar deg fra øvelse til øvelse med sin ro og tilstedeværelse. 

Anonymkode: b62ed...05c

AnonymBruker
Skrevet
sigrid106 skrev (3 timer siden):

For et år siden hadde jeg to store operasjoner som gjorde at jeg ble mye rolig. Det siste året ble så mye inneliv pga både sykehusopphold og ikke minst været. I tillegg til dette så begynte jeg med insulinpumpe, og det gjorde at blodsukkeret har blitt ekstra fint:) Så fint som det er nå har det ikke vært på laaaaang tid. Diabetessykepleieren er veldig fornøyd med blodsukkerverdiene jeg har. Så da kan jeg ikke klage.

MEN:

Nå viser seg det at jeg har lagt på meg ca 10 kg for mye. Så er da spørsmålet mitt hvordan ska jeg bli kvitt en del av de? For jeg kan ikke ha det slik. Så nå må jeg ta et krafttak for at disse kiloene skal vekk.

Jeg er ikke i form siden jeg har vært i ro så mye det siste året etter alt jeg har gjennomgått. For å si det på den måten så må jeg begynne alt fra starten av.....

Så har du noen tips og gode råd om hva jeg skal gjøre for å komme meg i form igjen og kg skal tases av så mottas det med STOR TAKK!!!!

Har ikke sykepleieren snakket med deg om hvordan du kan gå ned? Eventuelt gitt deg en kostholdsplan?

Anonymkode: 88533...0bb

AnonymBruker
Skrevet
sigrid106 skrev (10 timer siden):

MEN:

Siden du har diabetes, så ville jeg nok tatt kontakt med de som har fulgt deg opp, så dere kan legge en kosthold/aktivitetsplan sammen. Du må vel ta hensyn til litt forskjellig med tanke på diabetes.

Anonymkode: bf7b4...4cb

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Siden du har diabetes, så ville jeg nok tatt kontakt med de som har fulgt deg opp, så dere kan legge en kosthold/aktivitetsplan sammen. Du må vel ta hensyn til litt forskjellig med tanke på diabetes.

Anonymkode: bf7b4...4cb

Dette tenker jeg også.

Men bare for å ha det sagt, veldig mange med insulinpumpe og automatisk dosering mister litt kontrollen over kostholdet.  De blir så vant til at blodsukkeret justerer seg selv uansett hva de spiser, og glemmer at insulinmengden i kroppen kan bli ganske høy hvis de ikke er nøye med kostholdet.  Og insulin=fettlagringshormon.

Dette er noe jeg ville snakket med diabetessykepleier om :)

Anonymkode: 6bb27...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...