Gå til innhold

Dere som har alvorlig astma, men har fått litt kontroll?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Viktigste for meg var å få kontroll over hva som var astmaanfall, hva som var EILO/VCD, og hva som var angstanfall.

Ventoline, særlig på forstøver, hadde såpass mange bivirkninger som uro, rask puls og kribling, at det var viktig å få ned bruken av den. For meg fungerte Ventoline som inhalator mye bedre, særlig etter at jeg ble skikkelig nøye med teknikken (noe som er logisk ut fra studiene, siden mer av medisinen kommer godt med i lungene). Hvis jeg hadde tydelig astmaanfall med piping på forlenget utpust tok jeg såklart astmamedisiner som hjalp godt, men de brå anfallene med høy lyd og tranghet på innpust som i retrospekt var mer typisk for angst/VCD/EILO hadde såklart mindre effekt av medisiner. Noen anfall var en kombinasjon, og da måtte jeg jobbe med begge deler.

Og så være kjempenøye med forebyggende medisiner og teknikk når jeg tok dem, og unngå triggere!

Anonymkode: d7ce0...a34

Jeg har verken eilo eller angstanfall, jeg sliter med å puste ut og enormt mye hosting og piping. Lungene mine brukes ikke riktig og er lyder på de i følge legen, har også nedsatt lungefunksjon, bedret litt etter jeg begynte med medisiner. Jeg er ikke redd i anfallene, men jeg er redd for å få anfall upassende steder. Jeg bruker kammer for riktig bruk, men jeg er litt glemsk og kan glemme forebyggende, spesielt på morgen før jobb. Men tar de så fort jeg kommer på de. Jobber for å få de på plass for dette er super viktig. 
Prøv å ikke bruke mye forstøver jeg også, for jeg får uro, høy puls og skjelvinger. 
Vet du hva som trigger deg? Jeg har ikke helt fått tak i det. Men skriver ned sånn at jeg kanskje ser et mønster :) 

Takk for svar alle sammen :) 

Anonymkode: b8210...53d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid astma medisin med meg til en hver tid, den må være klar i jakkelomma. 

Anonymkode: 99152...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...