AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Tok gastroskopi fordi jeg har slitt med løs mage og magesmerter. Det var ingen tarmtotter igjen, og jeg fikk diagnosen cøliaki. Har jeg levd glutenfritt i 2 måneder, men merket ingen forskjell. Nå i ferien spiste jeg litt gluten innimellom, men synes ikke jeg merker noe. Tror ikke jeg har cøliaki. I perioder er magen fin og det blir ikke verre etter inntak av mye hvete. Jeg er nærmere 70 år. Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 512d3...c86
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Hvorfor tror du ikke på legene? Det kan ta årevis å merke bedring, også for yngre personer. 2 mnd er ingenting, tarmen har kanskje ikke engang rukket å starte noen tilfriskning, og dermed får du heller ingen reaksjon. Forøvrig fins det mennesker med cøliaki som ikke opplever å bli syke om de med uhell spiser gluten. Men det betyr ikke at tarmen ikke tar skade. Skjønner ikke hvorfor du absolutt skal putte på gluten når det endelig er oppdaget årsakene til dine mageproblemer. Men det er nå meg. Og jeg har cøliaki selv for ordens skyld. Anonymkode: 0f508...69b 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 Enig med personen over, 2 mnd er ingenting. Og cøliaki må ikke bety at du renner ned med symptomer etter måltid med gluten, men det er over tid hvordan det vil tappe deg og gjøre deg syk. Anonymkode: 1503c...d65
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Er tarmtottene helt flatet ut er det ikke snakk om feil diagnose, da har du cøliaki 100%. Cøliakikere det latent fra fødselen av, men de fleste blir dårlige og får diagnosen når de er mellom 30 og 60 år. Etter det tar det lang tid for tarmtottene å heles, de popper ikke mirakuløst ut den dagen du går over til glutenfritt. Og ved å spise glutenfritt innimellom ødelegger du hele fremgangen. I tillegg til daglige plager har du økt skanse for tarmkreft og benskjørhet ved å slurve med dietten. Anonymkode: 07ba6...351 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Det tar opptil 2 år for voksne å få tarmtottene helt tilbake har jeg lest. Man trenger nødvendigvis ikke merke så mye av å spis ett måltid med glutenholdig mat når man har cøliaki. Anonymkode: dcbc2...659
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 Fikk påvist cøliaki da jeg var 36. Tok flere år å bli bedre. Så det er vare å ta tida til hjelp. Det som er viktig er å leve 100% glutenfritt. Har du fått tilbud om kurs eller samtale på sykehuset? Hvis ikke, be om det. Jeg bodde i Oslo da jeg fikk set påvist, og var på et veldig bra kurs på Lovisenberg. Fastlegen henviste meg. Anbefaler også å lese på cøliakiforeninges tjeneste «spør ekspert». Det har vært mange spørsmål tidligere fra personer som har fått diagnosen som godt voksne. Du kan også stille egne spørsmål. Lenke: https://ncf.no/coliaki/spor-vare-eksperter Anonymkode: df3af...fcb 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Vær forsiktig med melk også om du har cøliaki. Du må være streng med dietten ts. Dette er ikke noe du plutselig har fått. Du har alltid hatt det. Tarmene dine er utslitt. Anonymkode: 202df...4e1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok gastroskopi fordi jeg har slitt med løs mage og magesmerter. Det var ingen tarmtotter igjen, og jeg fikk diagnosen cøliaki. Har jeg levd glutenfritt i 2 måneder, men merket ingen forskjell. Nå i ferien spiste jeg litt gluten innimellom, men synes ikke jeg merker noe. Tror ikke jeg har cøliaki. I perioder er magen fin og det blir ikke verre etter inntak av mye hvete. Jeg er nærmere 70 år. Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 512d3...c86 Når du ikke har tarmtottene igjen, så har sykdommen herjet i kroppen din i årevis. Lever du 100% glutenfritt? Det er uhyre viktig fordi du må få tatt opp næringsstoffer og forsøke å få tarmtottene til å vende tilbake. Å fornekte alvorlige diagnoser er en del av sjokk og sorgprosessen når du får en så pass alvorlig diagnose, men diagnosen er neppe feil. Det vil du sannsynligvis innse når det går nok tid. Anonymkode: 05ea5...154 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå