Gå til innhold

Er det vanlig at vektoppgang kommer en liten stund etter inntaket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på ferie i 3 uker og spiste veldig mye, særlig is og kaker i tillegg til større middager enn vanlig. Sikkert 3000 kcal per dag mot mine vanlige 1400. Trodde jeg hadde gått opp 3 kg, og ble overrasket da jeg kom hjem og bare hadde gått opp 0,5 kg. Men nå, en uke etter, etter å ha gått tilbake til et sunt og magert kosthold, kommer litt vekt og noen cm sigende på. Er dette normalt? 

Anonymkode: 190a2...cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Var på ferie i 3 uker og spiste veldig mye, særlig is og kaker i tillegg til større middager enn vanlig. Sikkert 3000 kcal per dag mot mine vanlige 1400. Trodde jeg hadde gått opp 3 kg, og ble overrasket da jeg kom hjem og bare hadde gått opp 0,5 kg. Men nå, en uke etter, etter å ha gått tilbake til et sunt og magert kosthold, kommer litt vekt og noen cm sigende på. Er dette normalt? 

Anonymkode: 190a2...cb5

Tror ikke det tar flere dager nei.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, på meg fungerer det sånn. Har vært sånn hele livet, og det har mange ganger gitt meg en følelse av at jeg ikke hadde kontroll over vekten. Fordi det virket som om det ikke hadde noen sammenheng med hva jeg spiste. Jeg kunne spise mye en periode, og gå ned. Så kunne jeg spise lite, og gå opp. Men fant tilslutt ut at det var sånn som du beskriver; forsinket sammenheng.

Så fant jeg ut at jeg hadde problemer med stoffskiftet. Og da jeg fikk stoffskiftet under kontroll, opplevde jeg for første gang at matinntaket og vekten hang sammen. Plutselig kom både vekttapet når jeg spiste lite, og vektøkningen når jeg spiser mer - akkurat sånn som det skal være.

Så jeg anbefaler deg egentlig å sjekke stoffskiftet, når du har det sånn. Be legen om å sjekke det, og samtidig insulin nivået. Det kan ha sammenheng med det også.

Å kutte ned på karbohydrater hjalp meg å stabilisere dette ganske mye. Det kan være verdt å sjekke ut en periode, og se om det regulerer balansen i kroppen.

Anonymkode: 082ce...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...