Gå til innhold

Er barnehage bare et snarvei for foreldre som vil ha fri? Min erfaring med hjemmeværende liv

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen,

Jeg må bare få utløp for frustrasjonen min her. Jeg ser så mange folk på dette forumet som synes det er så flott med barnehage og tidlig sosialisering, men jeg må si, jeg synes det er helt sprøtt! Jeg har vært hjemme med barna mine, og det er det beste for dem. Jeg ser så mange foreldre som sender barna sine i barnehage altfor tidlig, bare for å ha litt fri, men hva med kvalitetstid med dem? Jeg ser venner som klager på at barna deres blir syke hele tiden, men de kan ikke forstå at det kanskje har noe med å være i barnehage å gjøre. Jeg vet, fordi jeg har vært der selv – barna mine var konstant syke de første årene.

For min del har jeg valgt å være hjemme. Jeg kjenner at jeg gir dem trygghet og nærhet, og det har vært en fantastisk opplevelse. Det er ikke for alle, men jeg tror folk burde tenke seg om en ekstra gang før de sender småbarn til barnehage bare fordi de tror det er normen.

Så kan alle som er uenige med meg få følelsene sine ut, men jeg står ved mitt valg!

Hilsen en hjemmeværende mamma

Anonymkode: d9664...5d8

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller for å faktisk kunne dra på jobb og ha en lønnet inntekt. Slik voksne mennesker gjør

Anonymkode: 191fc...49f

Uten å tenke på hva alle barnehagetantene med rosa hår lærer barnet ditt. 

Anonymkode: 59475...950

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma valgte å ikke sende meg i barnehage og det syns jeg er trist. Tror jeg hadde hatt stor nytte av sosialiseringen før skolestart. Hun kunne helt sikkert gjort mer for å sosialere meg før skolestart, men jeg tror barnehagen er beste arenaen for det.

Anonymkode: e5e87...28b

• Liker 31
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Oi...næ... enda en nedlatende mor som mener at alle skal være dol henne.

Vet du hva.....om noen foreldre har barn i barnehagen mens de går hjemme...er ikke farlig 

Oh det har ikke du noe med...jeg går hjemme og sendte mitt barn i barnehagen hverdag da jeg går på aap.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med huslån på 24000 i mnd så har vi ikke råd. Mannen får utbetalt ca 34 000 i mnd. Hvem skal betale forsikringer, bil, klær, internett, strøm, mat osv da?

Jeg tenker at en sånn livsstil funker for de som har råd. 

Anonymkode: 91ca7...323

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du det er «fri» å være på jobb fra 8-16 etter å ha vært våken fire ganger natta før…?

Anonymkode: 973f7...a9f

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

At 4-5 åringer har stort utbytte av barnehagen, absolutt. At barn på 10 mnd trenger barnehagen: bullshit. 

Anonymkode: 2a90b...79c

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at foreldrene bare sender barna i bhg tidligst mulig og dem bare har fri selv? Drar du til bhg og loggfører og snoker og følger disse hjem 😅 mens du selv tydeligvis kun er hjemme og barna dine bare er hjemme med deg, og ikke bruker bhg. 
fint for seg at du vil og kan være hjemme med dine. Mange kan liksom ikke bare det. Med mindre man ikke vil ende opp som minstepensjonist som gamle eller ha mat på bordet og et sted og bo i dag. Jeg har litt følelse på at du er en som tror at du er bedre en dem som tydeligvis sender barna i bhg for selv og drive dank hjemme. Man skal være litt forsiktig med og sitte på sin høye hest og dømme alle. Dette er ofte mye myter som går rundt og er noen hjemme og barnet i bhg så kan det være grunner for det også. Min vennine har fått en kronisk sykdom som ble verre etter hun fikk barn og mannen har fått ms. Dem er hjemme på dagtid og barna i bhg, ikke fra det stenger til det åpner men dem er nå i bhg. Selv har jeg vært et ekstra år hjemme, heldigvis kan jeg levere tidlig noen dager og da hente tidlig, eller omvendt. Det hender jeg har fri en sjeldent gang, men da er det som oftes at jeg har en avtale, eller nå få gjort forfallent arbeid, eller ærender jenta mi hater og bli dratt med på. Da kan kun være et par timer i bhg. Hun har i tilegg 4 uker fri på sommeren, og bhg er stengt i romjula og påskeuka. Jeg tenker pass på deg selv, ikke bry deg så mye hvordan andre gjør det, og selv om du får mulighet til og være hjemme så er dem fleste foreldre ikke sånn som du beskriver. Barn har gått av rutiner og ikke stadig måtte ha fri fra bhg om dem går der heller 

Anonymkode: e2e27...281

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei alle sammen,

Jeg må bare få utløp for frustrasjonen min her. Jeg ser så mange folk på dette forumet som synes det er så flott med barnehage og tidlig sosialisering, men jeg må si, jeg synes det er helt sprøtt! Jeg har vært hjemme med barna mine, og det er det beste for dem. Jeg ser så mange foreldre som sender barna sine i barnehage altfor tidlig, bare for å ha litt fri, men hva med kvalitetstid med dem? Jeg ser venner som klager på at barna deres blir syke hele tiden, men de kan ikke forstå at det kanskje har noe med å være i barnehage å gjøre. Jeg vet, fordi jeg har vært der selv – barna mine var konstant syke de første årene.

For min del har jeg valgt å være hjemme. Jeg kjenner at jeg gir dem trygghet og nærhet, og det har vært en fantastisk opplevelse. Det er ikke for alle, men jeg tror folk burde tenke seg om en ekstra gang før de sender småbarn til barnehage bare fordi de tror det er normen.

Så kan alle som er uenige med meg få følelsene sine ut, men jeg står ved mitt valg!

Noen ganger trenger foreldrene fri for å være gode foreldre. 

Ang sykdom så får de få gå gjennom alt enten når de endelig starter i barnehagen eller på skolen. 

Jeg var et barn som ikke gikk i barnehagen og var konstant syk på barneskolen.  

Anonymkode: e3aa7...92d

• Liker 5
Skrevet

(Ps, jeg gadd kun lese overskriften)
Eh nei! Er du klar over hvor godt barna har av å være i barnehage? Alt de lærer, vennskapene de får, rutiner, osv. De har riktignok ikke godt av å være der fra 7-17, men noen timer om dagen-absolutt!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At 4-5 åringer har stort utbytte av barnehagen, absolutt. At barn på 10 mnd trenger barnehagen: bullshit. 

Anonymkode: 2a90b...79c

Og her er jeg faktisk enig.

Men jeg opplever at foreldre som sender ungene sine i barnehagen når de er 10-12 måneder, MYE heller ville vært hjemme med barnet sitt. Men de må tjene penger, for å ha hus, mat, klær o.l. til familien sin. 

Anonymkode: adb3b...b92

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Wow. Jeg som allerede gruet meg intenst til at min lille, som da er 11 måneder, begynner i barnehagen. Det ble ikke akkurat bedre nå. Jeg skal studere, og faren jobber. Vi har faktisk ikke mulighet til å være hjemme, men fint at du har det. Jeg skulle veldig gjerne gjort det samme. Heldigvis har jeg én studiedag i uka som jeg kommer til å prioritere å ha hun hjemme, og faren jobber i starten 50%

• Liker 4
  • Hjerte 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hjemme sammen med bestemor frem til skolestart, og jeg kan love deg at jeg ønsket jeg kunne gå i barnehage sammen med alle nabobarna - og nå snakker vi faktisk om en barndom 90-tallet, hvor det var mer vanlig at enkelte barn var hjemme til skolestart. I dag er vel dette et nærmest ikke-eksisterende fenomen. 

Sak til side; jeg har en jobb og behøver inntekten for å kunne gi mine barn det de trenger, samt en verdig pensjon når den tid kommer. Det er den eneste fornuftige løsningen i dagens samfunn - spør du meg ☺️

Anonymkode: d2960...566

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei alle sammen,

Folk sender barna sine i barnehage for å få fri??? Har du hørt om jobb, eller? Andre foreldre er jo på jobb, når barna er i bhg, for å tjene penger for å forsørge familien. Og bhg er et pedagogisk tilbud for barn der de også får sosialisert med andre barn, ikke bare en oppbevaringsplass. 

Endret av Grüner
  • Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei alle sammen,

Hvorfor er det det beste for dem å være hjemme med deg? Er det ikke bra for dem å sosialisere med andre barn og lære seg det sosiale med andre enn bare foreldrene så tidlig som mulig?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mamma valgte å ikke sende meg i barnehage og det syns jeg er trist. Tror jeg hadde hatt stor nytte av sosialiseringen før skolestart. Hun kunne helt sikkert gjort mer for å sosialere meg før skolestart, men jeg tror barnehagen er beste arenaen for det.

Anonymkode: e5e87...28b

Samme her. Jeg gikk ikke i barnehagen og brukte fryktelig lang tid på å lære meg mye av det sosiale. Keg skulle ønske mamma hadde sendt meg i barnehagen.

Anonymkode: 983e9...2e9

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Fame skrev (5 minutter siden):

Wow. Jeg som allerede gruet meg intenst til at min lille, som da er 11 måneder, begynner i barnehagen. Det ble ikke akkurat bedre nå. Jeg skal studere, og faren jobber. Vi har faktisk ikke mulighet til å være hjemme, men fint at du har det. Jeg skulle veldig gjerne gjort det samme. Heldigvis har jeg én studiedag i uka som jeg kommer til å prioritere å ha hun hjemme, og faren jobber i starten 50%

Du har alltid et valg.

Anonymkode: 6732b...0e0

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...