AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Hei dere andre som henter ut bleier på blå resept på apoteket; hvor mange pakker henter du ut om gangen? Jeg henter bare ut noen få hver gang, men barnet bruker bleier hele døgnet, så må ofte innom apoteket.. Nå er ferien snart slutt, og skal levere 1 pakke på SFO, og 1 pakke på avlastning. Vet ikke hvorfor, men føler meg så grådig når jeg kommer dit å henter ut bare 4 pakker til og med.. teit.. 🙈 Anonymkode: 0c5ac...101
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Hent ut så mye du får lov til. Alternativt bestill det på nettapotek hvis du synes det er flaut? Anonymkode: cdb10...283 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei dere andre som henter ut bleier på blå resept på apoteket; hvor mange pakker henter du ut om gangen? Jeg henter bare ut noen få hver gang, men barnet bruker bleier hele døgnet, så må ofte innom apoteket.. Nå er ferien snart slutt, og skal levere 1 pakke på SFO, og 1 pakke på avlastning. Vet ikke hvorfor, men føler meg så grådig når jeg kommer dit å henter ut bare 4 pakker til og med.. teit.. 🙈 Anonymkode: 0c5ac...101 Henter ut så mye jeg kan/de har inne på lager, så jeg slipper å innom for ofte. (Bruker 1 bleie på natt, så kan ofte hente ut for et par mnd av gangen) Du kan jo også bestille på nett hvis du synes det er bedre. Anonymkode: ac6aa...f34 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 Ikke vær redd for det 😊 Vi fikk MME på resept og i starten hentet jeg bare 1 eller 2 bokser , men fant fort ut at det var dumt😅 Behovet var jo der… så etterhvert bestilte de en kasse om gangen for meg. Anonymkode: 783b5...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 Pleid å hente ut minst en pappeske. Fått det tilkjørt, slapp å hente 😄 Visste faktisk ikke at de kunne det, men det var altså mulig hos oss. Anonymkode: bc8de...b9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei dere andre som henter ut bleier på blå resept på apoteket; hvor mange pakker henter du ut om gangen? Jeg henter bare ut noen få hver gang, men barnet bruker bleier hele døgnet, så må ofte innom apoteket.. Nå er ferien snart slutt, og skal levere 1 pakke på SFO, og 1 pakke på avlastning. Vet ikke hvorfor, men føler meg så grådig når jeg kommer dit å henter ut bare 4 pakker til og med.. teit.. 🙈 Anonymkode: 0c5ac...101 Man kan hente for 3 måneders forbruk om gangen på blå resept. Ingen på apoteket synes det er rart om du henter ut mer enn én pakke. Helt vanlig at folk henter ut mye, så de slipper å komme så ofte. Anonymkode: 8f7b3...5d5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man kan hente for 3 måneders forbruk om gangen på blå resept. Ingen på apoteket synes det er rart om du henter ut mer enn én pakke. Helt vanlig at folk henter ut mye, så de slipper å komme så ofte. Anonymkode: 8f7b3...5d5 Ja, og min erfaring er at de på apoteket oppfordrer til å hente ut mer i gangen. Jeg fikk de til å bestille slik at jeg kunne ta med to esker i gangen. (Apotekene rundt her har begrenset beholdning) Anonymkode: 8e976...c57 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 Her ønsker apoteket at en henter for 3 mnd når der er på blåresept Anonymkode: 6589f...a3e 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #9 Skrevet 31. juli 2024 Tusen takk for svar alle sammen!!! Skal bestille for 3 mnd da, jeg har bod, så eskene står ikke i veien Ts Anonymkode: 0c5ac...101 3 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #10 Skrevet 31. juli 2024 Jeg gar ikke barn med bleier på resept, men bestiller til eldre da jeg jobber i hjemmesykepleien. Jeg bestiller på Boots, 3 måneders forbruk i slengen og gratis hjemkjøring. Ekstremt god service på telefonen når man trenger hjelp med å velge produkter om det plutselig oppstår lekkasjeproblematikk eller lignende. Anonymkode: 21831...e84 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #11 Skrevet 31. juli 2024 På blå resept kan du hente ut medisin/utstyr for 3 måneder av gangen. Null problem, systemet er lagt opp sånn at det skal bli mindre styr for kronikere/andre med behov. Kjempefin ordning. Anonymkode: f12d3...744 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #12 Skrevet 31. juli 2024 Jeg har blå resept på tena bind pga urinlekkasje. Henter 10 pakker av gangen, bruker jo en del ila dagen heh.. så ikke unormalt det! Anonymkode: 22710...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #13 Skrevet 31. juli 2024 Jeg har en 12 åring som har fått ut bleier på blå resept siden han var 8 år for sengevæting. I starten var jeg som deg og tok ut en eller to pakker i gangen. Det går tross alt ikke så mye når han kun bruker det på natten. Etter hvert fikk jeg beskjed om at det var like greit om jeg hentet ut for 3 måneder i gangen, så da begynte jeg med det. Første gang var det veldig flaut, og jeg følte jeg nærmest tømte dem for bleier. Det var ikke så rart, for det viser seg, selv om han kun er sengevæter, at jeg fikk ut 4-5 bleier for dag. Jeg henter fremdeles ut for 3 måneder av gangen, men jeg har fått så stort lager med bleier at nå tar jeg ut bleier som er større enn dem han egentlig bruker. Jeg kunne sikkert ventet både 4 og 5 måneder mellom hver gang jeg henter ut, men frykter at det kan tolkes som at han ikke lenger har behov for bleier på natten. Anonymkode: 0e609...18a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #14 Skrevet 31. juli 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en 12 åring som har fått ut bleier på blå resept siden han var 8 år for sengevæting. I starten var jeg som deg og tok ut en eller to pakker i gangen. Det går tross alt ikke så mye når han kun bruker det på natten. Etter hvert fikk jeg beskjed om at det var like greit om jeg hentet ut for 3 måneder i gangen, så da begynte jeg med det. Første gang var det veldig flaut, og jeg følte jeg nærmest tømte dem for bleier. Det var ikke så rart, for det viser seg, selv om han kun er sengevæter, at jeg fikk ut 4-5 bleier for dag. Jeg henter fremdeles ut for 3 måneder av gangen, men jeg har fått så stort lager med bleier at nå tar jeg ut bleier som er større enn dem han egentlig bruker. Jeg kunne sikkert ventet både 4 og 5 måneder mellom hver gang jeg henter ut, men frykter at det kan tolkes som at han ikke lenger har behov for bleier på natten. Anonymkode: 0e609...18a Du bør jo ikke hente ut mer enn du behøver!! Det tolkes ikke på noen som helst annen måte, men du skal ikke hente ut mer enn du har behov for selv om resepten tillater det. Helfo følger faktisk med på hvem som tar ut urimelig mye, og får i ny og ne tips om svindel. Det å ta ut mer bleier enn man trenger er en kjent svindelmetode, der svindlerne selger bleiene til utlandet. Det er også oppdaget mange dødsbo med store lagere av bleier fordi folk tar ut mer enn de behøver. Nå tror jeg ikke du blir mistenkt for svindel, det er ikke sånn ment, men det tas kontroller og stikkprøver, og Helfo får også tips fra privatpersoner. Samme gjelder mme, og folk har for eksempel tatt ut mye mer mme enn de trenger og så solgt det videre på Finn. Det er svindel, fordi dette kun skal dekke ditt eget private forbruk, og opphører behovet og man har mer igjen SKAL det tilbakeleveres. Særlig ved sengevæting kan jo behovet brått slutte, da er det dumt å opparbeide seg et lager som må destrueres. Igjen - det er HELT ok å ta ut mindre enn resepten tillater, det er ingen som tolker det på noe vis. Anonymkode: 53e66...401 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Skrevet 31. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Første gang var det veldig flaut, og jeg følte jeg nærmest tømte dem for bleier. Det var ikke så rart, for det viser seg, selv om han kun er sengevæter, at jeg fikk ut 4-5 bleier for dag. Jeg henter fremdeles ut for 3 måneder av gangen, men jeg har fått så stort lager med bleier at nå tar jeg ut bleier som er større enn dem han egentlig bruker. Jeg kunne sikkert ventet både 4 og 5 måneder mellom hver gang jeg henter ut, men frykter at det kan tolkes som at han ikke lenger har behov for bleier på natten. Anonymkode: 0e609...18a Jeg skjønner godt hva du mener. Vi fikk også sjokk første gang, men det er en naturlig forklaring. For det første legges det inn en ekstra margin. Det er naturlig å anta at en sengevæter bruker en til to bleier hver natt, men det er ikke alltid tilfelle. Noen sengevætere kan bruke mer enn dette til vanlig. Videre er ikke begrepet "sengevæter" helt presist. Det riktige er at man har uhell når man sover. I denne alderen er det naturlig å tenke at barna kun sover på dagen, men det er mange grunner til at de kan sove mer. For eksempel sover man mer når man er syk, og det er heller ikke unaturlig at barna kan sove når de uansett må sitte stille (F.eks i bil eller fly på reise). Da må det beregnes at man også har bleier til dette. Til slutt er ikke inkontinens en tredelt fordeling. Det er ikke slik at man enten alltid klarer å holde seg, kun klarer å holde seg på dagen eller er helt inkontinent. For å få bleier på blå resept må man være minst "delvis inkontinent", der sengevætere er av den milde varianten. Da de færreste blir ansett som 100% inkontinent medfører det at sengevætere ender i en gruppe med dem som også må bruke noe bleier på dagtid. Min gutt er nok noe lik din, og vi har derfor ikke behov for alle bleiene. Vi tar likevel ut full pakke når vi først henter ut, men henter ikke ut fullt så ofte som hver 3.måned. Til slutt vil jeg gjøre oppmerksom på at din sønn, selv om han kun er sengevæter, antagelig har større problemer med å holde seg tørr på dagtid enn "vanlige barn". Du skal derfor ikke være redd for å la han bruke bleie på dagtid også dersom dere er et sted der toalettbesøk kan ta lenger tid eller være vanskeligere enn normalt. Det er godt innenfor uten at du skal frykte å bli dømt for svindel. Anonymkode: ec1b3...ddb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #16 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en 12 åring som har fått ut bleier på blå resept siden han var 8 år for sengevæting. I starten var jeg som deg og tok ut en eller to pakker i gangen. Det går tross alt ikke så mye når han kun bruker det på natten. Etter hvert fikk jeg beskjed om at det var like greit om jeg hentet ut for 3 måneder i gangen, så da begynte jeg med det. Første gang var det veldig flaut, og jeg følte jeg nærmest tømte dem for bleier. Det var ikke så rart, for det viser seg, selv om han kun er sengevæter, at jeg fikk ut 4-5 bleier for dag. Jeg henter fremdeles ut for 3 måneder av gangen, men jeg har fått så stort lager med bleier at nå tar jeg ut bleier som er større enn dem han egentlig bruker. Jeg kunne sikkert ventet både 4 og 5 måneder mellom hver gang jeg henter ut, men frykter at det kan tolkes som at han ikke lenger har behov for bleier på natten. Anonymkode: 0e609...18a På Boots spør de om daglig forbruk og leverer nok til 3 mnd ut fra det du faktisk trenger. Går man tom bestiller man neste levering før ig opphusterer leveringen. Ser de at det er lenge siden sist levering diskuterer man nesjustering. Det går ikke ut over hva man maksimalt kan få. Anonymkode: 21831...e84 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #17 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei dere andre som henter ut bleier på blå resept på apoteket; hvor mange pakker henter du ut om gangen? Jeg henter bare ut noen få hver gang, men barnet bruker bleier hele døgnet, så må ofte innom apoteket.. Nå er ferien snart slutt, og skal levere 1 pakke på SFO, og 1 pakke på avlastning. Vet ikke hvorfor, men føler meg så grådig når jeg kommer dit å henter ut bare 4 pakker til og med.. teit.. 🙈 Anonymkode: 0c5ac...101 Du kan få levert hjem for tre måneder om gangen dersom du har lagerplass. Bandasjist pleier å levere, uten ekstra kostnader. Du har rett på det du trenger for tre måneder om gangen, hvordan du organiserer henting er din sak og ingen andre sin. Så ikke tenk på dette. Anonymkode: 8e5da...370 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #18 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du bør jo ikke hente ut mer enn du behøver!! Det tolkes ikke på noen som helst annen måte, men du skal ikke hente ut mer enn du har behov for selv om resepten tillater det. Helfo følger faktisk med på hvem som tar ut urimelig mye, og får i ny og ne tips om svindel. Det å ta ut mer bleier enn man trenger er en kjent svindelmetode, der svindlerne selger bleiene til utlandet. Det er også oppdaget mange dødsbo med store lagere av bleier fordi folk tar ut mer enn de behøver. Nå tror jeg ikke du blir mistenkt for svindel, det er ikke sånn ment, men det tas kontroller og stikkprøver, og Helfo får også tips fra privatpersoner. Samme gjelder mme, og folk har for eksempel tatt ut mye mer mme enn de trenger og så solgt det videre på Finn. Det er svindel, fordi dette kun skal dekke ditt eget private forbruk, og opphører behovet og man har mer igjen SKAL det tilbakeleveres. Særlig ved sengevæting kan jo behovet brått slutte, da er det dumt å opparbeide seg et lager som må destrueres. Igjen - det er HELT ok å ta ut mindre enn resepten tillater, det er ingen som tolker det på noe vis. Anonymkode: 53e66...401 Det er helt normalt å hente it for 3 mnd av gangen , ingen mistenkes for svindel av det Anonymkode: 6946a...d83 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du bør jo ikke hente ut mer enn du behøver!! Det tolkes ikke på noen som helst annen måte, men du skal ikke hente ut mer enn du har behov for selv om resepten tillater det. Helfo følger faktisk med på hvem som tar ut urimelig mye, og får i ny og ne tips om svindel. Det å ta ut mer bleier enn man trenger er en kjent svindelmetode, der svindlerne selger bleiene til utlandet. Det er også oppdaget mange dødsbo med store lagere av bleier fordi folk tar ut mer enn de behøver. Nå tror jeg ikke du blir mistenkt for svindel, det er ikke sånn ment, men det tas kontroller og stikkprøver, og Helfo får også tips fra privatpersoner. Samme gjelder mme, og folk har for eksempel tatt ut mye mer mme enn de trenger og så solgt det videre på Finn. Det er svindel, fordi dette kun skal dekke ditt eget private forbruk, og opphører behovet og man har mer igjen SKAL det tilbakeleveres. Særlig ved sengevæting kan jo behovet brått slutte, da er det dumt å opparbeide seg et lager som må destrueres. Igjen - det er HELT ok å ta ut mindre enn resepten tillater, det er ingen som tolker det på noe vis. Anonymkode: 53e66...401 Når du er inne på temaet svindel, så trenger man ikke gå lengre enn til Finn.no. Der selges det bleier og tilsvarende folk får ut på blå resept, i mengder. Det samme gjelder næringsdrikker. Noen henter ut på blå resept, og selger videre. De samme har holdt på over lengre tid. Så Helfo kan umulig følge veldig godt med. Anonymkode: 8e5da...370
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Når du er inne på temaet svindel, så trenger man ikke gå lengre enn til Finn.no. Der selges det bleier og tilsvarende folk får ut på blå resept, i mengder. Det samme gjelder næringsdrikker. Noen henter ut på blå resept, og selger videre. De samme har holdt på over lengre tid. Så Helfo kan umulig følge veldig godt med. Anonymkode: 8e5da...370 Helfo tar imot tips og følger opp de mest alvorlige tilfellene. Men Helfo har ikke ansatte med egne oppgaver som sjekker Finn. Helfo Kontroll har mange saker på seg, så å påstå at de ikke følger med blir jo feil, Helfo har innsikt i en god del komplekse saker som ikke hadde blitt oppdaget uten egne analysemetoder. Sånn sett er ikke Finn-sakene høyest prioritert, da det ofte ikke ligger millioner av kroner i hver enkeltsak. Men Helfo tar i ny og ne kontakt med enkeltpersoner som selger på Finn eller Marketplace og informerer om at dette ikke er lov og at varene skal returneres. https://www.helfo.no/kontroll/tips-til-helfo Anonymkode: 53e66...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå