Gå til innhold

Hva går man med i borgerlig bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å gifte oss borgerlig da en halvpart ikke er kristen og ikke vil gifte seg i kirken og en halvpart er det og usikker.

Hva må vi gjøre for å komme dit? 

Hvilke klær er passende? 

Hvilke gifteringer er mest vanlige? 

Andre ting? 

Anonymkode: 0d5aa...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere velger helt selv. Kan ha brudekjole og full pakke, eller jeans om dere vil det. Bare vit at selve vielsen er kortere og enklere, men hvor mye dere vil legge i det, er helt opp til dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ko takt kommunen om dere vil gjøre det kommunalt. Kontakt human,etisk forbund dersom dere vil gjøre det gjennom dem.

Man har på seg akkurat det man vil i borgerlige bryllup. Det er vanlig å ha hvit brudekjole og dress, og gjestene har vanlige festklær.

Gifteringene ser ut som vanlige gifteringer. Dere velger dem jo selv. 

Borgerlig bryllup er det samme som kirkebryllup, bare at det ikke er i kirken, og at man ikke lover evig troskap med gud som vitne. 

Noen gifter seg på rådhuset, noen på en fjelltopp, noen på stranda, og noen i bygdehuset. Dere velger selv.

Anonymkode: 25ee4...9da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner 3stk og meg selv som har giftet seg borgerlig. Jeg og 2 stk hadde vanlig tradisjonell brudekjole/hvit kjole. Jeg valgte en enkel en, ville ikke ha "bløtkake" kjole. Sistemann giftet seg i en pen silkedress i crème. Hun er en eldre dame som giftet seg på nytt. 

Ringene våre er helt vanlige gifteringer. Min i en enkel liten avrundet gullring, mannen sin er hakket større og rund. Vi valgte ringene etter hendene våre. Han kledde litt størrelse, mens jeg kler en som er mindre og diskré 

Anonymkode: d8b9a...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er borgelig eller kristelig har ingen betydning for klær, ringer osv. 

Skjønner ikke spørsmålet ditt med hvordan komme seg dit…? Det bestemmer du selv. Noen tar t-bane, noen går, busser, kjører selv eller tar taxi.

Anonymkode: 9fe00...c40

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen forskjell på tingene du spør om mtp kirkelig og borgerlig, du velger alt selv slik du vil ha det.

"Borgerlig" kan være enten hos kommunen på rådhuset, eller via privat vigsler som human-etisk forbund, humanistforbundet og lignende på et selvvalgt sted. Les på de ulike nettsidene. 

For både kirkelig og borgerlig vigsel søker man først om prøvingsattest på skatteetaten sine nettsider. 

Anonymkode: fd3fc...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alt du spør om kommer jo helt an på hva dere ønsker selv. 

Vi giftet oss i kirke. Mitt søsken giftet seg "ikke-kirkelig". 
De viktigste forskjellene: 
- De hadde vielsen i festlokalet. Vi hadde vielsen i kirken og alle gjestene måtte forflytte seg til festlokalet etterpå. 
- Vi hadde "vielseslokalet" ferdig satt opp. De måtte gjøre festlokalet klart til vielsen og sette opp stoler og "portal" og sånt selv. 

Ellers var vel ting ganske likt. 
Hos oss kjørte mange bil til kirken, og så videre til festlokalet, hvor de parkerte og hentet bilen neste dag. 
Med mitt søsken, kjørte de bilen til festlokalet og hentet bilen neste dag. 
Ringer velger man jo etter hva man ønsker å ha av gifteringer resten av livet. 
Antrekk både for brudepar og gjester var samme stil, uavhengig av om det var kirkevielse eller "ikke-kirkelig" vielse. 

Det er selvfølgelig mange som "ikke orker styret" med vielse og fest og alt det der. 
De ønsker å bli gift, og bli ferdig med det. 
Mange gjør det da enkelt. 
De bestiller tid på tinghuset eller hvor nå det avholdes borgerlige vielser der de bor. Og så møter de opp i "vanlige klær" og reiser hjem etterpå. (Og forteller det til færrest mulig.) 

Veien til bryllup er i bunn og grunn følgende: 
- Søk prøvingsattest på skatteetaten sine nettsider. (Dette MÅ gjøres for å få lov til å gifte seg.) 
- Finn en dato, tid og sted for vielsen. (Tinghus, kirke eller annet sted.) 
- Planlegg bryllupet slik dere vil ha det. (Ringer, festlokale, antrekk for dere, stil på gjestenes antrekk, alkohol/ikke alkohol på festen, fotograf, mat, osv.) 
- Book det som må bookes i god tid. (Vigsler, lokale, fotograf) 
- Gjennomfør og juster planer underveis. 

Anonymkode: 5d782...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På rådhuset er det vanligst å være mer hverdagslig pyntet enn ordentlig brudekjole osv, noen går også i helt vanlige klær uten feiring, men fullt lov å pynte lokalet og gå «full brud» der også.

Anonymkode: 8e34d...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste forskjellen er at dere blir viet borgerlig og ikke kristelig. 
Festen, kjolen og det dere måtte ønske dere kan være det samme 

Anonymkode: 30f27...ad7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I de borgelige bryllupene jeg har vært gjest i har like gjerne kunne vært kristne. Jeg har til å med vært på ute vielse samme sted med humanistene og DnK

Anonymkode: b945a...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme som man ville gått med i kirkebryllup, eller basert på hvordan bryllupet legges opp fra brudeparet, eller noe man er komfortabel med å gå i. 

Bryllup er bryllup - hør med brudeparet hvordan de legger opp bryllupet sitt. 

Anonymkode: a3a3c...d0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 8.09):

Samme som man ville gått med i kirkebryllup, eller basert på hvordan bryllupet legges opp fra brudeparet, eller noe man er komfortabel med å gå i. 

Bryllup er bryllup - hør med brudeparet hvordan de legger opp bryllupet sitt. 

Anonymkode: a3a3c...d0b

Ekspander  

Nå ER TS "brudeparet", og lurer på hvordan de skal legge opp bryllupet sitt. 

Anonymkode: 5d782...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...