Gå til innhold

Begge foreldre på tilvenning i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier barnehager å synes det er greit at begge foreldre møter opp på tilvenning? Eller blir det litt voldsomt? Vi har mulighet begge to, og tenkte i hvert fall å være begge to der første dag, så kanskje bytte på de neste dagene. ☺️

Anonymkode: 3b927...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meningen er at barnet skal tilvennes barnehagen. Da blir det dumt at begge foreldrene er der. Så vidt jeg husker skal man være litt i bakgrunnen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir veldig mange i barnehagen om alle ungene på tilvenning skal ha med seg 2 voksne. Det holder med 1 og så kan dere heller ta hver deres dager med barnet i barnehagen

Anonymkode: bdf72...86b

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ber de klart og tydelig om at kun en forelder bør delta. Det er ingen fordel å være to stykk. Er ikke barnet trygg nok på en av dere?

Anonymkode: 0b658...6d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

To samtidig er tull. Barnet klarer seg fint med en forelder, dere vil være forstyrrende. 

Anonymkode: e9d16...c15

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her får kun en være med

Anonymkode: a4156...c65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge to første dagen går fint, så kan dere bytte på etter det. Første dagen er ikke mange timene, men etter det blir det litt for mange voksne hvis alle barna skal ha med begge foreldrene. 

Anonymkode: 159db...bf5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull å komme to stykker. Tenk hvor trangt det blir, samt de andre barna som må forholde seg til så mange… jeg regner med dere er førstegangsforeldre for flergangsforeldre could never😂 nei, en av dere drar så får den andre dra hjem slappe av litt, gjøre ærend eller ha middagen på bordet når barnehagedagen er ferdig ;) 

Anonymkode: 4a5d1...939

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da er det bedre at dere tar hver deres dager, da kan dere legge tilrette for en lengre og roligere tilvenning 😊

Anonymkode: 0c94f...b70

• Liker 1
Skrevet

Hør med bhg. Datteren min begynner neste mandag og her er det kun ønske om en forelder av gangen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder i massevis med en, bytt på å være der hvis dere vil.

Anonymkode: 2aec4...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pleier barnehager å synes det er greit at begge foreldre møter opp på tilvenning? Eller blir det litt voldsomt? Vi har mulighet begge to, og tenkte i hvert fall å være begge to der første dag, så kanskje bytte på de neste dagene. ☺️

Anonymkode: 3b927...5af

Vi var sammen om det første dagen for at de skulle få møte oss begge. Så fulgte jeg opp de siste dagene. 

Anonymkode: 746fc...a74

AnonymBruker
Skrevet

Husk at barnet først og fremst skal bli trygg på de ansatte, hvis det er fullt med foreldre der så blir det vanskelig for ansatte å få kontakt med barna.

Anonymkode: 2aec4...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage sa at de helst ønsker at bare den ene er der, men at det såklart er ut fra livssituasjon. Er foreldre feks skilt kan det være gunstig om begge er der. Men hovedsaklig ønsker de kun en forelder. Handler også om at hvis alle barn har med to foreldre blir det veldig mange voksne mennesker og ikke en naturlig overgang på samme måte.

Anonymkode: 29bde...c05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår oppfordret begge foreldre til å delta første dagen dersom det var mulig, for så å bytte litt på resten.

Anonymkode: 2284e...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Ro dere ned, nok med 1

Anonymkode: 40443...329

AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med to forskjellige barnehager i forskjellige byer. Begge steder møtte begge foreldre opp første dag som regel (denne dagen var ganske kort, mest for å hilse på, se seg rundt osv). Siden holder det at en av foreldrene er der resten av tilvenningen. Så ingen som var 2 da. 

Anonymkode: e51b5...ea7

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som passer dere, og spør personalet om det er greit. Barn begynner ofte i ulik tid, slik at ikke alle er på tilvenning samtidig. 
selvfølgelig er det stas for begge foreldre å få med seg dette. 
Jeg jobber i barnehage, og har hatt begge deler. Det går fint 

Anonymkode: d50cb...bef

AnonymBruker
Skrevet

Vi var der begge to. Første dagen fikk vi omvisning og ble med på lek innendørs. Vi ble til lunsj og fikk da sitte med barnet. Eller jeg satt der, far satt litt bortenfor grunnet plass. Hun var 10mnd da hun begynte, så vi lekte på gulvet med henne. Hun var ikke så interessert i andre da. Men andre barn kom bort og hilste på. Ansvarlig pedagog som ble kontakten var også en del med i lek for å bli kjent. 

Dagen etter var kun jeg med da mannen måtte jobbe. Vi kom etter frokost, var med på litt lek og samling. Jeg gikk da lunsj var ferdig og hun lekte litt og ble lagt for dupp. Så ringte de da hun våknet. Hun var vel ca 30min våken og sov 1-1,5t også hentet jeg. 

Tredje dagen ble jeg med frem til lunsj, så spiste hun "alene", lekte litt før dupp også hadde vi avtale på at de skulle leke etter dupp, men ringe hvis hun virket sliten. Hun var der vel ca 2t etter dupp. Fungerte veldig bra.

Nå var det riktnok kun hun og en til som startet den uken, så det var mulig å tilpasse litt. Syns det var kjekt begge kunne bli med første dag. Spesielt kjekt mannen fikk en innføring i rutinene, hvor og hvilken plass man skulle legge ekstratøy, matboks, finne evt våte klær (tørkeskap). Og begge fikk hilst på noen av de ansatte og barna. Ikke at mannen ikke klarer slikt, men det går litt "tregere" hos han, og da viste han om rutinene når han skulle levere.

Jeg vil ellers gi et tips om å begynne tidlig å bytte på levering og henting. Vet en del sliter med at "kun" mamma får levere ellers blir det kaos. Er også kjekt for oss begge å kjenne til alle ansatte og flere av barna og foreldrene.

Anonymkode: 90be9...a35

Skrevet

Hvis begge to skal være med, høres det ut som om det er mer for foreldrenes skyld enn for barnet. Poenget er jo å venne barnet til barnehagen, ikke foreldrene.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...