Gå til innhold

Droppe fadderuke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanlig? Har ikke sosial angst eller noe sånt, jeg bare synes det er dritslitsomt med fest etter fest og aktivitet etter aktivitet. Finner ingen glede i det og bryr meg ikke stort om vennskap.

Anonymkode: 5259e...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det vanlig? Har ikke sosial angst eller noe sånt, jeg bare synes det er dritslitsomt med fest etter fest og aktivitet etter aktivitet. Finner ingen glede i det og bryr meg ikke stort om vennskap.

Jeg tror det er mer vanlig enn man skulle tro. Hvis man ikke får glede av det og/eller ikke bryr seg om nye vennskap så er det helt greit å droppe det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bryr du deg ikke om vennskap? Studietiden er jo så viktig sånn sett, man får nye vennskap og masse fine opplevelser i studieårene som mange husker som den beste tiden i livet. Jeg ville rådet deg til å velge deg ut noe og bli med på en del av fadderuker, gå litt ut av deg selv og vær på tilbudssiden, smil og vær kontaktsøkende, så kan du heller se an i tiden etter denne uken hvor sosial du er videre og om du trives sammen med noen av de du møtte? Gi det en sjans da, hvem vet, kanskje du blir positivt overrasket? Husk at ikke alle er typiske festere, det finnes alle mulige type mennesker på studiesteder, prøv å se etter de du tror du vil trives med, og ta kontakt😊

Anonymkode: 2741e...158

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet en del, orket virkelig ikke være med på alt. Man blir jo uansett kjent på de premissene man selv ønsker igjennom skoleåret.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var mer på noen aktiviteter, men ikke festene. Jeg ville bli kjent med noen andre på kullet for å finne meg kollokviegruppe. Jeg gikk ett studie med mye gruppearbeid, og det var fordel å ha sosialisert litt med noen andre før gruppene ble valgt.

Anonymkode: 99937...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg virker fadderuken som en stor fest med masse alkohol. For meg som ikke drikker, ville jeg følt meg veldig ukomfortabel. Det er ikke på den måten jeg blir kjent med nye mennesker. 

Anonymkode: 340ea...c15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, ikke uvanlig.

Og nabolaget rundt takker alle som står over 😂

Anonymkode: 2881d...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte ikke en gang tanken. Syns sånn er kjempeslitsomt og studievenner kunne snakke om rene russestemningen på enkelte studentbarer. Jeg droppet reisetiden selv av en grunn.

Tok likevel et par øl eller glass vin med klassevenner etter endt eksamen, oppgaver o.l ellers i året. Det var jo da med folk jeg hadde blitt kjent med i løpet av studiene, så visste det ville bli koselig.

Anonymkode: 2bfc2...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte ikke en gang tanken. Syns sånn er kjempeslitsomt og studievenner kunne snakke om rene russestemningen på enkelte studentbarer. Jeg droppet reisetiden selv av en grunn.

Tok likevel et par øl eller glass vin med klassevenner etter endt eksamen, oppgaver o.l ellers i året. Det var jo da med folk jeg hadde blitt kjent med i løpet av studiene, så visste det ville bli koselig.

*reisetiden=russetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (3 timer siden):

Jeg droppet en del, orket virkelig ikke være med på alt. Man blir jo uansett kjent på de premissene man selv ønsker igjennom skoleåret.

Jeg ble selv anbefalt å være med på en del av det som skjedde i fadderuken, og jeg så det selv også, at det er den uken folk virkelig er åpen for nye bekjentskaper osv, alle er åpne og ønsker kontakt. Det er lurt å henge seg på før alle har funnet sine klikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble selv anbefalt å være med på en del av det som skjedde i fadderuken, og jeg så det selv også, at det er den uken folk virkelig er åpen for nye bekjentskaper osv, alle er åpne og ønsker kontakt. Det er lurt å henge seg på før alle har funnet sine klikker.

Ja, hvis man er interessert i å danne vennskap fra start. I mitt kull var vi flere som ikke var med, eller bare delvis var med. Noen hadde små barn, noen hadde ikke interesse, noen bodde langt unna, altså ulike grunner. Alle fant seg noen de kom overens med likevel, og i min klasse var vi flinke til å ha sammenkomster gjennom hele studiet, så da dukket folk opp når de kunne, og droppet det når de ikke kunne. Vi ble alle godt kjent med noen selv om ikke alle var med på fadderuken. Tenker det er litt opp til en sjøl hva man gjør det til og hvilken innsats man ønsker å legge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (10 timer siden):

Ja, hvis man er interessert i å danne vennskap fra start. I mitt kull var vi flere som ikke var med, eller bare delvis var med. Noen hadde små barn, noen hadde ikke interesse, noen bodde langt unna, altså ulike grunner. Alle fant seg noen de kom overens med likevel, og i min klasse var vi flinke til å ha sammenkomster gjennom hele studiet, så da dukket folk opp når de kunne, og droppet det når de ikke kunne. Vi ble alle godt kjent med noen selv om ikke alle var med på fadderuken. Tenker det er litt opp til en sjøl hva man gjør det til og hvilken innsats man ønsker å legge i det.

Men hvis dere faktisk var en klasse, så er jo det noe annet enn for studenter flest? I en klasse vil man alltids bli kjent med noen, men på typiske universitetetsstudier er det ikke like lett.

Når jeg tok bachelor og senere master var vi ingen klasse, vi hadde forelesninger i store saler med mange andre i de aller fleste fag, og tilsvarende med gruppetimer osv. Så om man ikke ble kjent med noen i fadderuka visste du ikke nødvendigvis hvem som gikk på studiet ditt engang, og du blir sittende alene i alle forelesninger, må jobbe med innleveringer alene etc. Ikke så praktisk. Vi hadde linjeforening som satt opp arrangementer, men de fleste av disse var fester og hytteturer som ikke er lettere å dukke opp alene på enn fadderuka.

Å dukke opp i fadderuka er en enkel investering dersom du går et slikt studie, du trenger ikke bli lenge eller drikke noe, bare nok til å kunne slå av en prat og vite hvem som går det samme som deg som du kan spørre om praktiske ting eller til og med jobbe sammen med senere. Hos oss (tungt realfaglig studie) var det hvertfall påfallende hvor mange av de som ikke var med i fadderuka som raskt droppet ut av studiet.

Anonymkode: 6fba0...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde ikke lyst, men stilte. 

Og er så glad for det. Jeg fikk venner for livet, og det reddet det sosiale gjennom studietiden. Man har noen å sitte med første dag på forelesning, og spise lunsj med. 

Under fadderuken er alle ekstremt søkende og åpne, og du kan snakke i vei med alle du møter, utveksle kontaktinformasjon, på en måte jeg aldri har opplevd verken før eller senere. Men når vi først kom til forelesningssalen var vennskapene "satt", bare på en liten uke. 

Anonymkode: 35c42...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...