AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #41 Skrevet 31. juli 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Å? Jeg har jobbet som astronaut og supermodell. Likte helt klart navlen min best. Anonymkode: 195b0...3aa Er vel langt mer sannsynlig at noen klarte å bli lege og siviløkonom enn astronaut og supermodell. Anonymkode: c8cf0...db8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #42 Skrevet 31. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Men mennesker, de må man jobbe med. Det gjelder også siviløkonomer. Liker man lite menneskelig kontakt ville jeg ikke vurdert noen av disse retningene. Anonymkode: 1ac06...e47 Jeg er siviløkonom og har savnet mer menneskelig kontakt i de første 4 jobbene mine. Har endelig fått en jobb med LITT mer kontakt med mennesker, men skulle nok satset på medisin i stedet 😅. Så jeg vil påstå du trygt kan velge økonomi hvis du vil ha lite med folk å gjøre. Anonymkode: bf101...066 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #43 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var ekstremt kort arbeidsuke for lege å være. Så da hadde jeg på ingen måte laget et poeng ut av at litt av arbeidet skjer hjemme. Anonymkode: 1ac06...e47 Nei, 44-46 timer er ganske vanlig arbeidsuke for sykehusleger: https://tidsskriftet.no/2022/12/legelivet/arbeidstid-og-sovn-blant-sykehusleger (Norske tall litt ned på siden). Husk at hvilende vakt - som mange overleger har - vektes mye ned, slik at en hel natt = kun noen få timer med lønn. Fastleger jobber mer: https://www.dagensmedisin.no/primaerhelsetjeneste/kartlegging-fastlegene-jobber-i-snitt-556-timer-i-uken/210065 (Men median hadde vært mer informativt.) Når det gjelder mannen min vet jeg faktisk ikke hvor mange arbeidstimer han har per uke. Men han jobber mandag-fredag 07:30-16:00, jobber fast (UTA-tid) en kveld i uka (vanligvis til 22-23), og så kommer vakter (kveld/natt og helg) og vakansvakter i tillegg. Synes du det er ekstremt lite? Det gjør ikke jeg. Og denne jobbingen hjemme, med sjekking av prøvesvar, telefoner til/fra sykehuset, faglig oppdatering og lage foredrag på kveldstid, den er UBETALT og kommer i TILLEGG til alt det andre. Ekstremt lite, synes du? Greit at arbeidsgiver baserer seg på gratisarbeid hjemme? Nope. Og denne arbeidsgiveren er faktisk ganske grei, som faktisk lar ham skrive overtid. En overtidskonto som rutinemessig bryter bestemmelsene i aml, forresten. Så tenk deg om to ganger, TS. Den reelle timelønna er ikke imponerende, selv om lønnsslippen er grei. Anonymkode: 3770e...106 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå