AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #1 Skrevet 30. juli 2024 Fra jeg var liten har jeg "visst" at det var lege jeg skulle bli. Tok realfag på ungdomsskolen og sitter nå med vitnemål. Søkte meg ingen steder i år fordi jeg vil ta et jobbår som jeg allerede er i gang med. Men neste år skal jeg på skolebenken, og trodde opptil et par uker siden at det var medisin jeg skulle studere. På grunn av selvsikkerheten har jeg aldri utforsket andre muligheter eller sett på andre studier. Fikk av en venn anbefalt å bli siviløkonom og kikket på det nå for litt siden. Synes det høres veldig interessant ut, det virker som om det er god lønn og mulighet for hjemmekontor. I tillegg har jeg alltid sett for meg at hvis jeg ikke kunne bli lege ville jeg jobbet i bank. Men nå er jeg usikker. Siviløkonom er jo ikke like mye prestisje som lege. Jeg kan søke meg inn på økonomi og admin (siviløkonom) hele livet pga snittet mitt, men jeg kan kun søke medisin neste år. Etter det er snittet mitt for lavt (ordinær kvote). Jeg har tenkt på å kanskje studere de to samtidig? Noen med erfaringer / tanker rundt yrkene? Anonymkode: a082e...45a
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #2 Skrevet 30. juli 2024 Jobbet som begge deler. Lege er klart det mest meningsfulle og det som aldri blir kjedelig. Men lege er mer krevende både studie og jobb. Men kan fortsatt jobbe som begge deler, og velger lege hver dag, selv om det økonomisk sett er ganske likt. Og den andre retningen er mer bedagelig. Anonymkode: ba016...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #3 Skrevet 30. juli 2024 Neither. Skal ikke velge yrke etter prestisje, men interesser. Og når valget er mellom to fagfelt som spriker så mye, så sier det meg at du egentlig ikke brenner for noen av dem. Anonymkode: 195b0...3aa 7 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #4 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jobbet som begge deler. Lege er klart det mest meningsfulle og det som aldri blir kjedelig. Men lege er mer krevende både studie og jobb. Men kan fortsatt jobbe som begge deler, og velger lege hver dag, selv om det økonomisk sett er ganske likt. Og den andre retningen er mer bedagelig. Anonymkode: ba016...7aa Å? Jeg har jobbet som astronaut og supermodell. Likte helt klart navlen min best. Anonymkode: 195b0...3aa 6 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #5 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobbet som begge deler. Lege er klart det mest meningsfulle og det som aldri blir kjedelig. Men lege er mer krevende både studie og jobb. Men kan fortsatt jobbe som begge deler, og velger lege hver dag, selv om det økonomisk sett er ganske likt. Og den andre retningen er mer bedagelig. Anonymkode: ba016...7aa Ts her Jeg ser på LinkedIn at mange av Norges finansledere begynte som siviløkonomer. Så jeg er ikke helt enig i at det er "bedagelig og kjedelig" liksom. Men jeg er enig i at lege er det mer fart og spenning i. Anonymkode: a082e...45a
Hunmedham Skrevet 30. juli 2024 #6 Skrevet 30. juli 2024 (endret) Det du vil drive med. Det som interesserer deg mest. Og - det du passer til. Det finnes skoleflinke folk som går rett inn på medisinstudiet, men som ikke burde være leger. De mangler kanskje menneskeinteressen. Så tenk deg om. Dette er to veldig forskjellige yrker, med bare opptakskravene til felles. Husk også at legeyrket har dalende status. Privatpraksis innunder fastlegeordningen betyr 15-minutters konsultasjoner og endeløst mas om sykmeldinger. Som sykehuslege må du gå 20-timersvakter med personsøker-stress og en lønn som er lavere enn du forestilte deg. Endret 30. juli 2024 av Hunmedham 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Begynn på medisin, se om du liker det. Som du sier så kan du starte på siviløkonom etterpå, eventuelt ta noen økonomifag i tillegg. Du kan ikke søke siviløkonom og ta medisinfag i tillegg (studiet fungerer ikke sånn). Jeg tror du alltid kommer til å tvile hvis du ikke prøver medisin først. Også mye enklere å hoppe av medisin/begynne på nytt senere. Anonymkode: c90cd...d79 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 Du virker foreløpig litt for umoden for et sånt valg. Status har lite med et langvarig jobbyrke å gjøre. Se opp og ut. Anonymkode: c88b8...551 7 1 3
Fremmed fugl Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Dritt i prestisje, penger eller mulighet til hjemmekontor. Hva tror du at vil engasjere deg. Som jeg sa til en av mine unge leger igår. Vi er så heldige at vi har muligheten å brenne for et fantastisk spennende fag og de mennesker vi møter hvis vi ønsker det. Eller så kan vi bare gå på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Fordeler siv.øk; fleksibilitet, hjemmekontor, rett ut i fast jobb, lønn bestemt av innsats, mange goder, varierte oppgaver, enkelt å skifte retning... (med forbehold om at det finnes mange retninger å gå) Ulemper siv.øk; man er på jobb "hele tiden" om man vil gjøre karriere, særlig i begynnelsen. Man starter relativt lavt i lønn og må jobbe seg opp (men da er lønnshoppene store), næringslivet kan være brutalt om det er karriereveien man velger. Fordeler lege; høy lønn fra første stund og mulighet for mye ekstra utbetalt, ferdig med jobb når man kommer hjem, slipper jobbantrekk og dresscode, jobb der man beveger seg mer fysisk, møter mange ulike mennesker. Ulemper lege; arbeidstidene, bundet til sykehuset, ofte dårlig arbeidsmiljø i det offentlige, man vil i løpet av karrieren oppleve å bli meldt til granskning, kan være repetativt Men vet du hva, viktigst av alt; vi hadde aldri byttet. Fordi da hadde vi hatet livet. Vi jobber med det vi brenner for, og det gjør at jobben gir mye energi og glede, uavhengig av nedsidene ved stillingen. Anonymkode: 1ac06...e47
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 Siden du virker å være opptatt av status: Rettsvitenskap. Høyt snitt, så du får valuta for det gode vitnemålet fra videregående. Og folk rundt deg blir imponert. Hvis du faktisk liker å hjelpe mennesker (får tro det siden du har drømt om medisinstudiet i årevis) er det også plenty av muligheter til det som jurist. Vinn-vinn! Anonymkode: 69849...714 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Siden du virker å være opptatt av status: Rettsvitenskap. Høyt snitt, så du får valuta for det gode vitnemålet fra videregående. Og folk rundt deg blir imponert. Hvis du faktisk liker å hjelpe mennesker (får tro det siden du har drømt om medisinstudiet i årevis) er det også plenty av muligheter til det som jurist. Vinn-vinn! Anonymkode: 69849...714 Folk rundt blir imponert? Av rettsvitenskap?? 🧐🧐 Ts - velg det som interesserer deg mest. Hvis du ikke vet ville jeg begynt på medisin først siden du kan miste den sjansen. Selv er jeg siviløkonom og angrer på at jeg ikke valgte medisin, men det er alltid lett å være etterpåklok. Anonymkode: bf101...066 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 Du må nesten søke deg til noe du ser dor deg og studere til samt jobbe innenfor. Du ser jo på veldig ulike retninger og jeg lurer litt på hvorfor du tror begge disse er aktuelt for deg? Altså dagliglivet er jo på vær sin side av hver sin planet. Jeg er sivøk som tok jussen etter noen år i arbeidslivet. Men disse to retningene er i og for seg " beslektet" og gir meg langt bedre yrkes valg innenfor begge retninger. Valget mitt jobber altså med meg og for meg. Hvis du brenner for medisin så kommer du til å bli en ulykkelig sivøk, og hvis du har sivøk "personlighet" så kommer du sannsynligvis til å bli en lunken fastlege. Anonymkode: afdce...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 Hvis det virkelig er kun prestisje du er opptatt av - ikke opplevelse av mening, et ønske om å hjelpe folk, intellektuell stimulering - så burde du i alle fall bli siviløkonom. Det er viktig å ha mennesker innen medisin som ikke bare går etter prestisjen, men også for det menneskelige aspektet. Dessuten, så er ikke medisin et optimalt yrke å velge for statusens skyld, med tanke på presset, ansvaret og arbeidsmengden. Man må nesten brennet litt for feltet for å føle at det er verdt det. Anonymkode: 3a65d...43e 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Folk rundt blir imponert? Av rettsvitenskap?? 🧐🧐 Anonymkode: bf101...066 Dette er ikke 50 tallet. Folk blir ikke imponert av økonomer eller «doktoren» heller. Tiden der folk blir imponert av disse utdannelsene/yrkene er over for lengst. Det folk imponeres av i dag, er fysisk krevende jobber og jobber med høy risiko. Anonymkode: a13ae...31c 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men nå er jeg usikker. Siviløkonom er jo ikke like mye prestisje som lege. Jeg kan søke meg inn på økonomi og admin (siviløkonom) hele livet pga snittet mitt, men jeg kan kun søke medisin neste år. Etter det er snittet mitt for lavt (ordinær kvote). Jeg har tenkt på å kanskje studere de to samtidig? Anonymkode: a082e...45a Min erfaring er at nærmest alle som bryr seg om prestisje før de starter studiene har sluttet å bry seg om prestisje etter de har fullført utdanningen og hatt noen få år i arbeidslivet. Det nærmest alle bryr seg om er håndfaste ting som lønn, arbeidsmiljø, arbeidsoppgaver og hvor mye fritid man kan kombinere med jobben. Det mange ikke tenker på før studiene er at prestisje-jobber som regel betyr at man må ofre enormt mye av fritiden. Det kan kanskje virke som helt greit før man har begynt å jobbe, men de fleste synes ikke det er like greit når de faktisk må jobbe alle disse timene og når man kanskje har kjæreste, barn og venner man også ønsker å tilbringe tid med. Så mitt råd er å ikke legge så mye vekt på prestisje. Vil også påstå at hva som er prestisje er subjektivt. De fleste mener nok at lege er høy prestisje. MEN det finnes drøssevis av jobber for siviløkonomer som er prestisje for noen og ikke prestisje for andre. Vil også si at hva som føles som "meningsfull jobb" er svært subjektivt. Så du må tenke litt gjennom hva som er meningsfullt for deg. I tillegg er det greit å huske på her også at det er godt mulig du ombestemmer deg når du kommer i jobb. Selv ser jeg ikke noe behov for å bli både lege og siviløkonom. Tar du lege-utdanningen så kan du faktisk kvalifisere til en del jobber som tradisjonelt var forbeholdt siviløkonomer. Så det er ikke slik du nødvendigvis trenger en ekstra utdanning for å få en annen karriere. I tillegg så legger de fleste av de beste jobbene for siviløkonomer høy vekt på karakterer. Så spørsmålet blir jo også om du faktisk kommer til å orke å prøve å få toppkarakterer når du i tillegg studerer for å bli lege. Var nylig en artikkel i avisa om en dame som var utdannet lege som fikk jobb som analytiker for Oljefondet i London. Hun fikk en finansjobb selv om hun var utdannet lege. Har også sett leger få jobb i konsulentfirmaer som McKinsey. Mange av prestisjejobbene for økonomer legger mer vekt på at du har vist at du har høy arbeidskapasitet enn å bry seg om akkurat hve du har studert. Så jeg tenker at hvis det er lege du ønsker å bli og dette er din eneste sjanse for å komme inn på medisin uten å måtte ta opp fag så er det kanskje greit å starte på medisin. Hvis du hater studiet så kan du slutte. Og om du fullfører studiet og finner ut at du heller har lyst til å jobbe i finans så er ikke løpet kjørt. Det finnes finans-jobber som man kan få om man er lege. Anonymkode: c8cf0...db8 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 Jeg personlig ville ikke anbefalt å bli lege. Man må gjennom lange vakter og turnus som LiS. Det er eksponering for virus, infeksjoner, sopp og gud vet hva på sykehuset. Pasienter i dag synes de er de kyndige og nøler med å etterleve behandlingen foreskrevet av legen. Hvis det er prestisje du er ute etter, så er den òg synkende - det opprettes stadig flere studieplasser på medisin samtidig som LiS-flaskehalsen står ved stedet hvil. Kun i noen få land er det fortsatt "prestisjefullt" å være lege, mens de andre har en betydelig mengde nyutdannede medisinere som utnyttes av staten under spesialiseringen. Med tanke på penger kan du tjene godt som økonom. Noen kaprer jobber allerede etter bacheloren. Hvis du går for indøk, får du med litt innsats jobben innen du er ferdig. Moro kan du ha på fritiden. Anonymkode: 0db8b...664 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 Ønsker du primært å bli lege pga prestisje? I såfall ville jeg revurdert planen. Jeg jobber daglig med leger, og for å bli en flink lege, må du være genuint interessert i yrket, og ønske å jobbe med mennesker (med mindre du vil jobbe inne på en lab eller med forskning). Du kan helt sikkert bli en teknisk flink lege om du har gode karakterer, men det trengs mer enn det for å lykkes i yrket. Anonymkode: 354d4...cf9 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 45 minutter siden, AnonymBruker said: Var nylig en artikkel i avisa om en dame som var utdannet lege som fikk jobb som analytiker for Oljefondet i London. Hun fikk en finansjobb selv om hun var utdannet lege. Har også sett leger få jobb i konsulentfirmaer som McKinsey. Mange av prestisjejobbene for økonomer legger mer vekt på at du har vist at du har høy arbeidskapasitet enn å bry seg om akkurat hve du har studert. Anonymkode: c8cf0...db8 Dette er fordi at i motsetning til lege-jobber så krever som regel ikke jobber som investment banking, aksjeanalytiker eller management constulting noe kunnskaper fra det man studerte på universitetet. Ferdighetene som er relevante er de man opparbeider seg i arbeidslivet. Anonymkode: c8cf0...db8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #20 Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordeler siv.øk; fleksibilitet, hjemmekontor, rett ut i fast jobb, lønn bestemt av innsats, mange goder, varierte oppgaver, enkelt å skifte retning... (med forbehold om at det finnes mange retninger å gå) Ulemper siv.øk; man er på jobb "hele tiden" om man vil gjøre karriere, særlig i begynnelsen. Man starter relativt lavt i lønn og må jobbe seg opp (men da er lønnshoppene store), næringslivet kan være brutalt om det er karriereveien man velger. Fordeler lege; høy lønn fra første stund og mulighet for mye ekstra utbetalt, ferdig med jobb når man kommer hjem, slipper jobbantrekk og dresscode, jobb der man beveger seg mer fysisk, møter mange ulike mennesker. Ulemper lege; arbeidstidene, bundet til sykehuset, ofte dårlig arbeidsmiljø i det offentlige, man vil i løpet av karrieren oppleve å bli meldt til granskning, kan være repetativt Men vet du hva, viktigst av alt; vi hadde aldri byttet. Fordi da hadde vi hatet livet. Vi jobber med det vi brenner for, og det gjør at jobben gir mye energi og glede, uavhengig av nedsidene ved stillingen. Anonymkode: 1ac06...e47 Ferdig med jobb når man kommer hjem som lege? Det er ikke min erfaring, etter å ha vært gift med en lege i nesten 20 år… Da er det å lage forelesninger til internundervisning og medisinstudenter (ikke tid innen vanlig arbeidstid). Lese fagartikler (ikke tid innen vanlig arbeidstid). Sjekke prøvesvar på pasienter, evt ringe sykehuset hvis det er behov. Det skal sies at skillet hjem-jobb var vesentlig enklere som LiS enn som overlege. Anonymkode: 3770e...106 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå