Gå til innhold

Er det sant at de flinkeste på jobben ofte blir baksnakket og fryst ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er på jobb for å jobbe, ikke for å være standup-komiker eller kompis. Det er utrolig barnslig og uprofesjonelt å fryse ut et menneske som jobber godt og er effektivt, men som ikke gidder å være klovn i kaffekroken.

Anonymkode: 8450b...8e7

Kaffekroken? Det kjemiske limet i enhver samtale? Det er jo mange måter å være sosial på da! 

Jeg har aldri vært flinkest på jobb, og jeg setter alltid pris på å jobbe med flinke folk som er bedre enn meg, fordi da har jeg noe å strekke meg etter. Litt rart tema, egentlig. Det er en synsing i temaet som har en litt rar vridning i seg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I offentlig og stat er det ofte slik. Der må man ikke finne på å være flink for det kan sette alle de andre som ikke er så glad i å jobbe i dårlig lys! 

Anonymkode: e8baf...c91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (40 minutter siden):

Kaffekroken? Det kjemiske limet i enhver samtale? Det er jo mange måter å være sosial på da! 

Jeg har aldri vært flinkest på jobb, og jeg setter alltid pris på å jobbe med flinke folk som er bedre enn meg, fordi da har jeg noe å strekke meg etter. Litt rart tema, egentlig. Det er en synsing i temaet som har en litt rar vridning i seg.

Jeg svarte kun på påstand om at de "rare" som ikke gidder å være sosiale eller har samme humor, blir frosset ut.

Skrevet

Veldig vanlig i typiske kvinneyrker.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har jobbet i det private og det offentlige. Litt satt på spissen er det,men generelt har jeg erfaring med at i det offentlige så blir man fryst ut og baksnakket om man er en såkalt streber. Eller en som er usedvanlig god i jobben sin,en som påtar seg jobben med å piske andre f.eks. Da er det "hva er det hen driver med,for en tulling" typ.

Mens i det private så blir man svært raskt fryst ut og baksnakket dersom man f.eks ikke får noe til,eller er litt treig. Da er man fort heeeelt udugelig og en idiot.  

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du er på jobb for å jobbe, ikke for å være standup-komiker eller kompis. Det er utrolig barnslig og uprofesjonelt å fryse ut et menneske som jobber godt og er effektivt, men som ikke gidder å være klovn i kaffekroken.

Neimen der var det en sånn som jeg snakket om jo. Du skal ha takk for illustrasjonen. 

Anonymkode: 232ec...aee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neimen der var det en sånn som jeg snakket om jo. Du skal ha takk for illustrasjonen. 

Anonymkode: 232ec...aee

Her har vi en av kaffedrikkere som ikke tåler at andre faktisk er effektive. Jobber i det offentlige, på en kvinnedominert arbeidsplass, ikke sant?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I offentlig og stat er det ofte slik. Der må man ikke finne på å være flink for det kan sette alle de andre som ikke er så glad i å jobbe i dårlig lys! 

Anonymkode: e8baf...c91

Jeg jobber offentlig, og i den grad noen blir baksnakket, er det den som er lat og overlater til andre å ordne opp eller gjøre jobben.

Anonymkode: d5fc4...aca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke baksnakking. Dette til tross for at vi er en veldig kvinnedominert arbeidsplass. 
jeg går og gjør noe annet om noen forsøker seg på negativ korridorprat. Orker ikke bli en del av sånn møkk. Har jeg noe jeg behøver å ta opp, går det via leder. 

Anonymkode: 45b97...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2024 den 17.08):

Baksnakking og utfrysing generelt har jeg sett gjennom hele arbeidslivet. Det er så mange usikre mennesker som bruker tiden sin på å "bygge en hær", sikre at de har "folk i ryggen" og være i opposisjon mot andre, som de av en eller grunn ikke liker. Rene ungdomsskolen. 

Jeg har aldri forstått det spillet, og er derfor en som vanligvis havner utenfor. Men det er alldeles greit, jeg føler ikke for å holde på sånn. 

Jeg antar det handler om dårlig selvtillit og - helt ærlig - færre lyspærer i krona.. 

Anonymkode: 1527a...dd4

Jeg satt akkurat he og gruet meg til å begynne på jobb etter ferien, fordi jeg har en slik "mobber" som kollega. 😵‍💫 Hun hakker på andre konstant, og har en ny krise hver uke. Stresset hele tiden og regulerer ikke seg selv og stresser opp oss andre. Hun er ikke frisk da.. Gruer meg sånn til å starte igjen. Føler hun har rævkjørt min psykiske helse. Man får dårlige helse generelt av sånt stress, pga høyt kortisol nivå.. 

Anonymkode: 24744...c35

Skrevet (endret)

Jeg tenker at innlegget er litt rart. For det første er det fåtallet som tenker at de er "de flinkeste på en jobb". Folk jobber for å levere det en er betalt for å levere. For det andre vil det alltid være andre som bruker tid på å baksnakke andre, de vil ofte ha litt sosiale hemminger, da voksne mennesker ikke bruker tiden på det. For det tredje hører en aldri baksnakking, så hvorfor bekymre seg for noe en aldri hører, som noen kaster bort tid på? 

Det er veldig få vanlige som baksnakker andre mye i voksen alder. Jeg tenker ofte at det er noe galt med dem som bruker mye tid på det i arbeidslivet, der det nesten er en stakkarslig og usikker sosialiseringsform. En jatter bare med, forsøker å få samtalen over på noe annet, unngå det pinlige med det.  Det er veldig usosialt, fordi folk flest tenker selv, og ønsker også bare å ha en konstruktiv dag.

Endret av Hoia
AnonymBruker
Skrevet

Nei slik er det ikke hos oss. Jobber på en større arbeidsplass med rundt 400 mennesker. 

Min avdeling (på rundt 40 pers) har et godt miljø der det ikke er kultur for baksnakking. Den er også ganske «flat» uten noe utpreger hierarki.

Folk er flinke på ulike måter, og jeg har aldri sett at det har trukket ned sosialt. 

Ca 60% kvinner.

Anonymkode: d92bf...ee3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...